Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1162295_0001.png
1162295_0002.png
1162295_0003.png
1162295_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:3. oktober 2012Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2012-0032-0372Dok.:540460
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 485 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 22. august 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 485 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:

”Hvordan forholder ministeren sig til Dansk Folkepartis for-slag om, at det skal give minimum to års ubetinget fængsel atdeltage i optøjer på et hospitals område?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”1. For så vidt angår trusler fremgår det af straffelovens § 266,at den, der på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkaldealvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd,truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bødeeller fængsel indtil 2 år.Herudover fremgår det af straffelovens § 244 om simpel vold,at den, der øver vold mod eller på anden måde angriber en an-dens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år, menskvalificeret vold efter straffelovens § 245 straffes med fængselindtil 6 år. Endelig kan et legemsangreb omfattet af straffelo-vens § 245, når der foreligger særdeles skærpende omstændig-heder, henføres under straffelovens § 246, hvorefter straffenkan stige til fængsel i 10 år.Det bemærkes i den forbindelse, at trusler eller vold, der frem-sættes eller begås over for personer, for hvem det påhviler athandle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under dissepersoners udførelse af tjenesten eller hvervet, kan udgøre enovertrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, der straffes medbøde eller fængsel indtil 8 år. Bestemmelsen omfatter bl.a. læ-ger og sygeplejersker ansat på et offentligt hospital.Hærværk straffes efter straffelovens § 291 med bøde ellerfængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hvis hærværket er af betyde-ligt omfang eller af mere systematisk eller organiseret karakter,kan straffen stige til fængsel i 6 år, jf. bestemmelsens stk. 2.Herudover fremgår det af straffelovens § 291, stk. 4, at det vedfastsættelse af straffen for hærværk skal indgå som en skær-pende omstændighed, hvis forholdet er begået, mens eller iumiddelbar forlængelse af at der i området foregår grov for-styrrelse af ro og orden på offentligt sted.Endelig straffes grov forstyrrelse af ro og orden på offentligtsted efter straffelovens § 134 a, hvorefter deltagere i slagsmåleller i anden grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted,såfremt de har handlet efter aftale eller flere i forening, straffesmed fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Bestemmelsen vil efter2
omstændighederne kunne finde anvendelse i tilfælde, hvor fle-re gerningsmænd i forening deltager i uroligheder på eller vedet hospital.

2.

Der findes ikke en bestemmelse i straffeloven, der udtrykke-ligt foreskriver skærpelse af straffen i tilfælde, hvor lovover-trædelsen bliver begået på et hospital.Det følger af den generelle bestemmelse om strafudmålingen istraffelovens § 80, at der ved straffens fastsættelse bl.a. skallægges vægt på lovovertrædelsens grovhed, og at der ved vur-deringen af lovovertrædelsens grovhed skal tages hensyn tilden med lovovertrædelsen forbundne skade, fare og krænkelsesamt til, hvad gerningsmanden indså eller burde have indsetherom.Herudover er der i straffelovens § 81 opregnet en række for-hold, der ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgåsom en skærpende omstændighed. Det gælder eksempelvis,hvis gerningen er udført af flere i forening (nr. 2), hvis ger-ningsmanden tilsigtede, at gerningen skulle have betydelig al-vorligere følger, end den fik (nr. 4), hvis gerningsmanden harudvist særlig hensynsløshed (nr. 5), eller hvis gerningsmandenhar udnyttet forurettedes værgeløse stilling (nr. 11).Disse almindelige regler om straffens fastsættelse gælder ogsåved lovovertrædelser begået på eller ved et hospital. Det vil så-ledes f.eks. i almindelighed være en skærpende omstændighedved straffens fastsættelse, hvis en større gruppe af personer ifællesskab indfinder sig på et hospital og udøver hærværk,fremsætter trusler og/eller begår vold over for personale ellerpatienter, der er indlagt på hospitalet.Afhængig af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag vilder således være tale om en række forskellige bestemmelser istraffeloven, som vil kunne anvendes ved trusler, hærværk mv.rettet mod et hospital, og der er allerede i dag mulighed for, atder kan fastsættes langvarige straffe for forbrydelser, der eromfattet af de anførte bestemmelser. Hertil kommer, at det imedfør af straffelovens § 80 og § 81 i almindelighed vil væreen skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at for-holdet eksempelvis er begået på eller ved et hospital af fleregerningsmænd i forening, og at gerningsmændene har udvistsærlig hensynsløshed. Straffen i sager om trusler, hærværk mv.mod et hospital fastsættes i øvrigt – ligesom i alle andre straf-fesager – af domstolene ud fra en samlet konkret vurdering afomstændighederne i den enkelte sag.På den anførte baggrund er der efter Rigsadvokatens opfattelseikke grundlag for at indføre særlige regler om, at det bliver enselvstændig strafskærpende omstændighed, at et forhold er be-3
gået et bestemt sted, f.eks. på et hospital.”Justitsministeriet kan henholde sig til det af Rigsadvokaten anførte.
4