Retsudvalget 2011-12
B 3 Bilag 5
Offentligt
1116821_0001.png
1116821_0002.png
1116821_0003.png
1116821_0004.png
1116821_0005.png
1116821_0006.png
1116821_0007.png
1116821_0008.png
1116821_0009.png
Høring i retsudvalgetHvad gør man i Danmark i forhold tilforebyggelse og hjælp til ofre for id-tyveri ogsvindel?8. maj 2012Cecile Christensen, Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen- styrkelse af indsatsen vedrørende dennødvendige digitalisering/realisering af politiske visioner forvelfærdssamfundet.Mål frem mod 2015 -80 pct. af al kommunikation mellem borgereog det offentlige skal foregå digitalt.Vigtige indsatsområder:•Selvbetjening;•it-sikkerhed,it-tilgængelighed og borgerens tryghed;•NemID.Finansministeriet har ansvar forinformationssikkerhed ogprivatlivsbeskyttelse i den offentlige sektor.
2
Den eksisterende indsats i Digitaliseringsstyrelsen (1)Tekniskeløsninger gøres robuste over for misbrug.Sikkerhedog tilgængelighed indtænkes fra starten i allerelevante offentlige it-løsninger.Rådog vejledning på borger.dk om beskyttelse af it-udstyr og egne personoplysninger.Rådog vejledning, når skaden er sket – hvor skal manhenvende sig, når fx sundhedskortet er stjålet/misbrugt,når passet er stjålet/misbrugt?
3
Den eksisterende indsats i Digitaliseringsstyrelsen (2)Digitaliseringsstyrelsenskan ikke træffe afgørelser pådette områdeDigitaliseringsstyrelsenkan ikke træde ind og handle påenkeltborgeres vegne.Lovgivningskompetencener placeret i Justitsministeriet.Hotline?
4
Identitetstyveri – forskellige forholdMulighed for sletning af profil på debatforumSletning af registrering i CPR-registretSletning af oplysninger i kommunal sagUdbetaling af overskydende skatgennemgang af eksisterende processer
5
Den fremtidige indsatsDigitaliseringsstyrelsen koordinerer og initierer en plan forden fremtidige indsats.Udgangspunktet bør være en nærmere analyse af problemetidentitetstyveri og det reelle omfang, herunder grunde tiltyveri og misbrug for at kunne målrette en indsats, derpasser ind i en dansk sammenhæng.Analysen af problemet sker i samarbejde med relevanteaktører, som fx kan være:
6
7
Bud på konkrete aktiviteter•Etablering af et særligt site med råd og vejledning, linkstil offentlige myndigheder•Aktiviteter til afdækning af nye former for tyveri ogmisbrug•Information til andre offentlige aktører – som fx kom-munerne – om, hvad de bør/kan gøre over for borgere,hvad myndighederne lovgivningsmæssigt må og kan mm.•Analyse af, om retningslinjer og procedurer for denregistreredes ret til indsigelse, berigtigelse, sletning mm.i forhold til personoplysninger er tilstrækkelige i dissesituationer
8