Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1161701_0001.png
1161701_0002.png
1161701_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:2. oktober 2012Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2012-0032-0242Dok.:531193
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 347 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 3. maj 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Hen-riksen (DF).
Morten Bødskov/Nanna Fischer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 347 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”1,1 mio identitetertjekkes i Norge” fra Berlingske den 30. marts 2012. Herunderbedes ministeren redegøre for, om han vil tage initiativ til engrundig granskning af CPR-registret, som man har gjort i Nor-ge, for at bekæmpe problemet med udlændinge, der opholdersig illegalt i Danmark på falsk identitet.”

Svar:

Det fremgår af den artikel, der er omtalt i spørgsmålet, at de norske myn-digheder har gennemført en omfattende undersøgelse af personer, der i detnorske CPR-register er registreret med midlertidige personnumre. Jeg kanforstå, at undersøgelsen, som omfattede EU-statsborgere, resulterede i, at10.000 personer blev afkrævet dokumentation for deres identitet. Heraf vi-ste 500 personer sig at opholde sig i Norge på grundlag af en falsk identi-tet.Jeg kan hertil oplyse, at Københavns Politi siden oprettelsen i september2011 af den nye Udlændingekontrolgruppe har konstateret flere sager omudlændinge med ulovligt ophold, som har lejet en identitet hos personer,der opholder sig lovligt her i landet og derfor har ægte identitetspapirer.Det er selvfølgelig aldeles uacceptabelt, at udlændinge lejer eller køber enidentitet. Der er her tale om en strafbar handling, og det er vigtigt, at ikkebare myndighederne, men også virksomheder og andre personer er op-mærksomme på at orientere politiet om sådanne udlændinge.Det er regeringens linje, at udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig iDanmark, og som har begået en strafbar handling, skal udvises, medmin-dre det strider mod Danmarks internationale forpligtelser.Jeg vil også gerne slå fast, at bekæmpelse af ulovlig indvandring og op-hold er et højt prioriteret område for regeringen. Regeringen har såledesiværksat en række initiativer med henblik på at styrke indsatsen over forudlændinge, der ulovligt opholder sig og arbejder her i landet.Jeg kan i den forbindelse henvise til min besvarelse af 3. maj 2012 afspørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik, hvoraf det bl.a. fremgår, at politiets kontrol i forhold til2
udlændinges opholdsgrundlag – udover at ske løbende i forbindelse medpolitiets opgavevaretagelse i øvrigt – målrettes områder og brancher, hvorder på et analysebaseret grundlag skønnes at være mest behov for det. Derer endvidere blevet etableret mere undervisning internt i politiet for at sik-re, at samtlige politikredse er klædt på til denne styrkede indsats.Herudover har Rigspolitiet oplyst, at der pågår løbende drøftelser mellemKøbenhavns Politi på den ene side og SKAT og Udlændingestyrelsen påden anden side om mulighederne for at styrke og udbygge samarbejdet.Samtidigvurderes det, hvordan myndighederne kan udvikle endnu bed-
re kontrolsystemer, der kan medvirke til at imødegå problemet.Jeg kan oplyse, at der allerede er en række personer, der er blevet sigteti den her type af sager. Disse personer er fundet i samarbejde medSKAT eller i forbindelse med efterforskning af andre sager.Hertil kommer, at jeg har fuld tillid til, at statsforvaltningerne, der ud-steder registreringsbeviser til EU-borgere, dels kontrollerer, om en an-søger svarer til personen i det rejsedokument, der fremlægges, dels kon-trollerer, om dokumentet er ægte.Der eksisterer et solidt samarbejde mellem Rigspolitiet og statsforvalt-ningerne om netop dette emne. Som eksempel kan jeg nævne, at Rigs-politiet snart holder et landsdækkende kursus om identitetskontrol ogrejsedokumenter for statsforvaltningerne.For så vidt angår den norske undersøgelse af CPR-registeret, som er omtalti artiklen, bemærkes det, at det danske CPR-register i denne sammenhængalene vil kunne anvendes til at udfinde samtlige herboende ikke-danskeEU-statsborgere eller udtrække en på forhånd afgrænset gruppe heraf.I forlængelse heraf vil der skulle iværksættes en undersøgelse af hver en-kelt persons identitet med henblik på at udfinde eventuelle falske identite-ter, hvilket vil være et særdeles omfattende og ressourcekrævende arbejde.Jeg finder på den baggrund ikke anledning til at tage initiativ til at iværk-sætte en undersøgelse af den karakter, som er nævnt i spørgsmålet.
3