Lad mig starte med det vigtigste:
Vi er enige om målet, nemlig at jernbaner skal klare en større del af trafikken i Danmark.
Jeg synes, det er en god ambition at arbejde for, at jernbanerne skal havde fordoblet arbejdet med persontransport, og jeg synes også, det er vigtigt, at der er størst mulig mobilitet på skinner til gavn for miljø og sikkerhed og ikke mindst af hensyn til trængselen på vejene, hvad enten det gælder de daglige brugere, eller det gælder trafikken mellem landsdelene.
Jeg er også helt på linje med, at vi skal arbejde for mere gods på bane.
En velfungerende banegodstrafik skal være med til at aflaste vejene og sikre erhvervslivet gode alternativer til at transportere vores alle sammens varer, og jeg kvitterer derfor gerne, hvad angår sigtet med beslutningsforslaget.
Men på den anden side mener jeg også, at situationen er så alvorlig, at løsningen ikke er at nedsætte flere udvalg, som skal analysere og diskutere og komme med betænkninger.
Jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at man kan blive klogere på en eller anden måde i forbindelse med et udvalgsarbejde, men jeg mener faktisk, at lige nu handler det først og fremmest om at tage fat på arbejdet.
For det første skal DSB have rettet op på økonomien, det er simpelt hen en grundforudsætning for så meget andet.
I de seneste år har de økonomiske problemer hobet sig op i virksomheden, og man står nu rent faktisk i en ganske alvorlig situation.
Økonomien er på et forkert spor, det kan gå ganske galt, hvis der ikke handles nu, og jeg tror, det er vigtigt at få det prioriteret og sagt, at det er afgørende vigtigt for DSB.
DSB's ledelse har lagt en plan for årlige effektiviseringer på 0,5, 0,75 og 1 mia.
kr.
for årene 2012, 2013 og 2014.
Nu er det, at den plan skal implementeres, og det bliver den store opgave for DSB's ledelse, men forhåbentlig i et godt og konstruktivt samarbejde med medarbejderne.
Som bekendt indgik det også i den nye finanslovaftale for 2012 mellem regeringen og Enhedslisten, at vi rent faktisk har prioriteret at fjerne den tidligere regerings besparelse på DSB på 300 mio.
kr.
her i 2012.
Det er et klart signal til DSB om, at vi gerne vil være dem behjælpelig med at nå de store mål, som de har foran sig.
For det andet er det afgørende, at vi kommer videre med elektrificeringen af jernbanen.
Eldrift er samfundsøkonomisk en god forretning.
Det er godt for miljøet, det er godt for togoperatørernes driftsøkonomi, det vil gøre det lettere at købe standardtogmateriel, og så er det ikke mindst godt for passagererne – alt sammen noget, som er helt nødvendigt, og som vi skal arbejde på.
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har haft en første runde i forligskredsen om det.
Det lykkedes ikke i første omgang, historien kender alle, men vi ved jo også, at der ligger en grundig analyse fra Banedanmark om elektrificeringen.
Altså, vi har brug for forhandlinger og beslutninger med udgangspunkt i at få sikret elektrificeringen i Danmark, i første omgang strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg.
For det tredje skal DSB have IC4-toget ud at køre.
Der er mange holdninger til IC4, men på baggrund af den tidligere regerings beslutning har vi nu haft førende eksperter til at gennemgå toget.
De har haft adgang til alt materiale omkring relevante personer og eksperter og har kunnet konkludere, at under visse forudsætninger tror de på at toget kan komme ud at køre.
Selv om IC4-situationen langtfra er lykkelig, må jeg bare konstatere, at alternativet er endnu værre.
Så der er, som jeg ser det, nok at tage fat på.
Men jeg anerkender som sagt, at der i forslaget stilles en række relevante spørgsmål.
Jeg mener bare, at et udvalgsarbejde på nuværende tidspunkt måske nærmere kunne forsinke den proces, som vi nu forhåbentlig går i gang med.
Jeg vil gerne prioritere samarbejdet med Folketingets partier højt og inddrage Transportudvalget, i takt med at vi finder løsningsmuligheder og vælger løsninger og derefter får det konkretiseret.
Jeg glæder mig til de forhandlinger, der starter, for jeg tror, det er her, vi først og fremmest kan give DSB, miljøet og måske ikke mindst passagererne det svar, at det, vi gerne vil, og det, vi kerer os om, et bredt flertal i Folketinget, er tog, der kører til tiden, og som fungerer ordentligt og effektivt.