Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
15. oktober 2012Økonomistyringskonto-retSagsbeh: Anne Nygaard JustSagsnr.: 2012-0032-0400Dok.:559701
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 487 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 24. august 2012. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Jo-hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 487 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Hvad vil det koste at udvide Udlændingestyrelsens telefontid forborgerhenvendelser, således, at telefonopkald besvares mandag-fredag 8.30-16.00 med en lang torsdagstelefontid til 17.30 kombine-ret med en målsætning om, at ingen venter mere end fem minutter itelefonen, før opkaldet besvares af en medarbejder?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Ud-lændingestyrelsen.Udlændingestyrelsen har oplyst, at de er ved at etablere en ny borgerser-viceenhed, der bl.a. skal håndtere hovedparten af telefoniske henvendelsertil Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen forventer på den baggrundat kunne opfylde en målsætning om en gennemsnitlig ventetid på fem mi-nutter inden for den nuværende telefontid i 2013.En udvidet telefontid som anført i spørgsmålet kombineret med at ingenmå vente mere end fem minutter, skønnes at indebære meromkostningerpå ca. 3 mio. kr. årligt. Omkostningsskønnet er behæftet med usikkerhed,da det erfaringsmæssigt er meget vanskeligt at forudse spidsbelastningspe-rioder.
2