Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1164687_0001.png
1164687_0002.png
1164687_0003.png
1164687_0004.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. oktober 2012StrafferetThomas vom Braucke2012-0032-0345513804
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 451 (alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 2. august 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PeterSkaarup (DF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 451 (alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspoliti:

”Vil ministeren kommentere artiklen ”Lov mod tvang er forvag”, som blev bragt i Politiken den 1. august 2012? Og vilministeren herunder redegøre for:- Om ministeren kan bekræfte, at der er en stigning i antalletaf tvangsægteskaber samtidig med at domstolene opleverganske få sager?- Om ministeren er enig i, at reglerne for at forhindretvangsægteskaber er for dårlige?- Om ministeren vil være villig til at udvide rammerne for,hvad der defineres som tvang, så f.eks. psykisk pres aner-kendes på linje med vold som bevis for tvangsægteskab?- Hvilke tiltag ministeren konkret vil tage for at sætte enstopper for det stigende antal af tvangsægteskaber?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet ikke fø-rer statistik over antallet af indgåede tvangsægteskaber.Rigspolitiet kan imidlertid mere generelt oplyse, at der i 2011blev indberettet i alt 155 æresrelaterede sager til Rigspolitiet.Sagerne er fordelt på 190 handlinger. Antallet af handlingersvarer ikke til antallet af sager, da der i samme sag kan værebegået flere handlinger. Hovedparten af de indberettede sageromhandler forkert adfærd, forkert valg af kæreste/ægtefælle,skilsmisse/hævede forlovelser og tvangsægteskaber.Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at Rigspolitiet i juni 2006udsendte retningslinjer til landets politikredse for den politi-mæssige håndtering af æresdrab og andre strafbare forhold, derhar forbindelse med kulturelt eller religiøst betingede normerog æresbegreber.Der blev i den forbindelse med omgående virkning iværksat ensystematisk og landsdækkende politimæssig monitering af mu-lige strafbare forhold, der har forbindelse med kulturelt ellerreligiøst betingede normer og æresbegreber.Rigspolitiet udarbejdede i 2007 endvidere en strategi for politi-ets indsats over for æresrelaterede forbrydelser. Formålet medstrategien var at fastlægge en overordnet ramme for den sam-lede politimæssige håndtering af denne kriminalitetsform såvellokalt i politikredsene som centralt i Rigspolitiet.2
Med henblik på at kunne gennemføre en indsats, der er tilpas-set de lokale forhold og dermed det lokale trusselsbillede, erindsatsen på området fra 2011 forankret i de enkelte politikred-se, der prioriterer indsatsen på baggrund af en vurdering af delokale forhold og det lokale kriminalitetsbillede. Det indebæ-rer, at den hidtidige indsatsstrategi på området ikke længerefinder anvendelse. De principper for efterforskning, beskyttelseaf potentielle ofre for æresrelaterede forbrydelser med videre,der fremgik af strategien, finder dog fortsat anvendelse. Hertilkommer, at Rigspolitiet fortsat moniterer området med henblikpå at have et overblik over udviklingen på området og medhenblik på at kunne håndtere konkrete foreliggende sager.Den systematiske politimæssige monitering indebærer blandtandet, at politikredsene løbende skal indberette samtlige fore-liggende oplysninger, der kan være af betydning for bekæm-pelsen af æresrelaterede forbrydelser til Rigspolitiets NationaleEfterforsknings- og Forebyggelsescenter (NEC), hvor politi-kredsenes oplysninger bearbejdes og suppleres med oplysnin-ger fra andre kilder, herunder fra sociale myndigheder og or-ganisationer, ligesom de analyseres.Formålet med den systematiske politimæssige monitering er, atpolitiet på baggrund af en omfattende og aktuel baggrundsvi-den proaktivt – det vil blandt andet sige uden at afvente an-meldelser – kan iværksætte og målrette efterforskninger indenfor de områder, som er undergivet systematisk politimæssigmonitering, ligesom den præventive indsats kan styrkes.Politikredsene kan endvidere i forbindelse med enhver efter-forskning inden for de kriminalitetsområder, der er undergivetsystematisk politimæssig monitering på nationalt plan, herun-der æresrelaterede forbrydelser, indhente oplysninger fra NEC,ligesom NEC på eget initiativ videregiver oplysninger, somskønnes at være relevante for politikredsenes indsats med hen-blik på at modvirke og opklare den relevante kriminalitet, ellersom i øvrigt skønnes at være af betydning for løsningen af po-litikredsenes opgaver. Taktiske og operative planer udarbejdesefter omstændighederne i samarbejde mellem vedkommendepolitikreds og NEC.Det er Rigspolitiets opfattelse, at politiet er i besiddelse af re-levante og adækvate redskaber til brug for indsatsen modstrafbare forhold, der har forbindelse med kulturelt eller religi-øst betingede normer og æresbegreber. Rigspolitiet er imidler-tid – selvsagt – opmærksom på eventuelle nye tiltag, der kanmedvirke til en forstærket indsats på området.”Som bekendt offentliggjorde regeringen i juni i år en ny strategi mod æres-relaterede konflikter. Strategien indeholder mere end 30 konkrete initiati-3
ver, der har til formål at hjælpe unge mænd og kvinder, som oplever socialkontrol, tvangsægteskab, genopdragelsesrejser og andre æresrelateredekonflikter med familien.I forlængelse af initiativerne i strategien overvejer regeringen endvidere,hvordan reglerne om tilhold kan styrkes yderligere, så disse i højere gradmålrettes sager om eksempelvis tvangsægteskaber, herunder når tvangenudøves af eller på vegne af flere medlemmer af en familie.Herudover kan jeg oplyse, at den tværministerielle arbejdsgruppe underSocial- og Integrationsministeriet om parallelle retsopfattelser forventer atafgive sine anbefalinger i løbet af efteråret 2012.
4