Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Det talte ord gælder.Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for regeringens beslutningom at aflyse den undersøgelse af indvandringen, somblev vedtaget af den tidligere regering og Dansk Fol-keparti i 2010, og som omtales i artikel i KristeligtDagblad den 4. januar 2011 ”Undersøgelse af ind-vandring aflyst”?
Svar:
[Indledning]Ifølge aftalen mellem VK-regeringen og Dansk Folke-parti var formålet med undersøgelsen bl.a. at analy-sere, hvordan indvandringen til Danmark ser ud fremmod 2050, og beskrive tiltag, som kan sikre, at demennesker, der kommer til Danmark for at blive, kanblive en social og kulturel del af det danske samfund.På papiret så det hele således sagligt ud.
Det fremgår af kommissoriet, at undersøgelsen kon-kret skulle omfatte tre punkter.
[Første punkt i kommissoriet: befolkningsfremskriv-ning]
2
For det førsteskulle der gennemføres en befolknings-fremskrivning frem mod 2050, hvor befolkningen op-deles på personer med dansk oprindelse samt ind-vandrere og efterkommere fra hhv. vestlige og ikke-vestlige lande.
Som det også fremgik af mit svar på det skriftligespørgsmål om samme sag – UUI spørgsmål 63 – såforeligger der allerede en sådan befolkningsfrem-skrivning.
Danmarks Statistik forventer, at der i 2050 vil væreknap 610.000 indvandrere og efterkommere i Dan-mark med oprindelse i ikke-vestlige lande. Tallenefremgår bl.a. af publikationen ”Fakta om integration”,som blev offentliggjort i december på Social- og Inte-grationsministeriets hjemmeside.
Befolkningsfremskrivninger så langt frem i tid er dogmeget usikre.Hvem kunne i 1972 – dvs. for 40 år siden – have for-udset, hvordan befolkningssammensætningen i Dan-mark ser ud i dag?
3
Vi løser ingen problemer med en befolkningsfrem-skrivning, der rækker 40 år frem i tid.
[Andet punkt i kommissoriet: nye tiltag]For det andetskulle undersøgelsen ”beskrive tiltag,der kan medvirke til at sikre, at de immigranter, derkommer til Danmark frem til 2050, bliver godt integre-ret i det danske samfund”.
Jeg kan, for så vidt angår det andet punkt, oplyse, atregeringen er på vej med en bred integrationsreform.En reform, der skal sikre en effektiv integrationsind-sats, og som skal gribe dem, der lever på kanten afsamfundet. For denne regering er meget optaget af atsikre, at mennesker, der kommer til Danmark, bliveren aktiv del af det danske samfund. Derfor vil vi priori-tere integrationsindsatsen meget højt.
Mange indvandrere klarer sig godt, men de, der hardet svært, skal have en hjælpende hånd. En hånd,der viser dem vej ind i det danske samfund. Det ermålet med den nye reform. For det er centralt, at allebliver aktive borgere i Danmark – ikke om 40 år, mennu.
4
Som led i integrationsreformen vil regeringen offent-liggøre et nationalt integrationsbarometer. Det natio-nale integrationsbarometer vil løbende vise udviklin-gen på integrationsområdet i hele landet. Barometeretvil bl.a. vise udviklingen i indvandrere og efterkomme-res beskæftigelse, uddannelse, danskkundskaber ogmedborgerskab.
Derudover skal lokale integrationsbarometre vise ud-viklingen på integrationsområdet i de enkelte kommu-ner. For der skal være synlighed om, hvordan det går– og synlighed om, hvor skoen trykker. Det giver ogsåen god mulighed for, at alle kommuner kan lære af degode kommuner.
[Tredje punkt i kommissoriet: befolkningsudviklingen ide udsatte boligområder]For det tredjeskulle undersøgelsen, der var aftaltmellem den tidligere regering og Dansk Folkeparti,”beskrive tre scenarier for befolkningsudviklingenfrem mod 2050 i de 26 boligområder”, der tidligereblev betegnet som ghettoområder.
Denne regering ønsker at reducere antallet af udsatteboligområder. Målsætningen er, at antallet af udsatte
5
boligområder skal være reduceret med minimum 1/4 i2016 og være mindst halveret i 2021.
Der skal gennemføres en langsigtet indsats i de ud-satte boligområder. Områderne skal blive levende ogattraktive og indbyde mange til at bosætte sig i dem.
Derfor sætter regeringen ind på tre fronter. For detførste skal der gennemføres en langsigtet boligsocialindsats, der forbedrer de sociale vilkår. For det andetskal områderne renoveres markant, så områdernebliver langt mere attraktive. For det tredje prioritererregeringen, at der sættes hårdt ind over for kriminali-tet og unge mennesker, der skaber uro og utryghed iområderne.
Derfor giver det ikke mening at begynde at fremskri-ve, hvor mange beboere der bor i nogle udsatte bo-ligområder, som vil se helt anderledes ud om 40 år.
[Afslutning]Det var tre gode grunde til ikke at gennemføre denundersøgelse om indvandringen, som Dansk Folke-parti og den tidligere regering havde aftalt.
6
Tak for ordet.