Spritkørsel er jo et af de helt store problemer, når vi taler om dræbte og kvæstede i trafikken.
Der er ingen tvivl om, at spirituskørsel tegner sig for en meget stor andel af de uheld, og derfor er det også vigtigt, at der er fokus på det her område, og derfor er det også vigtigt, at der bliver gjort noget ved det.
Det er vigtigt, at vi til stadighed gør, hvad vi kan, for at der er så få som muligt eller helst ingen, som kører spirituskørsel.
Det er der slet ingen tvivl om.
Umiddelbart ligger det her beslutningsforslag om alkolås nærmest til højrebenet.
Det er jo bare at sige:
Nå ja, selvfølgelig, det er da lige løsningen på det her, for hvis der er alkolås i køretøjet, kan man jo ikke køre spirituskørsel.
Jeg vil give medhold så langt, som at alkolås er en rigtig god ting, og det er også derfor, at vi tidligere har lavet stramninger af lovgivningen ved at gøre det obligatorisk, at hvis man vil generhverve sit kørekort efter at have kørt spirituskørsel, skal man have installeret en alkolås i sit køretøj.
Vi har også skærpet straffene i forhold til at køre spritkørsel, og vi har også gjort det muligt at konfiskere køretøjet.
Vi har i det hele taget været gode til at komme efter dem, der kører spritkørsel.
Der er alkolåsen et udmærket værktøj og en udmærket del af det, man kan bruge.
Så vi er positive over for alkolåsen i forhold til dem, der kører spritkørsel.
Men vi står lidt mere tøvende over for og er faktisk ikke særlig indstillet på at lave en obligatorisk ordning, der skal gælde alle.
Og hvorfor er vi så ikke det?
Det er simpelt hen ud fra det synspunkt, at hvorfor skal alle døje med udgiften til en alkolås, og hvorfor skal alle døje med, hver eneste gang de skal starte bilen, at skulle puste i alkolåsen for at kunne starte køretøjet, fordi der er
nogle
, der overtræder lovgivningen?
Det er jo at gå efter – om jeg så må sige – alle andre end dem, der overtræder lovgivningen, og det er vi ikke særlig positive over for fra konservativ side.
Vi er til gengæld meget indstillet på at gå efter dem, der overtræder lovgivningen, og der mener vi, at vi skal skride ind konsekvent; der skal straffes, og der skal straffes hårdt, for vi vil ikke have, at folk kører spritkørsel.
Så selvfølgelig skal vi gøre, hvad vi kan for at forhindre det, men at lave en ordning, hvor man så inddrager hele befolkningen, så enhver lovlydig borger skal døje med både udgift og med det besvær, der kan være ved at puste i alkolåsen, inden man kan få lov til at starte køretøjet, er vi ikke indstillet på.
Det, der også er et spørgsmål – det har været rejst tidligere i debatten, men er også en af de ting, jeg tænkte på – er, at når man sådan kigger ud i landskabet og ser på de typiske spritbilister, især gengangerne, hvad er det så for køretøjer, de benytter?
Der er der jo typisk tale om nogle gamle skramlekasser, og uanset hvilket nummer, en Mazda 626 nu kan nå at få under den her debat, er der jo tale om, at de bilister netop kører i nogle meget gamle biler for at have nogle køretøjer, som er meget billige, fordi de også godt ved, at på et tidspunkt bliver bilen konfiskeret, og så gør det ikke så meget, hvis den kun har kostet 5.000-10.000 eller 15.000 kr.
Derfor tror jeg, at der med det her forslag simpelt hen vil gå rigtig, rigtig mange år, før vi egentlig når den hårde kerne, altså dem, der virkelig udgør et problem i trafikken.
Men i al den tid, hvor vi venter på det, vil alle andre lovlydige borgere så være pålagt det her bøvl og besvær.
Hvis jeg skal sige en positiv ting om beslutningsforslaget her – nej, jeg vil godt sige to, for alkolåsen synes vi er et godt redskab i forhold til dem, der kører spritkørsel, og det andet positive, jeg vil sige om beslutningsforslaget her, er, at forslagsstillerne foreslår, at selve alkolåsen skal være fritaget for afgift.
Det er vi fra konservativ side helt indstillet på.
Vi har også den opfattelse, at sikkerhedsudstyr – det, der fremmer trafiksikkerheden – ikke skal være pålagt de meget, meget høje afgifter.
Så den del af forslaget kan vi godt støtte.
Jeg tror så også, at hvis man skal kigge i krystalkuglen, er det nok også kun et spørgsmål om tid, før der bliver en eller anden form for ordning, hvor alkolåsen måske bliver nemmere at montere, nemmere at bruge og håndtere, og jeg tror også, at den bliver billigere.
Jeg tror også, at der efterhånden vil være flere og flere producenter af køretøjer, som vil lave det som et standardudstyr, når man producerer køretøjerne.
Så jeg tror, at ud i fremtiden bliver det her måske en del af det, men det, vi skal gøre, synes jeg, når vi taler lovgivning her i Folketinget, er at lave en lovgivning, der går efter dem, der overtræder spillereglerne.
Vi vil nemlig ikke have, at folk kører spritkørsel, og derfor skal de straffes hårdt og konsekvent, og det er vi fortsat indstillet på at gøre.