Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2012UdlændingekontoretLiv Ann Uggerhøj2012-0032-0256466899
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 387 (alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 6. juni 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJohanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov
/ Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
UUI alm. del. Spørgsmål nr. 387 fra medlem af Folketinget Johanne
Schmidt-Nielsen (EL).
”Ministeren bedes oplyse, hvilke forhold i den individuelle vurdering af ensag om en person på tålt ophold, der indtil Højesterets dom den 1. juni2012 har kunnet resultere i, at en person ikke har fået pålagt dagligmeldepligt, men har skullet melde sig til politiet sjældnere end dagligt,eller som har kunnet medføre, at en person på tålt ophold har fåetmulighed for at melde sig andre steder end hos politiet i Center Sandholm.Der ønskes konkrete eksempler.”Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet Rigspolitiet om et bidrag.Rigspolitiet har oplyst, at udlændingelovens § 34, stk. 3, blev ændret vedlov nr. 1397 af 27. december 2008. Det fremgår af bemærkningerne tilloven, at det forudsættes, at politiet pålægger udlændinge dagligmeldepligt. Det fremgår desuden, at politiet således kun vil kunne undladeat pålægge meldepligt dagligt, hvis det vil være uproportionalt i forhold tilDanmarks internationale forpligtelser, eller hvis der foreligger andresærlige grunde, eksempelvis sygdom.Lov nr. 1397 af 27. december 2008 trådte i kraft den 31. december 2008.Forud for lovens ikrafttræden fremsendte det tidligere Ministerium forFlygtninge, Indvandrere og Integration til Rigspolitiet instruks af 22.december 2008 til udmøntning af lov nr. 1397 af 27. december 2008 –Instruks til politiet vedrørende skærpet meldepligt for udlændinge på tåltophold.På baggrund af lovændringen, bemærkningerne hertil samt ovennævnteinstruks vurderede Rigspolitiet i foråret 2009 på ny hver enkelt verserendesag vedrørende meldepligt i medfør af udlændingelovens § 34, stk. 3, ogtraf herefter nye afgørelser om indholdet af meldepligt for de udlændinge,der befandt sig på tålt ophold. Afgørelserne blev truffet efter en konkretvurdering, hvilket resulterede i meldepligt i forskelligt omfang i forhold tilden enkeltes situation.
2
Hovedparten af Rigspolitiets fornyede afgørelser om meldepligt blevefterfølgende påklaget til det tidligere Ministerium for Flygtninge,Indvandrere og Integration, som den 29. september 2009 traf afgørelse iklagesagerne. Samtidig hermed udarbejdede det tidligere Ministerium forFlygtninge, Indvandrere og Integration et notat af 29. september 2009 ompraksis for Rigspolitiets pålæggelse af meldepligt efter udlændingelovens§ 34, stk. 3, til udlændinge, der opholder sig i Danmark på tålt ophold.Det tidligere Ministerium for Flygtninge, Indvandrere og Integrationudtalte i den forbindelse kritik af, at Rigspolitiet ikke havde pålagt depågældende udlændinge daglig meldepligt, idet daglig meldepligt erlovens absolutte udgangspunkt.Med baggrund heri har Rigspolitiet herefter uden undtagelse pålagt allenye udlændinge på tålt ophold daglig meldepligt.Jeg kan henvise til besvarelsen af UUI alm. del. spørgsmål nr. 386 for såvidt angår spørgsmålet om muligheden for at melde sig andre steder endhos politiet i Center Sandholm.
3