Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1047959_0001.png
1047959_0002.png
1047959_0003.png
1047959_0004.png
1047959_0005.png
1047959_0006.png
Dato: 8. november 2011Kontor: UdlændingelovskontoretSagsnr.: 11/89804Sagsbeh.: Bernt Farver

Udkast til tale til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål E fra Folketingets

Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 11. november 2011.

Samrådsspørgsmål E:

”Iforlængelse af samrådet den 25. oktober 2011 om 24-års reglen og tilknytnings-kravet, jf. UUI alm. del samrådsspørgsmål A-C, bedes ministeren redegøre for bag-grunden for de lempelser af tilknytningskravet, der bebudes i regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen”. Herunder bedes ministeren redegøre detaljeret for,hvilke konsekvenser det vil få, at regeringen vil lempe tilknytningskravet, dvs. ændre28-års reglen, der dispenserer fra tilknytningskravet, til en 26-års regel”.

Talepunkter

1.

Jeg har – som det er spørgeren bekendt – allerede ved samrådet den 25. oktoberredegjort for regeringens planlagte ændringer af bl.a. tilknytningskravet.Regeringen er nu i færd med at udarbejde et forslag til ændring af udlændingeloven,hvor vi gennemfører de planlagte ændringer af ægtefællesammenføringsreglerne.Vi vil i den forbindelse få rig lejlighed til at drøfte disse ændringer, men jeg vil dagerne på dagens samråd endnu en gang redegøre for regeringens udlændingepolitiskeovervejelser på dette punkt.

2.

Regeringen ønsker en robust og retfærdig udlændingepolitik.Vi ønsker at gøre op med den negative retorik og symbolpolitik, som har været ken-detegnende for den tidligere regerings udlændingepolitik gennem de seneste 10 år.En udlændingepolitik, der senest har manifesteret sig i form af en række unødvendi-ge og urimelige krav.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det kan og vil vi gøre bedre.Regeringen ønsker også at styrke integrationen.Den tidligere regering har efterladt en stor oprydningsopgave på integrationsområdet.Det gælder f.eks. på beskæftigelsesområdet, hvor kun halvdelen af nydanskerne i denerhvervsaktive alder er i arbejde. Og det gælder f.eks. andelen af fattige, der er næ-sten fem gange højere blandt nydanskere end blandt etniske danskere.Den tidligere regering har haft magten i en periode med et langt opsving i den globa-le økonomi. Det har naturligvis hjulpet nogle nydanskere i arbejde. Men tilbage står,at den tidligere regering ikke trods økonomisk medvind har formået at løse integrati-onsopgaven. En mangelfuld politik har efterladt den nye regering med en lang rækkeintegrationsmæssige udfordringer, som ikke er løst.Ca. hver tredje efterkommer med ikke-vestlig oprindelse har ikke gennemførtanden uddannelse end grundskolen.Det er mere end hver anden (55 pct.) af de nydanske mænd, der falder fra enerhvervsuddannelse. Blandt unge mænd med dansk oprindelse er den tilsva-rende andel 33 pct.Den seneste ”PISA Etnisk” undersøgelse viser, at 38 pct. af de nydanske ungelæser så dårligt, at de har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse.28 pct. af indvandrerne fra udvalgte ikke-vestlige lande oplyser, at de ofte el-ler af og til har problemer med det danske sprog ved nyhedsudsendelser ifjernsynet, og 29 pct. oplyser, at de ofte eller af og til har problemer med detdanske sprog i forbindelse med arbejde eller uddannelse.Fuldtidsbeskæftigelsen var i 2009 markant lavere blandt nydanskere endblandt etniske danskere (hhv. 27 og 43 pct.) i de 81 større boligområder, somdet tidligere Integrationsministerium har overvåget.Den 1. oktober 2011 var der 28 udsatte boligområder efter den tidligere rege-rings definition.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Så vi står derfor i dag over for to store udfordringer:For det første skal vi sætte gang i integrationen.Og for det andet skal vi skabe en udlændingepolitik, der er rimelig og retfærdig, ogsom understøtter en vellykket integration. Der skal ryddes op i den række urimeligeregler, som er blevet indført af den tidligere regering senest i juli 2011. Regler, somene og alene er begrundet i et ønske om at sende et bestemt signal uden hensyntagentil de vidtrækkende og uhensigtsmæssige konsekvenser, de måtte have.

3.

