Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:
3. oktober 2012Kontoret for Internatio-nalt Udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Lisbeth S. HansenSagsnr.: 2012-0032-0384Dok.:536170
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 516 (UUI - Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 7. september 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Lene Ahlmann-Ohlsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 516 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan agter regeringen at sikre, at myndighederne kan kon-trollere, om udlændinge, der søger om asyl, har opholdstilla-delse i andre vestlige lande, herunder EU-lande?”Svar:
Dublin-forordningen (forordning (EF) 343/2003) om, hvilket land der eransvarligt for at behandle en asylansøgning, og Eurodac-forordningen(forordning (EF) 2725/2000) om en fælles europæisk fingeraftryksdata-base er omfattet af det danske retsforbehold. Danmark deltager imidlertidgennem en parallelaftale fuldt ud i begge forordninger på mellemstatsligtgrundlag (aftale af 21. februar 2006, 2006/188/EF). Udover alle EU’smedlemsstater deltager Island, Norge, Liechtenstein og Schweiz i samar-bejdet.Når en udlænding indrejser og søger asyl i Danmark, igangsætter Rigspoli-tiet de nærmere undersøgelser til at afdække, om den pågældende retteligskal tilbage til et andet EU-land. Dette kan f.eks. være fordi, at vedkom-mende har søgt asyl eller har fået opholdstilladelse i en anden Dublin-stat.Ved undersøgelse af asylansøgerens fingeraftryk i Eurodac-fingeraftryksdatabasen kan myndighederne få oplysning om, hvorvidt enasylansøger allerede har søgt asyl eller er registreret for ulovlig indrejse ien anden Dublin-stat. Derudover vil Rigspolitiet undersøge, hvilke doku-menter den pågældende er i besiddelse af og afholde et interview for at fåeventuelle indikationer på, om vedkommende af andre grunde rettelig skalsendes tilbage til en anden Dublin-stat.Såfremt en udlænding, der søger asyl i Danmark, allerede har søgt asyl i enanden Dublin-stat, kan de danske myndigheder som udgangspunkt tilbage-sende den pågældende til den pågældende stat, jf. Dublin-forordningensartikel 16. Derudover kan en Dublin-stat anmodes om at overtage asyl-sagsbehandlingen for en person, der er i besiddelse af en gyldig opholdstil-ladelse eller er indrejst ulovligt på medlemsstaternes område via den på-gældende stats grænser, jf. Dublin-forordningens artikel 9 og 10.Det er ikke muligt via den gældende Eurodac-forordning at identificere ud-lændinge, som har fået asyl eller opholdstilladelse i en anden Dublin-stat.Er der imidlertid en formodning herfor, f.eks. baseret på ansøgerens egne2
dokumenter eller samtaler med den pågældende, vil der blive fremsat enanmodning til den relevante stat om at tilbagetage vedkommende.Kommissionen har den 30. maj 2012 fremsat et ændringsforslag til Euro-dac-forordningen. Heri foreslås det, at oplysninger om personer, der er til-delt international beskyttelse, fremover skal mærkes, således at dette kankonstateres ved søgning i Eurodac, i modsætning til den nugældende for-ordning, hvor oplysninger om denne gruppe personer er blokeret.Regeringen synes, at dette er et fornuftigt forslag.For så vidt angår mulighederne for at kontrollere eventuelle opholdstilla-delse i Schengen-området for andre indrejsende i Danmark henvises der tilmin nylige besvarelse af spørgsmål nr. 1002 (alm. del) til FolketingetsRetsudvalg.
3