Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1135211_0001.png
1135211_0002.png
1135211_0003.png
1135211_0004.png
Dato: 30. maj 2012Dok.: 438178

Udkast til tale til besvarelse af samrådsspørgsmål AN og AO

Samrådsspørgsmål AN:

”Vil ministeren redegøre for regeringens samlede holdning til udlæn-dinge på tålt ophold og deres vilkår? Spørgsmålet stilles på baggrund afartiklen "SF vil afskaffe meldepligten for folk på tålt ophold" fra Ber-lingske Tidende den 20. marts 2012"?”

Samrådsspørgsmål AO:

”Er ministeren enig med det Radikale Venstre og Socialistisk Folkepar-ti, når disse partier foreslår lempelser for udlændinge på tålt ophold?Spørgsmålet stilles på baggrund af artiklen "SF vil afskaffe meldeplig-ten for folk på tålt ophold" fra Berlingske Tidende den 20. marts 2012 ”Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
1
1. Spørgeren har anmodet om, at jeg besvarer de to spørgsmål enkelt-vis. Jeg vil derfor først besvare samrådsspørgsmål AN.Jeg kommer altid gerne i samråd, og jeg er glad for at møde udval-get og besvare de stillede spørgsmål.Dette er dog et samråd, som i al væsentlighed vedrører spørgsmål,som jeg allerede har besvaret.Det er derfor næppe den store overraskelse, at min samrådstale i dagvil følge linjerne i min besvarelse af UUI alm. del. spørgsmål nr.240-245, som blev oversendt til udvalget den 30. april 2012, samtUUI alm. del. spørgsmål nr. 315, som blev oversendt til udvalgetden 25. maj 2012.Udlændinge henvises til tålt ophold her i landet i de tilfælde, hvorde enten er udelukket fra asyl efter Flygtningekonventions artikel 1F, eller udvises som værende til fare for statens sikkerhed eller pågrund af domme for alvorlig kriminalitet, og hvor det samtidig her-med vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser atudsende den pågældende tvangsmæssigt til vedkommendes hjem-land eller et tredjeland, hvor vedkommende ikke er beskyttet modvideresendelse til hjemlandet.Som det også fremgik af min besvarelse af UUI alm. del. spørgsmålnr. 242, har regeringen ingen planer om at ændre på reglerne for tåltophold.Regeringens holdning er, at udlændinge på tålt ophold grundlæg-gende er uønskede her i landet som følge af de forhold, der har førttil, at de pågældende er på tålt ophold.De skal derfor udrejse af Danmark og skal udsendes af landet, såsnart det måtte blive muligt.Jeg kan i øvrigt nævne, at det fremgår af lovforarbejderne, og jeg ci-terer fra lovforslag nr. L 69 af 13. november 2008 s. 4: at ”deter ef-ter regeringens opfattelse ikke tilstrækkeligt til løbende at sikre, atpolitiet har kendskab til de pågældende udlændinges opholdssted, at2
de kun skal melde sig til politiet ugentligt eller hver 14. dag. Hensy-net til den nationale sikkerhed og den offentlige orden tilsiger, atsådanne udlændinge underlægges en skærpet meldepligt. Der skalsåledes sikres politiet mulighed for i langt højere grad, end tilfældeter i dag, at få en helt aktuel viden om de gældendes opholdssted,herunder for at kunne udsende de pågældende straks, når mulighe-den herfor måtte opstå.”Der er altid tale om en konkret og individuel vurdering af forholde-ne og omstændighederne i hver enkelt sag, og reglerne skal admini-streres proportionalt og under hensyntagen til Danmarks internatio-nale forpligtelser.2. Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål AO:Jeg kan henvise til mine tidligere svar på samrådsspørgsmål ANsamt UUI alm. del. spørgsmål nr. 240-245 og 315.Jeg vil gerne understrege, at regeringen ikke har planer om, at derskal ændres på reglerne om tålt ophold. Der er tale om personer, derer udvist på grund af kriminalitet, er til fare for statens sikkerhed el-ler personer, der er udelukket fra asyl på grund af for eksempelkrigsforbrydelser.Jeg vil igen fremhæve, at udlændinge på tålt ophold grundlæggendeer uønskede her i landet som følge af de forhold, der har ført til, atde pågældende er på tålt ophold.Det er dog vigtigt at huske på, at der som nævnt altid er tale om enkonkret og individuel vurdering af forholdene og omstændighedernei hver enkelt sag, og reglerne skal administreres proportionalt ogunder hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser.Dette betyder, at der eksempelvis skal tages hensyn til den pågæl-dende udlændings eventuelle sygdom samt den pågældendes mulig-hed for jævnlig kontakt med eventuel herboende familie.Udlændingen skal således ikke hele tiden opholde sig på CenterSandholm eller i umiddelbar nærhed heraf, og meldepligten skal
3
planlægges på en sådan måde, at den pågældende har en reel mulig-hed for at færdes uden for centret.Udlændingestyrelsen undersøger hver halve år – eller når der ellerser anledning til det – om der er grundlag for at ændre en afgørelseom, at en person på tålt ophold ikke kan udsendes tvangsmæssigt.Endvidere kan retten efter begæring herom ophæve udvisningen afen udvisningsdømt udlænding.Udlændingemyndighederne vurderer løbende, om der kan iværksæt-tes yderligere tiltag for at reducere antallet af personer på tålt opholdi Danmark.Der verserer på nuværende tidspunkt en konkret sag i Højesteretvedrørende afgørelser om ophold på et bestemt indkvarteringsstedog meldepligt for en person på tålt ophold.Jeg har forstået, at det under sagen er fremført, at de gældende reg-ler skulle være i strid med Danmarks Internationale forpligtelser.Det tilkommer mig ikke at kommentere den konkrete sag nærmere,og vi bør afvente Højesterets afgørelse.Men det er vel nærmest unødvendigt, at jeg slår følgende fast: HvisHøjesteret finder, at de gældende regler er i strid med Den Europæi-ske Menneskerettighedskonvention eller Danmarks internationaleforpligtelser, så foreligger der en ny situation.
4