Jeg vil derfor til det stillede samrådsspørgsmål sige, at regeringen ønsker at tilba-geføre tilknytningskravet til den definition, der var gældende, før pointsystemet blevindført den 1. juli.Det betyder ganske enkelt, at vi genindfører det tilknytningskrav, der har været gæl-dende i perioden fra juli 2002 og helt frem til juli 2011.Det er altså det tilknytningskrav, som den tidligere regering har stået bag i stort sethele dens regeringsperiode. Og det tilknytningskrav, som jeg nu for anden gang erindkaldt til samråd om.Vi afskaffer til gengæld de unødvendige og urimelige ændringer fra juli 2011.Ændringerne har som bekendt indebåret, at det ikke længere er nok, at ægtefællernessamlede tilknytning til Danmark er ”større” end ægtefællernes samlede tilknytning tilet andet land. Nu skal ægtefællernes samlede tilknytning til Danmark være ”væsent-lig større” end deres tilknytning til et andet land.Vi vil fortsat stille krav om, at ægteparret har tilknytning her til landet som betingelsefor ægtefællesammenføring. Og vi vil fortsat stille krav om, at ægteparrets tilknyt-ning til Danmark er ”større” end tilknytningen til et andet land.På den måde sikrer vi fortsat et godt grundlag for den udenlandske ægtefælles inte-gration i det danske samfund. Men vi afskaffer unødige krav, der blot hindrer og ikkefører til en bedre integration. Det gælder f.eks. kravet om et ekstra ophold i Dan-mark. Et ophold, som kunne være blot en enkelt dag. Det er der ikke grund til at stillekrav om.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk

4.

Vi vil – som jeg også tidligere har redegjort for – samtidig ændre den såkaldte 28-års-regel til en 26-års-regel.Jeg tror, at der kan være grund til kort at bringe baggrunden for 28-års-reglen i erin-dring.28-års-reglen blev jo indført af den tidligere regering i 2004. Den indebærer bl.a., atdanske statsborgere med 28 års dansk indfødsret undtages fra at skulle opfylde til-knytningskravet.Formålet er, at sikre udlandsdanskere med en stærk og varig tilknytning til Danmarken mulighed for at opnå ægtefællesammenføring her i landet.Udlandsdanskere har således fået en reel mulighed for at vende tilbage til Danmarkmed deres ægtefælle eller samlever. Tilsvarende kan unge danskere rejse ud og op-holde sig i en periode i udlandet uden – som følge af tilknytningskravet – at være af-skåret fra at kunne vende tilbage til Danmark med en udenlandsk ægtefælle.Den hidtil gældende regel har også undtaget udlændinge med 28 års lovligt opholdher i landet fra barnsben.Den tidligere regering vurderede, at der først efter 28 års dansk statsborgerskab ellerlovligt ophold fra barnsben er opnået en sådan tilknytning til Danmark, at der kanundtages fra tilknytningskravet.Vi vurderer, at 26 års dansk statsborgerskab eller lovligt ophold fra barnsben er til-strækkeligt. Jeg tror faktisk, at de fleste vil give regeringen ret i, at man f.eks. efter26 år som dansk statsborger har opnået en så væsentlig tilknytning til Danmark, atder kan undtages fra tilknytningskravet.
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk

5.

Jeg er endelig blevet spurgt om konsekvenserne af de foreslåede ændringer.Jeg skal i den forbindelse gentage – som oplyst på samrådet den 25. oktober – at det-te vil fremgå af det lovforslag, som er under udarbejdelse.Når det er sagt, er det jo indlysende, at en ændring af 28-års-reglen til en 26-års-regelvil indebære, at der på et tidligere tidspunkt vil kunne dispenseres fra tilknytnings-kravet. Det vil f.eks. kunne medføre, at udlandsdanskere, der har boet i udlandet –f.eks. fordi de har været udsendt for en dansk virksomhed – kan vende tilbage tilDanmark med en udenlandsk ægtefælle uden at være afskåret herfra p.g.a. tilknyt-ningskravet.I grunden kan denne bekymring for konsekvenserne af den nye regerings udlændin-gepolitik undre mig.Jeg vil tillade mig at gentage, hvad der står i regeringsgrundlaget:Kriterierne for hvem, der kan få asyl, ændres ikke.Regeringen vil ikke ændre antallet af kvoteflygtninge.Området for humanitær opholdstilladelse skal fortsat være snævert, og det skal væreundtagelsen, at der gives humanitær opholdstilladelse.Og på ægtefællesammenføringsområdet, som tilknytningskravet er en del af, er dergrundlæggende tale om, at vi i det store hele genindfører de regler, der var gældendefrem til groft sagt slutningen af 2010.Det er altså de regler, der var gældende, da tidligere statsminister Lars Løkke Ras-mussen i sin åbningstale til Folketinget i 2009 udtalte følgende:”I tæt samarbejde med Dansk Folkeparti har vi fået indvandringen under kontrol”.
Side 5
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Jeg vil ikke sidde i dag og komme med konkrete tal på, hvor mange udlændinge derfremover kommer her til landet.Men når jeg nu er blevet spurgt om konsekvenserne af regeringens udlændingepolitikpå ægtefællesammenføringsområdet, må jeg jo svare, at konsekvenserne nok vil sva-re nogenlunde til konsekvenserne af den tidligere regerings egen udlændingepolitikpå området – og den gang var der jo styr på indvandringen.Tak for ordet.
Side 6
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk