Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1129460_0001.png
1129460_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dk
Folketingets Udvalg for Udlændinge og IntegrationspolitikDato: 31. maj 2012Enhed: IT og CPRSagsbeh.: GKSags nr.: 1205649Dok nr.: 917304
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har den 3. maj 2012stillet følgende spørgsmål nr. 350 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministe-ren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-riksen (DF).Spørgsmål 350:"Ministeren bedes kommentere artiklen i DANSK POLITI den 29. marts 2012"Ingen kontrol med falske identiteter", hvor der peges på, at kontrollen medfalske identiteter i statsforvaltninger og kommuner er minimal.http://www.dansk-politi.dk/Page-635.aspx?ProductID=PROD2615&PID=4238"
Svar:Reglerne om udstedelse af opholdstilladelse og udstedelse af EU-registreringsbeviser, er fastsat i udlændingelovgivningen, som henhører underBeskæftigelsesministeriet og Justitsministeriet. Jeg må derfor henvise til be-skæftigelsesministeren og justitsministeren for så vidt angår spørgsmål omidentitetskontrol i den forbindelse.Spørgsmålet om identitetskontrol i kommunerne er bl.a. relevant i forbindelsemed kommunernes registrering af indrejse i CPR. Nærmere regler om registre-ring af indrejse i CPR er fastsat i CPR-loven, som henhører under mit ressort,og jeg kan i den forbindelse oplyse følgende:Registrering i CPR af tilflytning fra udlandet for ikke-nordiske statsborgereforudsætter efter CPR-lovens § 17, stk. 1, at disse enten har opholdstilladelseeller -bevis efter udlændingeloven eller forskrifter udstedt i medfør heraf ellerhar en bekræftelse fra udlændingemyndighederne på, at de efter udlændinge-lovgivningen er fritaget for opholdstilladelse eller -bevis.Ved anmeldelse af tilflytning fra udlandet skal der gives de i CPR-lovens § 20nævnte oplysninger om bl.a. fulde navn, eventuelt dansk personnummer, køn,fødselsdato osv., og der skal forevises den nødvendige dokumentation foroplysningerne, inden registrering af indrejse i CPR kan finde sted. Der skalogså forevises den nødvendige dokumentation for, at vedkommende opfylderbetingelsen om lovligt ophold i CPR-lovens § 17.En kommune kan således ikke registrere en person som indrejst, medmindreder foreligger et lovligt opholdsgrundlag. Foreligger der en opholdstilladelse
Side 2
eller -bevis fra udlændingemyndighederne udstedt til den pågældende person,må kommunerne dog normalt kunne lægge til grund, at vedkommende harlovligt ophold.Kommunalbestyrelsen kan efter CPR-lovens § 21, stk. 2, kræve, at enhverperson, der er omfattet af en anmeldelse om tilflytning, inden registrering mø-der personligt frem.Det personlige fremmøde giver kommunerne mulighed for at foretage identi-tetskontrol og konstatere, at den pågældende udlænding faktisk er indrejst ogopfylder betingelserne for at blive registreret som indrejst i CPR.Så vidt det er Økonomi- og Indenrigsministeriet bekendt, kræver langt de flestekommuner personligt fremmøde i forbindelse med registrering af indrejse iCPR.Det er min opfattelse, at muligheden for at kræve personligt fremmøde giverkommunerne et godt redskab i forhold til at sikre korrekte registreringer i CPR.Kommunerne kan naturligvis - såfremt der foreligger en konkret begrundetformodning om, at en person forsøger at blive registreret som indrejst i CPRpå falske identitetspapirer - tage kontakt til politiet med henblik på, at der fore-tages nærmere undersøgelser. Det er imidlertid min opfattelse, at problemerforbundet med falske identitetspapirer først og fremmest skal håndteres afudlændingemyndighederne i samarbejde med politiet i forbindelse med stilling-tagen til, om en udlænding skal meddeles opholdstilladelse eller -bevis efterudlændingelovgivningen.
Med venlig hilsen
Margrete Vestager