Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
B 43 Bilag 5
Offentligt
1094447_0001.png
1094447_0002.png
1094447_0003.png
1094447_0004.png
1094447_0005.png
1094447_0006.png
Til beslutningsforslag nr.B 43
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 20. marts 2012
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om opfordring til at trække aktstykke 51 af 14.februar 2012 om nye statsgarantier til nødlidende banker tilbage fraFinansudvalget[af Frank Aaen (EL) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL)]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 28. februar 2012og var til 1. behandling den 2. marts 2012. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Er-hvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til erhvervs-, vækst- ogeksportministeren og 4 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, som disse har besvaret.Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennessvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.2. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller beslutningsforslaget tilforkastelse.Etmindretali udvalget (EL) indstiller beslutningsforsla-get tilvedtagelse uændret.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V)Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
9
DokumentIdJournalnummer
2
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
4422171612
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
81111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 43Bilagsnr.1234TitelTidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetRevideret tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetUdkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 43Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren finder det i overensstemmelse med god lovgiv-ningsskik, at et aktstykke fraviger gældende lov, og at en tekstan-mærkning på et aktstykke skal have en begrænset gyldighedsperiode,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det hensigtsmæssigt og i overensstemmel-se med god lovgivningsskik, at en ordning med en samlet maksimalgaranti på 40 mia. kr. etableres ved aktstykke og ikke ved lov, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med god lov-givningsskik, at hjemmelsgrundlaget for en så betydelig ordning, derpotentielt kan indebære hjemmel til skridt, der er bebyrdende, etable-res med hjemmel i en tekstanmærkning på aktstykket, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om erhvervs- og vækstministeren har forelagt den juridiske ud-formning af den i aktstykket skitserede ordning for Justitsministerietinden oversendelse af aktstykket, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil sende en opregning i tabelform, hvor alle ini-tiativer til redning af banker fra og med Roskilde Bank-indgrebet op-stilles med dato, form, økonomisk ramme og en kort beskrivelse afindholdet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor forligspartierne bag aktstykke 51 ikke har stilletkonkrete krav om den maksimale aflønning af ledelsen, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke særlige lånefaciliteter Nationalbanken har stillet tilrådighed for finansielle virksomheder siden 2008, og under hvilke be-tingelser, og i hvilket omfang de er udnyttet, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke lån danske banker har kunnet optage i ECB (omfangog betingelser) eller i udenlandske nationalbanker, herunder i USA, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en opdateret version af notat om Økonomisk status for Bank-pakker og Kreditpakken inklusive alle statslige udgifter til bankred-ninger, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget der i forbindelse med finanskrisen år for årsiden 2008 er udbetalt fra Indskydergarantifonden, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4
11
12
13
14
Spm. om, hvor meget bankernes rentemarginal er steget siden 2008,og hvor store renteindtægter den stigende rentemarginal har givet an-ledning til, opgjort år for år, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvad bankernes gebyrindtægter er steget med siden 2008opgjort år for år, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, i hvilket omfang danske banker har kunnet fratrække under-skud i udenlandske filialer og datterselskaber siden 2008, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der har været andre statslige udgifter i forbindelse med red-ning af finansielle virksomheder, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpå
5
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra EL.Spørgsmål 1:Idet bl.a. henvises til pkt. 6.3.4. Lovgivning på aktstykker i beretning af 7. april 2011 om Finansudvalgetsarbejdsform m.v. ønskes ministerens kommentarer til, at erhvervs- og vækstministeren ved aktstykket be-myndiges til at udstede helt nye garantier i 2012, mens den lov, der giver mulighed for at udstede garanti-er – Bankpakke 2 – har indbygget klare tidsgrænser for udstedelserne. Finder ministeren det i denne for-bindelse i overensstemmelse med god lovgivningsskik, at et aktstykke på denne måde fraviger gældendelov og med, at en tekstanmærkning på et aktstykke, jf. beretningen, skal have en begrænset gyldighedspe-riode?Svar:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Erhvervs- ogVækstministeriet, der har oplyst følgende:»Med aktstykke 51 anmodes Finansudvalget om at give tilslutning til at erhvervs- og vækstministerenetablerer en ordning, hvorved staten via Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af en garantiprovision, fårmulighed for at indgå aftale om individuel statsgaranti i det specifikke tilfælde med en fusion mellem topengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor det fortsætten-de institut er levedygtigt.Den foreslåede ordning i aktstykke 51 følger i hovedtræk den beskrivelse af mulighed for individuel stats-garanti i forbindelse med fusioner, der er indeholdt i Akt 181, som Finansudvalget tiltrådte den 7. septem-ber 2011. Ordningen er dog bl.a. justeret således, at den vil kunne anvendes af alle danske pengeinstitutteri forbindelse med en fusion, såfremt mindst et af de involverede pengeinstitutter er nødlidende eller for-venteligt nødlidende institut.Der er ikke med den foreslåede ordning med individuel statsgaranti i forbindelse med fusion tale om enforlængelse af gyldighedsperioden for eller i øvrigt ændring af den tidligere ordning med individuel stats-garanti, som var indeholdt i Bankpakke II. Der er således ikke tale om at fravige gældende lov, sådan somdet er forudsat i det stillede spørgsmål.Der er derimod tale om etablering af en ny ordning til at understøtte markedsbaserede kriseløsningerblandt pengeinstitutter, hvorefter pengeinstitutter kan ansøge om at indgå aftale om en individuel statsga-ranti i forbindelse med en fusion, hvor mindst det ene pengeinstitut er nødlidende eller forventeligt nødli-dende, og hvor det fortsættende institut er levedygtigt. Det er frivilligt for pengeinstitutterne, hvorvidt deønsker at benytte sig af muligheden for at ansøge om at indgå aftale om individuel statsgaranti i forbindel-se med en fusion. Aftaler om individuel statsgaranti indgås efter forhandling med Finansiel Stabilitet A/S,der administrerer ordningen på vegne af staten i henhold til nærmere fastsatte retningslinjer, jf. i det heleaktstykket. I forbindelse med forhandlingerne og eventuel indgåelse af den privatretlige aftale om indivi-duel statsgaranti varetager Finansiel Stabilitet A/S således statens interesser som investor og potentiel kre-ditor i det fortsættende pengeinstitut.Det skal bemærkes, at der i ordningen er en ansøgningsfrist, hvorefter pengeinstitutter frem til senest den30. juni 2012 – dog maksimalt frem til udgangen af 2013 – kan ansøge om at indgå aftale om en individu-
6
el statsgaranti. Ansøgnings- og udstedelsesperioden hænger sammen med EU-Kommissionens regime forgodkendelse af sådanne statsstøtteordninger. En ny individuel statsgaranti udstedt i forbindelse med enfusion kan endvidere kun have en løbetid på op til 5 år, dog ikke længere end til 31. december 2016, ogkun en tredjedel af garantien kan have en længere løbetid end 3 år. Herved sikres en gradvis udfasning afgarantien. Der er således ikke tale om en ubegrænset gyldighedsperiode for udstedelserne, således somdet synes forudsat i spørgsmålet.Statsgarantier efter den foreslåede ordning gælder alene for aftaler, hvori det er bestemt, at der som mod-ydelse for statsgarantien betales en risikobaseret garantiprovision. Betaling af en garantiprovision, kauti-onspræmie eller lignende er i overensstemmelse med almindelig kommerciel praksis, og således et ganskenaturligt element, som ydelse for at opnå en garanti, kaution m.v. fra en kontraktpart.Vedtagelse af aktstykket er væsentlig for gennemførelse af aktuelle private løsninger ved brug af denforeslåede ordning. Muligheden for individuel statsgaranti er således et vægtigt element for den samledefusionsplan for Vestjysk Bank og Århus Lokalbank. Der er generalforsamling i bankerne den 28. og 29.marts 2012.Den i Aktstykke 51 indeholdte ordning med mulighed for tildeling af individuel statsgaranti følger somnævnt indledningsvis i hovedtræk den beskrivelse af mulighed for individuel statsgaranti i forbindelsemed fusioner, der er indeholdt i Akt 181, som Finansudvalget tiltrådte den 7. september 2011.«Som det fremgår, har Erhvervs- og Vækstministeriet oplyst, at der med aktstykke 51 (2011-12) foreslåsen ny ordning, som indebærer, at staten via Finansiel Stabilitet A/S mod betaling af en garantiprovisionfår mulighed for at indgå aftale om individuel statsgaranti i det specifikke tilfælde med en fusion mellemto pengeinstitutter, hvoraf mindst det ene er nødlidende eller forventeligt nødlidende, og hvor det fortsæt-tende institut er levedygtigt. Ordningen følger ifølge det oplyste i hovedtræk den beskrivelse af mulighedfor individuel statsgaranti i forbindelse med fusioner, der er indeholdt i akt nr. 181, som Finansudvalgettiltrådte den 7. september 2011.Som det endvidere fremgår, har Erhvervs- og Vækstministeriet i den forbindelse bl.a. oplyst, at den fore-slåede nye ordning ikke fraviger gældende lov og ikke er tidsubegrænset.Under henvisning hertil giver den med aktstykke 51 (2011-12) foreslåede ordning efter Justitsministerietsopfattelse på det foreliggende grundlag ikke anledning til spørgsmål af den karakter, der er anført i detstillede spørgsmål.Justitsministeriet kan i øvrigt, for så vidt angår spørgsmålet om rækkevidden af Finansudvalgets bevil-lingskompetence, mere generelt henvise til bl.a. ministeriets besvarelse af 14. juni 2010 af spørgsmål nr. 2(Aktstk. 94 - § 19) stillet 12. februar 2010 af Folketingets Finansudvalg.