Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
B 14 Bilag 1
Offentligt
1079119_0001.png
1079119_0002.png
Til beslutningsforslag nr.B 14
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 21. februar 2012
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om etablering af stofindtagelsesrum[af Joachim B. Olsen (LA) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 22. november 2011og var til 1. behandling den 26. januar 2012. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund-heds- og Forebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Et<>tali udvalget (V, DF, KF) indstiller beslutnings-forslaget tilforkastelse.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget vil særligt anføre følgende:En væsentlig del af diskussionen vedrørende dette beslut-ningsforslag har omhandlet lov om euforiserende stoffer,hvor V, DF og KF finder at forslaget om stofindtagelsesrumer problematisk i forhold til § 1, stk. 2 og 3.»§ 1. Ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndi-ges til at bestemme, at stoffer, som efter internationale ved-tagelser eller efter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder gan-ske særlig fare i anledning af deres euforiserende egenska-ber, ikke må forefindes her i landet, medmindre ministerenunder ganske særlige omstændigheder og på nærmere afham fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil. En given tilla-delse kan senere tilbagekaldes.Stk. 2. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan be-stemme, at euforiserende stoffer omfattet af stk. 1 kan ind-og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles,forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed somled i lægelig behandling af personer for stofmisbrug.Stk. 3. Bortset fra forhold omfattet af en tilladelse efterstk. 1 eller en behandling efter stk. 2 er ind- og udførsel,salg, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejd-ning og besiddelse af sådanne stoffer forbudt.«V, DF og KF ønsker at fremhæve, at det særligt er i for-hold til lovens § 1,stk.2 at man ikke forbindelse med stof-indtagelsesrum kan tale om lægelig behandling. Tværtimodfinder partierne, at stofindtagelsesrum nærmer sig en ”par-kering” af stofmisbrugere. Dette er ikke hensigtsmæssigthverken samfundsmæssigt eller menneskeligt set. Partiernefinder at et egentlig behandlingstilbud som f.eks. lægeordi-neret heroin ville være mere i lovens ånd, særlig i forhold tilde hårdest belastede misbrugere.V, DF og KF ønsker at præcisere, at man anerkender, atder i Danmark er en hårdt belastet gruppe af stofmisbrugere,som bør hjælpes til et værdigt liv. Vejen mod et værdigt livbør gå gennem behandlingstilbud frem for »parkeringstil-bud« uden et egentligt behandlingsmæssigt sigte.Derudover ønsker V, DF og KF at tydeliggøre de spørgs-mål og problematikker som naturligt rejser sig i forhold til §2, stk. 4 i loven om euforiserende stoffer:Stk. 4. I øvrigt er ind - og udførsel, salg, køb, udlevering,modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af dis-se stoffer forbudt.V, DF og KF påpeger, at det er yderst problematisk i for-hold til politiets arbejde, at euforiserende stoffer med eneventuel vedtagelse af beslutningsforslaget, fremover vilvære lovlige »på denne ene side af dørtrinnet«, men ulovligepå »den anden side af dørtrinnet«. Alene det faktum, at an-skaffelse af euforiserende stoffer er ulovligt gør det uhånd-terligt for politiet med legaliserede stofindtagelsesrum tilindtagelse af ikke-legaliserede stoffer erhvervet på ulovligvis.
DokumentIdJournalnummer
2
Det er i henhold til § 21 i straffeloven strafbart at medvir-ke til en strafbar handling. Det forhold finder partierne bl.a.problematisk for de ansatte i tilknytning til et stofindtagel-sesrum. V, DF og KF mener, at der kan argumenteres for, atvedtages beslutningsforslaget gives der mandat til at ansattekan medvirke til at begå strafbare handlinger i forbindelsemed stofindtagelse.V, DF og KF ønsker at anføre, at det etiske aspekt i for-bindelse med oprettelsen af stofindtagelsesrum er underhårdt pres, idet en lovliggørelse af ulovligt anskaffet stof ogefterfølgende stofindtagelse på bestemte matrikler er en gli-debane. Det kan være det første skridt mod legalisering. Deter yderst betænkeligt, at handel med euforiserende stofferom ikke lovliggøres så i hvert fald accepteres, ved at manaccepterer indtagelse af stoffer, som er anskaffet på ulovligvis i et legalt og offentligt stofindtagelsesrum.Vedrørende de strafferetlige aspekter af beslutningsfor-slaget henviser V, DF og KF i øvrigt til justitsministerensom øverste anklagemyndighed og under parlamentarisk an-svar. Partierne ønsker samtidig at understrege, at vurderin-gen af, om en handling falder ind under § 1 og § 2 som tidli-gere nævnt, naturligvis foretages af domstolene.Slutteligt ønsker partierne at bemærke, at der i den of-fentlige debat af og til henvises til, at der er etableret stof-indtagelsesrum i mange andre lande. Det kunne give detfejlagtige indtryk, at vi i Danmark efterhånden står alene til-bage uden stofindtagelsesrum.Det er ud til, at der kun i seks lande i Europa er etableretstofindtagelsesrum. Det drejer sig om Holland, Schweiz ogTyskland, som har de fleste stofindtagelsesrum. De få stof-indtagelsesrum, der herudover findes, ligger i Spanien, Lu-xembourg og Norge. I Norge er der et enkelt stofindtagel-sesrum, som ligger i Oslo.
Uden for Europa er det alene i Australien og i Canada, atder er etableret stofindtagelsesrum. Begge steder kun i enenkelt by.Etmindretali udvalget (LA) indstiller beslutningsforsal-get tilvedtagelseuændret.Mindretallet bemærker, at der aldrig været flere brugereaf euforiserende stoffer i Danmark end der er nu, og at dersidste år døde 273 stofmisbrugere i Danmark. Med etable-ringen af fixerum reduceres dødeligheden blandt stofmisbru-gere, da hygiejnen forbedres og tilstedeværelsen af sund-hedsfagligt personale reducerer antallet af overdoser og kanhjælpe den pågældende i situationer hvor overdoser fore-kommer.Ligeledes skaber fixerum kontakt mellem stofmisbrugereog det sundhedsfaglige personale, hvilket er en vigtig præ-mis for, at stofmisbrugeren kan komme i behandling, og bli-ve sit misbrug kvit.Det drejer sig ganske enkelt om at redde menneskeliv.Der dør fem stofmisbrugere hver uge i Danmark og mangeaf dem kan reddes med etableringen af fixerum.Slutteligt bør det noteres, at fixerum udover at kommestofmisbrugerne til gode, også kommer beboere i områderhvor stofmisbrugere fixer og indtager euforiserende stoffertil gode, idet beboerne ikke længere er tvunget til at kiggeefter kanyler i sandkasser, opgange og på gader og stræder.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111