Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1139727_0001.png
1139727_0002.png
1139727_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
__
Dato:27. juni 2012Kontor: UdlændingelovkontoretSagsbeh: Anne Marie WegersleffHansenSagsnr.: 2012-0032-0294Dok.:468843
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 22. maj 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Er det regeringens politik, at personer, der får beskyttelsessta-tus i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, skal kunne straf-fes for dokumentfalsk, fordi de under flugten har brugt falskedokumenter, når personer, der får flygtningestatus i medfør af§ 7, stk. 1, ikke kan?”

Svar:

Jeg kan oplyse, at spørgsmålet om, hvorvidt personer, der er flygtninge iflygtningekonventionens forstand, kan straffes for dokumentfalsk begået iforbindelse med indrejsen i opholdslandet, er reguleret i flygtningekonven-tionens artikel 31, stk. 1. Af denne bestemmelse fremgår følgende:”Flygtninge, som kommer direkte fra et område, hvor deres liveller frihed truedes i den i artikel 1 anførte betydning, og udentilladelse indrejser til eller befinder sig indenfor de kontrahe-rende staters område, skal ikke i disse stater kunne straffes forulovlig indrejse eller ophold, forudsat at de uopholdeligt hen-vender sig til myndighederne og godtgør, at de har haft rimeliggrund til at deres ulovlige indrejse eller tilstedeværelse.”Jeg kan endvidere oplyse, at Højesteret i dommen gengivet iUfr.2012.1670H har taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt udlændinge,der meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2 (beskyt-telsesstatus), er omfattet af beskyttelsen i flygtningekonventionens artikel31.Højesteret udtalte her bl.a. følgende:”Artikel 31 i FN’s flygtningekonvention giver en særlig be-skyttelse mod straf for personer, der er flygtninge i konventio-nens forstand, jf. konventionens artikel 1A. Der er ikke grund-lag for at antage, at § 31 også gælder for personer, der ikke erflygtninge i konventionens forstand.Udlændingelovens § 7, stk. 1, omfatter personer, som er flygt-ninge i flygtningekonventionens forstand, mens § 7, stk. 2, om-fatter personer, der er beskyttet på andet grundlag.Efter udlændingeloven afgøres spørgsmålet om, hvorvidt enperson har krav på opholdstilladelse efter lovens § 7, stk. 1, el-ler § 7, stk. 2, endeligt af udlændingemyndighederne. I over-ensstemmelse med Højesterets praksis herom skal udlændin-gemyndighedernes vurdering, hvorefter T er omfattet af lovens§ 7, skt. 2, lægges til grund.2
T er således ikke flygtning i flygtningekonventionens forstandog er dermed ikke omfattet af den særlige beskyttelse modstraf efter konventionens artikel 31, stk. 1.”Jeg vil overveje nærmere, om det er rimeligt, at personer, der begår doku-mentfalsk i forbindelse med indrejsen her i landet, og som efterfølgendemeddeles opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2, skalkunne straffes for den begåede dokumentfalsk.
3