Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. juni 2012UdlændingelovkontoretMarianne Ulrik Mertens2012-0032-0272456511
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 396, som Folketingets Udvalgfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den12. juni 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketinget JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 396 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik (Alm.del):
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del bilag 126”
Svar:
Jeg har noteret mig hr. Per Betzonich-Wilkens kommentarer og forudsæt-ter, at han henviser til, at forlængelse af opholdstilladelse til en ægtefælle-sammenført normalt bl.a. er betinget af, at ansøgeren og den herboendeperson ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrati-onsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles tidsubegrænset opholdstilla-delse.Det er som udgangspunkt et krav for at få en opholdstilladelse som ægte-fællesammenført forlænget, at hverken udlændingen eller den herboendeperson har modtaget offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik ellerintegrationsloven. Dette gælder, indtil udlændingen meddeles tidsube-grænset opholdstilladelse. Kravet omfatter dog ikke enkeltstående ydelseraf mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgel-se, eller ydelser, der må sidestilles med løn eller pension eller træder i ste-det herfor.En ægtefællesammenført udlænding, hvis tidsbegrænsede opholdstilladelseer betinget af selvforsørgelse, og som modtager ydelser efter lov om aktivsocialpolitik eller integrationsloven, der ikke er enkeltstående eller kansidestilles med løn eller pension, kan således få inddraget opholdstilladel-sen. Det kan f.eks. være, hvis udlændingen modtager revalideringsydelse,som udbetales efter lov om aktiv socialpolitik.Ved afgørelsen af, om opholdstilladelsen skal inddrages, ses der på, ominddragelsen må antages at virke særlig belastende for den pågældende,navnlig pga. længden af udlændingens ophold i Danmark, udlændingenstilknytning til det danske samfund og til herboende personer, alder, helbredm.v. Der henvises til udlændingelovens § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6.Der foretages således en konkret vurdering i hver enkelt sag.Der kan kun fraviges fra kravet om selvforsørgelse, hvis der er ganske sær-lige grunde, herunder af hensyn til familiens enhed. Der sigtes herved2
navnlig til Danmarks internationale forpligtelser, herunder den EuropæiskeMenneskerettighedskonventions artikel 8 om familiens enhed.Som eksempler på tilfælde, hvor hensynet til Danmarks internationale for-pligtelser kan indebære dispensation fra kravet om selvforsørgelse, kannævnes:Hvis den herboende ægtefælle risikerer forfølgelse i sit hjemlandog derfor ikke kan henvises til at udøve familielivet der.Hvis den herboende ægtefælle har samvær med et særbarn i Dan-mark, og samværet har et omfang eller en karakter der gør, at detikke kan gennemføres under visumophold eller på anden måde, dersikrer den fortsatte respekt for det etablerede og udøvede familie-liv.Hvis ansøgeren og den herboende ægtefælle har et herboende fæl-lesbarn, som har en sådan alder og har været her i så mange år, atdet har opnået selvstændig tilknytning til Danmark.Hvis den herboende ægtefælles alvorlige sygdom, alvorlige handi-cap eller høje alder gør, at det vil være humanitært uforsvarligt athenvise ægtefællerne til at tage ophold i et hjemland, hvor den her-boende ægtefælle ikke kan tilbydes de nødvendige behandlings- el-ler pasningsmuligheder.
3