Lad mig tage fat der, hvor den konservative ordfører sluttede, nemlig med den differentierede moms.
I Liberal Alliance er vi ikke tilhængere af differentieret moms som et princip.
Vi synes, at momsen skal være den samme på alle varer, fordi forbrugsvalget skal være frit.
Det skal ikke være sådan, at politikere udnævner nogle forbrugsgoder til bedre forbrugsgoder end andre eller siger, at der er nogle forbrugsgoder, der er mere skadelige end andre og derfor skal have højere moms på.
Der skal være frit valg på hylderne for forbrugerne.
Det her handler ikke om forbrugsvalg.
Det handler om et turisterhverv, som reelt er et eksporterhverv.
Det sælger til mennesker i udlandet, men fordi varen bliver udleveret i Danmark, er den pålagt dansk moms på 25 pct.
På de vilkår er det meget, meget svært for det danske turisterhverv at konkurrere.
Det danske turisterhverv må se sig være i konkurrence med turisterhvervet i f.eks.
Tyskland, hvor hotelmomsen er 7 pct.
mod 25 pct.
i Danmark, og Sverige, hvor hotelmomsen er 12 pct.
mod 25 pct.
i Danmark.
Det siger sig selv, at når internationale turister kigger sig omkring for at vælge rejsemål, får den her forskel i momssats Danmark til at se meget mindre attraktiv ud end f.eks.
Tyskland og Sverige.
Så hvis alle andre forhold er sådan cirka lige, og man synes, at det kunne være rart at besøge Sverige, men også synes, at det kunne være rart at besøge Danmark, kan internationale turister bare konstatere, at det på grund af den danske moms er rigtig meget dyrere at vælge Danmark frem for Sverige.
Det samme gælder de omkostninger, som turisterne møder, når de skal ud og have noget at spise.
Restaurantmomsen i Danmark er på 25 pct.
ligesom al anden moms.
I Tyskland er den kun på 19 pct., og i Sverige er den kun på 12 pct.
Det er igen en faktor, som gør det næsten umuligt for dansk turisterhverv at konkurrere på de internationale markeder.
Derfor – og ikke fordi vi vil gå ind principielt og støtte differentieret moms i alle mulige andre spørgsmål – støtter vi, at man for det her erhverv sørger for, at der er lige konkurrencevilkår i kampen om international turisme.
Turisterhvervet i Danmark står for det, der svarer til 3,4 pct.
af den samlede danske eksport i kroner og øre.
Det er et meget stort erhverv.
Det udgør 2,1 pct.
af det danske bruttonationalprodukt.
Der er 109.000 fuldtidsstillinger knyttet til turisterhvervet i Danmark – 4,1 pct.
af de ansatte i Danmark er i stillinger, der har med turisterhverv at gøre.
Vi kan konstatere, at med de ulige markedsvilkår, som danske turisterhverv bydes, går det ned ad bakke.
Dansk turismes andel af den europæiske markedsandel er faldet fra 1,44 pct.
i 2000 til 1,16 pct.
i 2010.
Der er ikke nogen tvivl i mit sind om, at det skyldes, at den danske moms gør det så uendelig svært for det danske turisterhverv at konkurrere.
Danmark er næstdyrest med hotel og restauration i Europa.
Vi er 50 pct.
dyrere end Tyskland, og vi er 11 pct.
dyrere end Sverige.
Det kan jo ikke lade sig gøre at konkurrere på de vilkår.
Turisterhvervet ville ellers kunne gøre så meget godt for Danmark og for konkrete mennesker i Danmark.
Vi taler om, at det i fremtiden vil være svært at få arbejde i Danmark, medmindre man har en lang eller bare mellemlang eller faglig uddannelse.
Men i turisterhvervet, i hotelerhvervet og i restaurationserhvervet, er der masser af stillinger for folk, der er ufaglærte – masser.
Unge mennesker, ældre mennesker, kvinder, mænd, indvandrere og indfødte danskere kan alle finde job i turisterhvervet i Danmark, hvis de er villige til at give den en skalle.
Der er faktisk her en mulighed for at sørge for, at der er job til disse mennesker i Danmark, i stedet for hele tiden at påstå, at man nødvendigvis skal have en boglig uddannelse for at kunne blive til noget.
Det behøver man ikke, men vi kan selvfølgelig gøre, så vilkårene i Danmark er sådan, at vi ødelægger alle muligheder, så folk, der faktisk kunne have haft et arbejde, ikke får et arbejde.
Jeg vil så sige lidt om momsafløftningen.
Vi går ind for, at der skal være 100 pct.
momsafløftning og ikke bare 50 pct.
som i dag, og det er af den simple grund, at vi synes, at der skal være ligestilling.
Vi ser ikke nogen grund til, at en virksomhed, som både har brug for at købe kuglepenne og arrangere hotelovernatninger for sine medarbejdere, skal kunne trække al moms for kuglepennene fra, men ikke må trække momsen for hotelovernatningerne fuldstændig fra.
Det giver store problemer med at få danske virksomheder til at arrangere deres konferencer og medarbejderseminarer i Danmark, at vi har den her halve momsafløftning.
Det gør det mellem 13 og 17 pct.
dyrere for virksomheder at lægge deres konference i Danmark frem for at lægge den i Sverige, Norge eller Tyskland.
Det gør det mellem 13 og 17 pct.
dyrere, efter at alle forhold er taget med.
Det burde sige sig selv, at der så er masser af virksomheder, der vælger at lægge deres konference, deres virksomhedsseminar eller deres medarbejderseminar syd for grænsen i Tyskland eller bare lige ovre på den anden side af Øresund i Sverige.
For os er det indlysende, at der må gøres noget ved det her problem, og vi er fortrøstningsfulde ved, at vi har anvist finansieringen af det, for vi har sagt det, som det er:
Der skal bruges færre penge i den offentlige sektor, til gengæld kan vi så få råd til det her.
Problemet er selvfølgelig, at der kun er ganske få partier i dette Folketing – faktisk kun et – som er villige til at prioritere ved at sige:
Vi bruger færre penge i den offentlige sektor, til gengæld kan vi altså få lavere skat til gavn for alle.
Tak for ordet.