Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
B 14 Bilag 2
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.B 14
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 21. februar 2012
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af stofindtagelsesrum[af Joachim B. Olsen (LA) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 22. november 2011og var til 1. behandling den 26. januar 2012. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund-heds- og Forebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, RV, SF og KF) indstillerbeslutningsforslaget tilforkastelse.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget arbejder for at bekæmpeillegale stoffer samtidig med at hjælpe stofafhængige til etværdigt liv, hvor behandlingen er baseret på videnskab fremfor moral. S, R og SF ønsker at præcisere, at en meget storgruppe stofmisbrugere i dag lever under så kummerlige vil-kår, at deres risiko for at dø af en overdosis eller blive smit-tet og smitte andre med alvorlige infektionssygdomme eruacceptabel høj. Der er dermed en gruppe stofmisbrugere,som samfundet aktuelt ikke når, eller som ikke i tilstrække-lig grad profiterer af indsatsen for at hjælpe dem. S, R og SFstøtter, at der som en del af den danske indsats for at mini-mere de skader, der følger af et langvarigt stofmisbrug, skaletableres de retlige rammer for stofindtagelsesrum, hvor dehårdest belastede stofmisbrugere uden sanktioner kan indta-ge medbragte stoffer under overvågning af og supervisionfra social- og sundhedsfagligt personale med særlig kompe-tence inden for omsorg og skadereduktion. S, R og SF be-mærker, at stofindtagelsesrum skal ses som et supplement tilden øvrige behandlingsindsats, fordi stofmisbrugerne i sund-hedsrummet kommer i kontakt med personale, der dels kanafhjælpe sundhedsskader og sundhedsrisici, dels kan hjælpevedkommende med at komme i yderligere kontakt med be-handlingssystemet. S, R og SF bemærker, at regeringen alle-rede er i gang med at etablere de retlige rammer for stofind-tagelsesrum, og at der vil komme et lovforslag i april 2012.S, R og SF kan derfor ikke kan støtte beslutningsforslaget.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget vil særlig anføre følgende:En væsentlig del af diskussionen vedrørende dette beslut-ningsforslag har omhandlet lov om euforiserende stoffer,hvor V, DF og KF finder, at forslaget om stofindtagelsesrumer problematisk i forhold til § 1, stk. 2 og 3, se nedenfor:»§1.Ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndi-ges til at bestemme, at stoffer, som efter internationale ved-tagelser eller efter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder gan-ske særlig fare i anledning af deres euforiserende egenska-ber, ikke må forefindes her i landet, medmindre ministerenunder ganske særlige omstændigheder og på nærmere afham fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil. En given tilla-delse kan senere tilbagekaldes.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan be-stemme, at euforiserende stoffer omfattet af stk. 1 kan ind-og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles,forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed somled i lægelig behandling af personer for stofmisbrug.Stk. 3.Bortset fra forhold omfattet af en tilladelse efterstk. 1 eller en behandling efter stk. 2 er ind- og udførsel,salg, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejd-ning og besiddelse af sådanne stoffer forbudt.«V, DF og KF ønsker at fremhæve, at det særlig er i for-hold til lovens § 1, stk. 2, at man ikke forbindelse med stof-indtagelsesrum kan tale om lægelig behandling. Tværtimodfinder partierne, at stofindtagelsesrum nærmer sig en »par-kering« af stofmisbrugere. Dette er ikke hensigtsmæssigt,hverken samfundsmæssigt eller menneskeligt set. Partiernefinder, at et egentlig behandlingstilbud som f.eks. lægeordi-neret heroin ville være mere i lovens ånd, særlig i forhold tilde hårdest belastede misbrugere.V, DF og KF ønsker at præcisere, at man anerkender, atder i Danmark er en hårdt belastet gruppe af stofmisbrugere,som bør hjælpes til et værdigt liv. Vejen mod et værdigt liv
AX013800
2
bør gå gennem behandlingstilbud frem for »parkeringstil-bud« uden et egentligt behandlingsmæssigt sigte.Derudover ønsker V, DF og KF at tydeliggøre de spørgs-mål og problematikker som naturligt rejser sig i forhold til §2, stk. 4, i loven om euforiserende stoffer:»Stk.4.I øvrigt er ind- og udførsel, salg, køb, udlevering,modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af dis-se stoffer forbudt.«V, DF og KF påpeger, at det er yderst problematisk i for-hold til politiets arbejde, at euforiserende stoffer med eneventuel vedtagelse af beslutningsforslaget, fremover vilvære lovlige »på den ene side af dørtrinnet«, men ulovligepå »den anden side af dørtrinnet«. Alene det faktum, at an-skaffelse af euforiserende stoffer er ulovligt, gør det uhånd-terligt for politiet med legaliserede stofindtagelsesrum tilindtagelse af ikkelegaliserede stoffer erhvervet på ulovligvis.Det er i henhold til § 21 i straffeloven strafbart at medvir-ke til en strafbar handling. Det forhold finder partierne bl.a.problematisk for de ansatte i tilknytning til et stofindtagel-sesrum. V, DF og KF mener, at der kan argumenteres for, atvedtages beslutningsforslaget, gives der mandat til, at ansat-te kan medvirke til at begå strafbare handlinger i forbindelsemed stofindtagelse.V, DF og KF ønsker at anføre, at det etiske aspekt i for-bindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum er underhårdt pres, idet en lovliggørelse af ulovligt anskaffet stof ogefterfølgende stofindtagelse på bestemte matrikler er en gli-debane. Det kan være det første skridt mod legalisering. Deter yderst betænkeligt, at handel med euforiserende stofferom ikke lovliggøres så i hvert fald accepteres, ved at manaccepterer indtagelse af stoffer, som er anskaffet på ulovligvis i et legalt og offentligt stofindtagelsesrum.Vedrørende de strafferetlige aspekter af beslutningsfor-slaget henviser V, DF og KF i øvrigt til justitsministerensom øverste anklagemyndighed og under parlamentarisk an-svar. Partierne ønsker samtidig at understrege, at vurderin-gen af, om en handling falder ind under § 1 og § 2 som tidli-gere nævnt, naturligvis foretages af domstolene.Sluttelig ønsker partierne at bemærke, at der i den offent-lige debat af og til henvises til, at der er etableret stofindta-gelsesrum i mange andre lande. Det kunne give det fejlagti-ge indtryk, at vi i Danmark efterhånden står alene tilbageuden stofindtagelsesrum.Det ser ud til, at der kun i seks lande i Europa er etableretstofindtagelsesrum. Det drejer sig om Holland, Schweiz ogTyskland, som har de fleste stofindtagelsesrum. De få stof-indtagelsesrum, der herudover findes, ligger i Spanien, Lu-
xembourg og Norge. I Norge er der et enkelt stofindtagel-sesrum, som ligger i Oslo.Uden for Europa er det alene i Australien og i Canada, atder er etableret stofindtagelsesrum. Begge steder kun i enenkelt by.Etmindretali udvalget (EL) vil stemme hverken for ellerimod beslutningsforslaget.Mindretallet har i mange år arbejdet for, at der etableresstofindtagelsesrum i Danmark. Der er fortsat et alt for stortantal narkorelaterede dødsfald og skader som følge af stof-misbrug i Danmark. Andre lande, bl.a. Tyskland ogSchweiz, har dokumenteret gode erfaringer med stofindta-gelsesrum som en del af en skadesreducerende indsats pånarkotikaområdet. Enhedslisten kan derfor med stor tilfreds-hed konstatere, at regeringen er i gang med at udarbejde etlovforslag, og finder det derfor ikke nødvendigt at pålæggeregeringen at starte dette arbejde.Etmindretali udvalget (LA) indstiller beslutningsforsal-get tilvedtagelseuændret.Mindretallet bemærker, at der aldrig været flere brugereaf euforiserende stoffer i Danmark, end der er nu, og at dersidste år døde 273 stofmisbrugere som følge af stofmisbrug iDanmark. Med etableringen af fixerum reduceres dødelighe-den blandt stofmisbrugere, da hygiejnen forbedres og tilste-deværelsen af sundhedsfagligt personale reducerer antalletaf overdoser og kan hjælpe den pågældende i situationer,hvor overdoser forekommer.Ligeledes skaber fixerum kontakt mellem stofmisbrugereog det sundhedsfaglige personale, hvilket er en vigtig præ-mis for, at stofmisbrugeren kan komme i behandling og bli-ve sit misbrug kvit.Det drejer sig ganske enkelt om at redde menneskeliv.Der dør fem stofmisbrugere som følge af stofmisbrug hveruge i Danmark, og mange af dem kan reddes med etablerin-gen af fixerum.Slutteligt bør det noteres, at fixerum ud over at kommestofmisbrugerne til gode også kommer beboere i områder,hvor stofmisbrugere fixer og indtager euforiserende stoffer,til gode, idet beboerne ikke længere er tvunget til at kiggeefter kanyler i sandkasser og opgange og på gader og stræ-der.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)
3
Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 14Bilagsnr. Titel1Udkast til betænkning