Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborgMinisteriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 502 (Alm. del):I brev af 28. august 2012 har udvalget efter ønske fra Inger Støjberg (V)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 502:”Hvad kan ministeren oplyse om kvaliteten af den undervisning, indvan-drere modtager på de danske sprogskoler, og er ministeren bekendt med,om der fra sprogskolernes side skulle være rejst bekymring over det fag-lige niveau på sprogskolerne?”Svar:Danskuddannelse har til formål at give voksne udlændinge de nødvendi-ge dansksproglige forudsætninger for at kunne klare sig i job, i uddannel-se og som borgere i Danmark. Uddannelsen er reguleret i lov om dansk-uddannelse til voksne udlændinge m.fl. (danskuddannelsesloven).Det er udlændingens bopælskommune (eller arbejdsstedskommune, hvisder er tale om en EU-grænsependler), som i henhold til loven er forplig-tiget til at tilbyde danskuddannelse.En kommune kan opfylde sin forpligtigelse til at udbyde danskuddannel-se efter danskuddannelsesloven enten ved at udbyde uddannelserne på etkommunalt sprogcenter – evt. i samarbejde med en eller flere andrekommuner – eller ved at indgå en driftsaftale herom med en anden ud-byder (f.eks. et privat sprogcenter, oplysningsforbund mv.).Etablering som udbyder af danskuddannelse i henhold til danskuddan-nelsesloven er betinget af, at der mellem kommunalbestyrelsen og denpågældende udbyder er indgået en driftsaftale om udbud af danskuddan-nelse efter loven. Denne bestemmelse gælder dog ikke kommunalesprogcentre.
19-09-2012
2Den enkelte kommunalbestyrelse har ansvaret for, at danskuddannelser-ne gennemføres efter reglerne i danskuddannelsesloven. Kommunalbe-styrelsen har derfor pligt til at sætte sig ind i regelsættet om danskuddan-nelse.Kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse omfatter både opgaver af ad-ministrativ, økonomisk og pædagogisk karakter. Hvert tredje år skalkommunalbestyrelserne indsende en rapport til ministeriet, i hvilken deredegør for det førte tilsyn.I vejledning om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. er fastsatretningslinjer for kommunernes tilsyn. Det fremgår heraf, at tilsynetblandt andet skal vedrøre:Fysiske rammer og beliggenhed.Fleksibelt, relevant og kvalificeret undervisningstilbud – dvs. af-talekommunen skal sikre sig, at udbyderen lever op til lovenskrav om et relevant og kvalificeret undervisningstilbud, som ertilrettelagt fleksibelt, og som skal kunne påbegyndes inden for enmåned.Udbyderens tilbud om danskuddannelse er i overensstemmelsemed danskuddannelseslovens § 4, hvorefter hver af de tre dansk-uddannelser har et gennemsnitligt omfang svarende til 1,2 årsheltidsuddannelse. 1,2 års heltidsuddannelse svarer til 1,2 årsværk– et årsværk svarer til 37 timer om ugen i 46 uger. Denne ar-bejdsbelastning kan bestå af forskellige elementer som f.eks.skemalagte undervisningslektioner, selvinstruktion, fjernunder-visning, hjemmearbejde, herunder opgaveløsning.Spørgsmålet om, hvorvidt kursisterne indplaceres korrekt på deenkelte danskuddannelser.Kompetenceudvikling af ansatte.Kommunikation med kursister.Både Uddannelsesforbundet og Foreningen af Ledere ved Danskuddan-nelser har udtrykt bekymring for, at prisen presses i forbindelse medkommunernes udbud af danskuddannelsesopgaven til private aktører, ogat det forringer kvaliteten i danskuddannelserne.Der er dog ikke fremkommet konkrete eksempler på private sprogcentre,hvor kvaliteten af undervisningen ikke opfylder lovgivningens krav, lige-som Ministeriet for Børn og Undervisning ikke er bekendt med undersø-gelser, der indikerer, at de private udbydere af danskuddannelse tilbyderdårligere undervisning end de kommunale.Med venlig hilsenChristine Antorini