Retsudvalget 2011-12
B 3
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:29. februar 2012Kontor: StrafferetskontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2011-732-0001Dok.:327469
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til folke-tingsbeslutning om en særskilt straf for identitetstyveri og identitetssvindel(B 3), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23.januar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om en
særskilt straf for identitetstyveri og identitetssvindel (B 3) fra Folke-
tingets Retsudvalg:
”Ministeren var i forbindelse med 1. behandlingen af B 3 ikkeindstillet på at støtte forslaget, bl.a. med henvisning til, at mi-nisteren ikke så et behov for en særskilt strafbestemmelse omidentitetssvindel m.v. i straffeloven. Vil ministeren i den for-bindelse redegøre for, hvorfor ministeren i indeværende folke-tingssamling har fremsat lovforslag L 10, som indebærer en nysærskilt bestemmelse, der betyder, at såkaldt ’stalking’, dvs. ensystematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane, skal væreen skærpende omstændighed ved fastsættelse af straf for over-trædelse af tilhold, opholdsforbud og bortvisning? Vil ministe-ren uddybe, hvorfor der er et behov for en sådan særskilt be-stemmelse om strafskærpelse ifht. tilfælde af stalking, mensministeren ikke mener, at der er behov for en særskilt strafbe-stemmelse ifht. tilfælde af misbrug af andres identitet?”Svar:
Lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbud og bortvisningindebærer, at reglerne om tilhold mv. nu er samlet i én ny lov. Tidligerevar reglerne om tilhold, opholdsforbud (geografisk bestemt tilhold) ogbortvisning fordelt mellem flere love og måtte til dels udledes af praksis.Loven indebærer bl.a. – som noget nyt – at det ved straffastsættelsen forovertrædelser af et tilhold skal indgå som en skærpende omstændighed, atforholdet har udgjort et led i en systematisk og vedvarende forfølgelse el-ler chikane (det vil sige stalking). Den form for forfølgelse, der karakteri-seres som stalking, er ikke særskilt kriminaliseret i den nye lov. Med lovenfastlægges derimod, hvilke omstændigheder der i forbindelse med straf-fastsættelsen skal tillægges betydning i skærpende retning.Når det gælder spørgsmålet om en særskilt kriminalisering af identitetsty-veri, indeholder straffeloven allerede i dag en række bestemmelser – her-under reglerne om formueforbrydelser og freds- og ærekrænkelser – somdækker denne form for kriminalitet. De handlinger, der vedrører misbrugaf en andens identitet, og hvor der i praksis kan være behov for et straffe-retligt værn, er således allerede kriminaliseret. Jeg kan i den forbindelsehenvise til mine bemærkninger under førstebehandlingen den 17. januar2012 af beslutningsforslaget.Hertil kommer, at identitetstyveri spænder meget vidt. En særskilt be-stemmelse herom ville således i givet fald skulle omfatte såvel meget al-2
vorlige former for formueforbrydelser begået ved identitetstyveri, herundergroft bedrageri med en strafferamme på helt op til 8 års fængsel, som til-fælde, der (i dag) falder helt uden for det strafferetlige område.Når henses til ønsket om størst mulig præcision og forudsigelighed i straf-felovgivningen, vil det kunne være vanskeligt at indordne en egentligstrafbestemmelse om identitetstyveri i den systematik, som straffelovenbygger på. En sådan særregel vil kunne medføre afgrænsnings- og sam-menstødsproblemer og dermed være unødigt kompliceret i lyset af, atidentitetstyveri allerede er kriminaliseret i de situationer, hvor det kan væ-re praktisk relevant.
3