Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1141035_0001.png
1141035_0002.png
1141035_0003.png
1141035_0004.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. juni 2012UdlændingekontoretMGR2012-0032-0267469665
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 394 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 8. juni 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 394 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik (Alm. del):

”Hvilke undervisningstilbud modtager de børn, der har fået opholdstilla-delse efter § 9 c, stk. 3, nr. 1 og § 9 c, stk. 3, nr. 2 efter den nye lovgivningom uledsagede, som trådte i kraft 1. januar 2011 (Lov nr. 1543 af21/12/2010)?”

Svar:

Reglerne om opholdstilladelse til uledsagede mindreårige efter udlændin-gelovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2, blev ændret ved lov nr. 1543 af 21. de-cember 2010 om ændring af udlændingeloven og integrationsloven (revi-sion af reglerne om uledsagede mindreårige udlændinge, m.v.). Lovæn-dringen medførte blandt andet, at en opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9 c, stk. 3, alene gives med henblik på midlertidigt ophold og medtidsbegrænset gyldighed til det fyldte 18. år. Reglerne trådte i kraft den 1.januar 2011.Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 1543 af 21. december 2010 (L37 af 28. oktober 2010), at en udlænding under 18 år, der meddeles op-holdstilladelse efter den forslåede bestemmelse i § 9 c, stk. 3, har en rækkemuligheder for at modtage hjælp og støtte, herunder tilbud om skolegangsamt kurser, under opholdet i Danmark.Ministeriet for Børn og Undervisning har til brug for besvarelsen oplyst:”Ifølge folkeskolelovens § 32 er ethvert barn, der bor her i landet, under-visningspligtigt efter reglerne i folkeskolelovens §§ 33-35, medmindrebarnet er omfattet af bestemmelser om undervisningspligt i anden lovgiv-ning. Det samme gælder børn, der skal opholde sig her i landet i mindst 6måneder.Af folkeskolelovens § 34 fremgår det, at undervisningspligten indtræderden 1. august i det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år, og ophører den 31.juli ved afslutningen af undervisningen på 9. klassetrin. Undervisnings-pligten ophører dog senest den 31. juli i det kalenderår, hvor barnet fylder17 år eller har afsluttet uddannelse, der er ligestillet med grundskolen, jf. §33, stk. 2-7.
2
Det er for Ministeriet for Børn og Undervisning oplyst, at uledsagede ud-lændinge under 18 år, der har fået opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2, ikke er omfattet af undervisningspligt i andenlovgivning, sådan som det er tilfældet for f.eks. børn af asylansøgere. Deer dermed omfattet af hovedreglen i folkeskolelovens § 32, som omfatteralle børn, hvis ophold her i landet er bestemt til at vare mindst 6 måneder.Udlændinge, hvis alder er 17 år og derunder, skal af kommunalbestyrelsentilbydes undervisning. Dette følger af folkeskolelovens § 40, hvorefterkommunalbestyrelsen har ansvaret for, at ethvert undervisningspligtigtbarn i kommunen indskrives i folkeskolen eller får en undervisning, derstår mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Kommunen harsåledes mulighed for – afhængig af den enkelte udlændings alder, bag-grund og kompetencer m.v. – at tilbyde den pågældende undervisning if.eks. en folkeskole eller i en ungdomsskole. Kommunalbestyrelsen kantillige give tilbud om ophold på en efterskole.Derudover er de 15-17-årige uledsagede udlændinge med opholdstilladelseefter udlændingelovens § 9, stk. 3, nr. 1 og 2, omfattet af vejledningslo-vens kapitel 1 a om pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., der forpligter15-17-årige unge til at være i uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivi-tet, der sigter mod, at de unge gennemfører en uddannelse. Her er kommu-nalbestyrelsens ansvar for de 15-17-årige unge, som ikke er i uddannelse,beskæftigelse eller anden aktivitet, ligeledes præciseret.For uledsagede udlændinge, der har fået tidsbegrænset opholdtilladelseindtil den pågældende fylder 18 år, har kommunen mulighed for at tilrette-lægge uddannelsestilbud med henblik på at sikre, at udlændingen opnårbedst mulige forudsætninger for at kunne klare sig efter tilbagevenden tilhjemlandet efter udløbet af opholdstilladelsen.I en række tilfælde vil tilbud om undervisning i folkeskolen m.v. være detmest hensigtsmæssige tilbud, således at den enkelte udlænding gives etgodt udgangspunkt for genetablering ved tilbagevenden til hjemlandet. Fornogle uledsagede udlændinge vil f.eks. beskæftigelsesrettede tilbud efterintegrationsloven, herunder opkvalificerende kurser, give den enkelte etgodt grundlag for tilbagevenden og kunne bidrage til udlændingens forsør-gelsesgrundlag i vedkommendes hjemland.Ministeriet for Børn og Undervisning har ikke en særskilt opgørelse overkommunale indsatser og initiativer, der er sat i værk for at kunne tilgodese3
uledsagede flygtningebørns opfyldelse af undervisningspligten og et evt.efterfølgende uddannelsesforløb.”Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen oplyst:”Uledsagede udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter udlændinge-lovens § 9 c, stk. 3, nr. 1 og 2, er omfattet af integrationslovens person-kreds, jf. integrationsloven § 2, stk. 2, nr. 3, og kommunalbestyrelsen kansåledes træffe beslutning om, at den pågældende udlænding skal tilbydeset integrationsprogram efter integrationsloven, jf. integrationslovens § 16,stk. 7.Kommunalbestyrelsen har mulighed for at tilrettelægge tilbuddene medhenblik på at sikre, at udlændingen opnår bedst mulige forudsætninger forat kunne klare sig efter en tilbagevenden til sit hjemland efter udløbet afopholdstilladelsen.I en række tilfælde vil tilbud om undervisning i folkeskole m.v. være detmest hensigtsmæssige tilbud, således at udlændingens uddannelsesmæssi-ge kompetencer styrkes under opholdet i Danmark og således, at den en-kelte udlænding gives et godt udgangspunkt for genetablering ved tilbage-venden til hjemlandet.For nogle uledsagede udlændinge vil f.eks. beskæftigelsesrettede tilbud ef-ter integrationsloven, herunder opkvalificerende kurser, give den enkelte etgodt grundlag for tilbagevenden og kunne bidrage til udlændingens forsør-gelsesgrundlag i vedkommendes hjemland.Beskæftigelsesministeriet har ikke datagrundlag, som viser, hvilke under-visningstilbud disse uledsagede udlændinge under 18 år modtager.”
4