Der skal ikke være nogen tvivl om, at vi også fra socialdemokratisk side ser etableringen af en havnetunnel som en utrolig stærk vision.
Det at etablere en havnetunnel vil være af overordentlig stor betydning for København og Københavnsområdet i det hele taget.
Vi har tidligere lagt os i selen for at bekæmpe den alt for store trængsel, der er i hovedstadsområdet, hvor almindelige lønmodtagere, håndværkere – alle mulige forskellige grupper – sidder og spilder en masse tid bag rattet til og fra arbejde.
Det at etablere en havnetunnel vil kunne nedbringe den trængsel, sådan at man vil kunne komme hurtigere til og fra arbejde og komme hurtigere hjem til sin familie.
Det er positivt.
Det vil sikre vækst, det vil sikre mobilitet, og det vil også sikre et langt bedre bymiljø, for det, vi skal tænke på, er jo, at der i dag – hvor der ikke er mulighed for at køre østom – bl.a.
er relativt store køretøjer, lastbiler og andet, der kører igennem bymidten.
Og står man som borger med sin barnevogn med et lille barn i, får man udstødningen lige ind i ansigtet, simpelt hen fordi der er utrolig meget bilkørsel i den indre by.
Så det at få en havnetunnel vil også den effekt, at man vil kunne nedbringe noget af den forurening og det udslip, der er i den indre by.
Vi ved jo af bitter erfaring, at der faktisk er en overrepræsentation af folk, der er syge som konsekvens af udstødning og andet, netop fordi der er utrolig meget biltrafik i den indre by.
Så visionen om at få en havnetunnel er fuldstændig rigtig og god.
En anden dimension, der også spiller ind i forhold til det her, er, at jo før vi kan få sat det her i gang, jo før kan vi også skabe nogle job, som vil følge efter det at lave så stort et anlægsprojekt.
Vi vil så at sige kunne flytte ledige håndværkere fra arbejdsløshedskøen over i aktiv beskæftigelse.
Det er socialdemokratisk politik, og det vil vi rigtig, rigtig gerne.
Men når det er sagt, er det jo altså ikke så simpelt, som Liberal Alliance får det til at lyde.
Jeg forstår, at det her forslag var noget, der blev lanceret som sådan en slags politisk knaldperle på Liberal Alliances landsmøde, hvor man gerne ville have et alternativ til den trængselsring, vi fra socialdemokratisk side havde lagt frem, og vupti, så tænkte man:
Lad os da bare lave en privatfinansieret havnetunnel.
Det lyder jo rigtig godt, og når man læser om det, tænker man:
Hvorfor gør man ikke bare det?
Hvorfor knipser man ikke bare med fingrene og gennemfører det her?
Men Liberal Alliance og Liberal Alliances ordfører, hr.
Leif Mikkelsen, ved jo udmærket godt, at der ikke findes en sådan tryllestav, så man bare lige kan slå et enkelt slag, og så drysser det ned med pengesedler som manna fra himlen.
Sådan er verden ikke.
Det kan godt være, det er sådan, når Liberal Alliance skal have finansieret sine mange store helsidesannoncer – så er Saxo Bank der på banen – men det er ikke sådan, at der findes nogen som helst, som vil gå ud og fuldstændig finansiere en sådan havnetunnel.
Der vil være nogle, der vil stille penge til rådighed til en behørig forrentning, og det vil så betyde, at der vil være en ret betydelig brugerbetaling.
Det, Liberal Alliance lægger an til, er altså med andre ord, at man skal have en form for brugerbetaling på vejene.
Vi er fra socialdemokratisk side sådan set ikke fremmede over for, at man godt kan forestille sig det i nogle sammenhænge.
Hvis man får en hurtigere adgang til nogle ting, kan man betale for det.
Det var jo sådan set også lidt det, der lå i den trængselsring, som Liberal Alliance var stærke modstandere af.
Vi sagde:
Man kunne godt forestille sig, at man kunne betale for noget, hvis man kunne komme hurtigere frem.
Der var Liberal Alliance jo stærke modstandere.
Men hele forudsætningen for, at man kan finansiere en havnetunnel ved brugerbetaling, er jo, at der også er tilstrækkeligt med bilister, der vil vælge den vej, når der rent faktisk er alternativer.
Og som ministeren var inde på, er der altså ikke noget, der tilsiger, at man uden videre kan få så stort et antal bilister til at vælge den her vej, så man kan finansiere det her.
Der er ikke nogen, der har fået det regnestykke til at gå op endnu.
Men vi vil gerne fra socialdemokratisk side sige, at vi da er åbne over for enhver dialog.
Vi tager det her forslag som en positiv anledning til at få diskuteret den stærke vision, som havnetunnellen er.
Det er vi jo enige med Liberal Alliance i.
Så vi vil gerne diskutere, om man kan indgå i et offentligt-privat partnerskab.
Det står der jo også i regeringsgrundlaget at vi gerne vil være åbne over for.
Der er en analyse i gang.
Embedsmændene sidder og knokler og regner, så de får svedskjolder på ryggen, for simpelt hen at finde frem til en løsning på det her område, men det er ikke så nemt, som Liberal Alliance får det til at lyde.
Men vi vil gerne finde løsninger, og vi vil gerne sikre, at man hurtigst muligt kan komme i gang med det her havnetunnelprojekt.
Det er bare desværre ikke helt så nemt, som Liberal Alliance får det til at lyde.
Derfor fortsætter vi analysearbejdet.
Vi går på med krum hals, for vi vil lige så gerne have en havnetunnel, som Liberal Alliance vil, men vi arbejder seriøst med det, og vi er nødt til at vente, til vi har en løsning, som også er holdbar i virkeligheden.