Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
B 43
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetErhvervs,- Vækst- og EksportudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
StatsretskontoretThomas Klyver2012-779-0012366281
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-tingsbeslutning om opfordring til at trække aktstykke 51 af 14. februar2012 om nye statsgarantier til nødlidende banker tilbage fra Finansudval-get (B 43), som Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg har stil-let til justitsministeren den 5. marts 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Frank Aaen (EL).
Morten Bødskov/Kristian Korfits Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om opfor-
dring til at trække aktstykke 51 af 14. februar 2012 om nye statsga-
rantier til nødlidende banker tilbage fra Finansudvalget stillet af Fol-
ketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg (B 43):
”Idet bl.a. henvises til pkt. 6.3.4. Lovgivning på aktstykker iberetning af 7. april 2011 om Finansudvalgets arbejdsformm.v. ønskes ministerens kommentarer til, at erhvervs- ogvækstministeren ved aktstykket bemyndiges til at udstede heltnye garantier i 2012, mens den lov, der giver mulighed for atudstede garantier – Bankpakke 2 – har indbygget klare tids-grænser for udstedelserne. Finder ministeren det i denne for-bindelse i overensstemmelse med god lovgivningsskik, at etaktstykke på denne måde fraviger gældende lov og med, at entekstanmærkning på et aktstykke, jf. beretningen, skal have enbegrænset gyldighedsperiode?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet, der har oplyst følgende:”Med aktstykke 51 anmodes Finansudvalget om at give tilslut-ning til at erhvervs- og vækstministeren etablerer en ordning,hvorved staten via Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af engarantiprovision, får mulighed for at indgå aftale om individuelstatsgaranti i det specifikke tilfælde med en fusion mellem topengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller for-venteligt nødlidende, og hvor det fortsættende institut er leve-dygtigt.Den foreslåede ordning i aktstykke 51 følger i hovedtræk denbeskrivelse af mulighed for individuel statsgaranti i forbindelsemed fusioner, der er indeholdt i Akt 181, som Finansudvalgettiltrådte den 7. september 2011. Ordningen er dog bl.a. justeretsåledes, at den vil kunne anvendes af alle danske pengeinstitut-ter i forbindelse med en fusion, såfremt mindst et af de invol-verede pengeinstitutter er nødlidende eller forventeligt nødli-dende institut.Der er ikke med den foreslåede ordning med individuel stats-garanti i forbindelse med fusion tale om en forlængelse af gyl-dighedsperioden for eller i øvrigt ændring af den tidligere ord-ning med individuel statsgaranti, som var indeholdt i Bank-pakke II. Der er således ikke tale om at fravige gældende lov,sådan som det er forudsat i det stillede spørgsmål.
2
Der er derimod tale om etablering af en ny ordning til at under-støtte markedsbaserede kriseløsninger blandt pengeinstitutter,hvorefter pengeinstitutter kan ansøge om at indgå aftale om enindividuel statsgaranti i forbindelse med en fusion, hvor mindstdet ene pengeinstitut er nødlidende eller forventeligt nødliden-de, og hvor det fortsættende institut er levedygtigt. Det er fri-villigt for pengeinstitutterne, hvorvidt de ønsker at benytte sigaf muligheden for at ansøge om at indgå aftale om individuelstatsgaranti i forbindelse med en fusion. Aftaler om individuelstatsgaranti indgås efter forhandling med Finansiel StabilitetA/S, der administrerer ordningen på vegne af staten i henholdtil nærmere fastsatte retningslinjer, jf. i det hele aktstykket. Iforbindelse med forhandlingerne og eventuel indgåelse af denprivatretlige aftale om individuel statsgaranti varetager Finan-siel Stabilitet A/S således statens interesser som investor ogpotentiel kreditor i det fortsættende pengeinstitut.Det skal bemærkes, at der i ordningen er en ansøgningsfrist,hvorefter pengeinstitutter frem til senest den 30. juni 2012 –dog maksimalt frem til udgangen af 2013 – kan ansøge om atindgå aftale om en individuel statsgaranti. Ansøgnings- og ud-stedelsesperioden hænger sammen med EU-Kommissionensregime for godkendelse af sådanne statsstøtteordninger. En nyindividuel statsgaranti udstedt i forbindelse med en fusion kanendvidere kun have en løbetid på op til 5 år, dog ikke længereend til 31. december 2016, og kun en tredjedel af garantien kanhave en længere løbetid end 3 år. Herved sikres en gradvis ud-fasning af garantien. Der er således ikke tale om en ubegrænsetgyldighedsperiode for udstedelserne, således som det synesforudsat i spørgsmålet.Statsgarantier efter den foreslåede ordning gælder alene for af-taler, hvori det er bestemt, at der som modydelse for statsga-rantien betales en risikobaseret garantiprovision. Betaling af engarantiprovision, kautionspræmie eller lignende er i overens-stemmelse med almindelig kommerciel praksis, og således etganske naturligt element, som ydelse for at opnå en garanti,kaution m.v. fra en kontraktpart.Vedtagelse af aktstykket er væsentlig for gennemførelse af ak-tuelle private løsninger ved brug af den foreslåede ordning.Muligheden for individuel statsgaranti er således et vægtigtelement for den samlede fusionsplan for Vestjysk Bank og År-hus Lokalbank. Der er generalforsamling i bankerne den 28. og29. marts 2012.Den i Aktstykke 51 indeholdte ordning med mulighed for til-deling af individuel statsgaranti følger som nævnt indlednings-vis i hovedtræk den beskrivelse af mulighed for individuelstatsgaranti i forbindelse med fusioner, der er indeholdt i Akt181, som Finansudvalget tiltrådte den 7. september 2011.”3
Som det fremgår, har Erhvervs- og Vækstministeriet oplyst, at der medaktstykke 51 (2011-12) foreslås en ny ordning, som indebærer, at statenvia Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af en garantiprovision får mulig-hed for at indgå aftale om individuel statsgaranti i det specifikke tilfældemed en fusion mellem to pengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødli-dende eller forventeligt nødlidende, og hvor det fortsættende institut er le-vedygtigt. Ordningen følger ifølge det oplyste i hovedtræk den beskrivelseaf mulighed for individuel statsgaranti i forbindelse med fusioner, der erindeholdt i akt nr. 181, som Finansudvalget tiltrådte den 7. september2011.Som det endvidere fremgår, har Erhvervs- og Vækstministeriet i den for-bindelse bl.a. oplyst, at den foreslåede nye ordning ikke fraviger gældendelov og ikke er tidsubegrænset.Under henvisning hertil giver den med aktstykke 51 (2011-12) foreslåedeordning efter Justitsministeriets opfattelse på det foreliggende grundlag ik-ke anledning til spørgsmål af den karakter, der er anført i det stilledespørgsmål.Justitsministeriet kan i øvrigt, for så vidt angår spørgsmålet om rækkevid-den af Finansudvalgets bevillingskompetence, mere generelt henvise tilbl.a. ministeriets besvarelse af 14. juni 2010 af spørgsmål nr. 2 (Aktstk. 94- § 19) stillet 12. februar 2010 af Folketingets Finansudvalg.
4