Retsudvalget 2011-12
B 3 Bilag 6
Offentligt
1138411_0001.png
1138411_0002.png
Til beslutningsforslag nr.B 3
Folketinget 2011-12
Beretning afgivet af den 0. juni 2012
Udkasttil
Beretningom
en særskilt straf for identitetstyveri og identitetssvindel[af Peter Skaarup (DF) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 26. oktober 2011 ogvar til 1. behandling den 17. januar 2012. Beslutningsforsla-get blev efter 1. behandling henvist til Retsudvalget.2. MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.HøringRetsudvalget afholdt den 8. maj 2012 en høring om identi-tetstyveri med indlæg fra Digitaliseringsstyrelsen, PolitietsNITEC enhed, Datatilsynet, Den norske organisation Nor-SIS og Peter Kruize fra Københavns Universitet. Materialetfra høringen er omdelt som forslagets bilag 3.3. Politiske bemærkninger og indstillinger[Udvalget] mener, at identitetstyveri og svindel med iden-titeter er en uhyre ubehagelig og krænkende oplevelse forofferet, som må leve i konstant usikkerhed for gentagendegange at få sin identitet misbrugt af svindleren. Ofrene mi-ster kontrollen med deres egen identitet og har ofte reelt in-gen chance for at forhindre misbruget, samtidig med at derisikerer at blive mødt med skepsis, hvis de påstår, at det ik-ke er dem, der f.eks. har købt en dyr vare på nettet. Offe-ret kan stå i den situation, at vedkommende ikke har denfjerneste idé om, hvem gerningsmanden er – eller hvordanden pågældende er kommet i besiddelse af offerets identi-tetsoplysninger – men hvor det desværre kan konstateres, atder løbende dumper regninger og rykkere ind ad offeretsbrevsprække. Der er endda meget grove eksempler på, atidentitetssvindlere har hævet offerets løn, oprettet nye kon-ti i offerets navn og ændret offerets adresse flere gange, selvom offeret ikke er flyttet.Udvalget vil opfordre regeringen til at tage initiativer dersikrer at myndigheder, virksomheder og forbrugere, hverisær står bedst mulig rustet overfor identitetstyveri og dekriminelle følger heraf. Udvalget har bl.a. i forbindelse medden høring udvalget afholdt den 8. maj 2012 noteret sig, atDigitaliseringsstyrelsen arbejder med en ny hjemmesidemed råd og vejledning, der i et vist omfang minder om dehjemmesider man i et stykke tid har haft glæde af i Norge.Desuden noterer udvalget sig, at politiet har sat flere res-sourcer af til dette område end tidligere og har udarbejdet enbevidsthedskampagne, der skal styrke opmærksomhedenomkring beskyttelse af persondata mm. Udvalget noterer sigogså, at regeringen har nedsat et udvalg, der skal se på mu-lighederne for at give ofre et nyt CPR-nummer, så misbrugvia CPR-nummer kan høre op. Udvalget forventer i den for-bindelse, at de tiltag man har taget i Norge på id-tyveriområ-det og de overvejelser nordmændene gør sig i forhold tilyderligere tiltag studeres nøje af regeringen og de danskemyndigheder. Herunder finder udvalget det relevant, at manundersøger de tekniske designs, der kan tages i brug i for-hold til at beskytte CPR-numre bedre, f.eks. ved at der ope-reres med et centralt personnummer, hvorfra et antal områ-despecifikke personnumre kan genereres og nygenereres ifald et eller flere af dem er blevet misbrugt i forbindelsemed identitetssvindel, eller hvis der er grund til at tro at detvil ske.Udvalget ønsker desuden at henlede opmærksomheden påDatatilsynets afgørelse af 16. august 2012, hvorefter en pri-vat virksomhed kan føre et register med frivillige registre-
DokumentIdJournalnummer
2
ringer, som kan gøres tilgængelig via de systemer, som fin-des hos kreditoplysningsbureauet Experian A/S (der driverRKI). Som det fremgår af justitsministerens svar på spørgs-mål 7 til forslaget, er der bl.a. på baggrund af afgørelsen ik-ke grund til at ændre reglerne på dette punkt, da en ordning,hvor ofre for identitetssvindel ønsker at lade sig frivilligt re-gistrere allerede er mulig inden for rammerne af de gælden-de regler om behandling af personoplysninger. Dermed vilofre i Danmark på linje med ofre i Norge kunne anvende fri-villig kreditregistrering som middel i kampen mod identitetssvindleres forsøg på at erhverve sig vare og tjenesteydelserpå deres regning.
Endelig forventer udvalget, at Justitsministeriet i denkommende tid følger de norske erfaringer og praksis i for-hold til deres særskilte straffelovsparagraf vedrørende iden-titetssvindel tæt og på den baggrund løbende overveje om enindførelse af en sådan særskilt straffelovsparagraf vil tjeneet formål i dansk sammenhæng.P. u. v.Karina Lorentzen Dehnhardtformand