Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1039877_0001.png
1039877_0002.png
1039877_0003.png
1039877_0004.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:
11. november 2011Familiesammenføringskontoret11/98678
Sagsbeh.: MTH
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 (Alm. del), som Folketingets Udvalg for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 4. november 2011. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra medlem af Folketinget Stine Maiken Brix (EL).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk

Spørgsmål nr. 47 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik (Alm.

del):

”På baggrund af artiklen ”Chok: 28-årig tvunget til at forlade familie” fra Nordjyske den 2. no-vember 2011 bedes ministeren redegøre for Udlændingeservices praksis, for så vidt angår bars-lende kvinders mulighed for at blive undtaget fra kravet om ikke at have modtaget offentligforsørgelse ved familiesammenføring.”

Svar:

Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 5, at opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, medmindreganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod, skal be-tinges af, at den herboende person i 3 år forud for afgørelsen om opholdstilladelse ikke harmodtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 365 af 6. juni 2002. Perioden, hvori den herboende ikkemå have modtaget hjælp, blev ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 ændret fra 1 år til 3 år. Ændrin-gen gælder for ansøgninger indgivet efter 1. august 2010.I forbindelse med reformen af ægtefællesammenføringsreglerne (indførelse af pointsystem) vedlov nr. 601 af 14. juni 2011 fremgår følgende om bestemmelsen i udlændingelovens § 9, stk. 5,af afsnit 2.1.5. i lovforslag nr. L 168 af 17. marts 2011:”Det følger af betingelsen i § 9, stk. 5, at opholdstilladelse ved ægtefællesammenføring, medmindre ganskesærlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod, skal betinges af, at den herbo-ende i 3 år forud for afgørelsen om opholdstilladelse ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitikeller integrationsloven. Det omfatter dog ikke hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssigstørrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension ellertræder i stedet herfor.Den nuværende affattelse af betingelsen blev indsat ved lov nr. 572 af 31. maj 2010. Betingelsen om, at denherboende ikke må have modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven i en periode på3 år forud for afgørelsestidspunktet, gælder uafhængigt af, om der i øvrigt stilles krav til den herboende om atkunne godtgøre sin forsørgelsesevne, jf. § 9, stk. 3.Som eksempler på ydelser, der må sidestilles med eller træder i stedet for løn eller pension, kan nævnes ledig-hedsydelse udbetalt til personer, der opfylder betingelserne for at modtage fleksydelse med henblik på en tilba-getrækning fra arbejdsmarkedet, og ledighedsydelse til ansatte i fleksjob i forbindelse med afholdelse af ferie.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Som yderligere eksempel på en ydelse, der må sidestilles med pension, kan nævnes det tillæg, som kan udbeta-les til brøk-førtidspensionister efter lov om aktiv socialpolitik § 27 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 709 af 13. au-gust 2003, som senest er bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009.Revalideringsydelser efter lov om aktiv socialpolitik anses derimod ikke som ydelser, der kan sidestilles medeller træder i stedet for løn eller pension. Modtagelse af revalideringsydelser inden for de seneste 3 år forud forafgørelsestidspunktet er således en hindring for opfyldelse af kravet i § 9, stk. 5.Det kan forekomme, at ydelser, som er begrundet i et enkeltstående tilfælde, udbetales flere gange. Udlændin-gemyndighederne foretager i sådanne tilfælde en vurdering af, hvorvidt hjælpen kan anses som enkeltståendeydelser. Der lægges herved afgørende vægt på, om hjælpen er udbetalt over en kort periode.I praksis er betingelsen endvidere blevet fraveget, hvor de kommunale myndigheder selv har tilkendegivet athave givet herboende og ansøger forkert eller misvisende rådgivning om konsekvenserne af modtagelse afydelser efter lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven, samt i enkelte sager, hvor sagens faktiske om-stændigheder har indikeret, at herboende og ansøger havde modtaget forkert eller misvisende vejledning fra dekommunale myndigheder trods manglende tilkendegivelse herom fra de pågældende myndigheder.For en nærmere beskrivelse af, hvornår betingelsen kan fraviges, henvises til afsnit 2.1.4.Desuden kan Danmarks forpligtelse til at beskytte kvinders rettigheder, jf. CEDAW-konventionen, se afsnit2.5, føre til, at kravet om ikke at have modtaget bestemte typer af offentlig hjælp i 3 år forud for ansøgningenfraviges. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis behovet for hjælp er opstået som følge af, at den herboendeer gået på barselsorlov fra et job, som den pågældende efter endt barsel skal vende tilbage til, og under barslenmodtog hjælp til forsørgelse.”
Det fremgår videre af afsnit 2.1.4. i lovforslag nr. L 168 af 17. marts 2011:”Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 365 af 6. juni 2002, at der som udgangspunkt skal stilles krav omøkonomisk sikkerhedsstillelse i alle tilfælde af ægtefællesammenføring, og at der kun vil kunne undtages frakravet om økonomisk sikkerhedsstillelse i de tilfælde, hvor ægtefællesammenføring skal tillades som følge afDanmarks internationale forpligtelser.Der kan således kun helt undtagelsesvist være ganske særlige grunde, der afgørende taler for, at der ikke skalstilles krav om sikkerhedsstillelse. Det vil navnlig være tilfældet, hvis ægtefællerne ellers henvises til at levesom familie i et land, hvor den herboende ikke har mulighed for sammen med ansøgeren at indrejse og tageophold. Som eksempel herpå kan nævnes en herboende person med opholdstilladelse som flygtning eller medbeskyttelsesstatus, som er gift med en person fra sit hjemland, og som ikke kan tage ophold i hjemlandet, hvorden pågældende fortsat risikerer forfølgelse, dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig ellernedværdigende behandling eller straf.”
For så vidt angår CEDAW-konventionen fremgår det af afsnit 2.5. i lovforslag nr. L 168 af 17.marts 2011:Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
”Artikel 11 i FN’s konvention om afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder (CEDAW-konventionen) tager bl.a. sigte på at beskytte kvinder, som er på barsel og i øvrigt er i erhverv. Perioder medf.eks. barsel og omsorgsdage inden for rammerne af et ansættelsesforhold vil således skulle indgå i opgørelsenaf en persons arbejdsmarkedstilknytning.”
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk