Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1117427_0001.png
1117427_0002.png
1117427_0003.png

Social- og Integrationsministerens talepapir

Besvarelsen af samrådsspørgsmål AI fredag den 13. april kl. 14.

- Det talte ord gælder -Jeg er kaldt i samråd for at besvare følgende samrådspørgsmål:
Agter ministeren at nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra depolitiske partier, repræsentanter fra ministerierne og fra relevante frivilligeorganisationer med det formål at udarbejde en handlingsplan, der skalmodvirke udviklingen med danskerhad blandt visse grupper i Danmark?
Det korte svar på spørgsmålet er nej.
Det skyldes naturligvis den gennemgang, som justitsministeren lige har givet.Nemlig, at der ikke er belæg for at sige, at der er tale om hetz, og at der ikkeer belæg for at tale om danskerhad.
Når det så er sagt, er jeg glad for at få lejlighed til at diskutere emnerne her iudvalget. Intolerance og hadforbrydelser er nogle store og vigtigedagsordener, som kræver, at alle gør, hvad de kan for at modarbejde detendenser.
Der er ingen tvivl om, at det er fuldstændigt uacceptabelt, at der finderhadforbrydelser sted. At mennesker, uanset om det er på grund af religion,seksualitetelleretniskebaggrund,udsættes forhadforbrydelser,er
fuldstændig uacceptabelt.Derfor gør regeringen også mange ting for at modarbejde hadforbrydelser,jævnfør det justitsministeren har været inde på.
Jeg mener, at uanset om man er dansker eller ej – hvis man er udsat for enhadforbrydelse, som er motiveret i, hvem man er, så er dette fuldstændiguacceptabelt.
Der skal derfor sættes rigtig hårdt ind over for hadforbrydelser, og man skalarbejde målrettet på at forebygge, at hadforbrydelser finder sted.
Som justitsministeren nævnte, så har vi netop afholdt campen ”Ekstremtlokalt”, som havde fokus på forebyggelse af hadforbrydelser og intolerance.
Målet med campen var blandt andet at involvere en række aktører i arbejdetmed at udvikle lokalt forankrede initiativer til at sikre, at hadforbrydelseranmeldes, at ofrene får den støtte, de har behov for, og at hadforbrydelser, ogden intolerance der er baggrunden for dem, forebygges.
Til campen havde vi inviteret en række centrale erhvervsledere,repræsentanter fra stat og kommune, foreninger, politifolk, som satte sigsammen og udviklede en række gode initiativer og ideer, som vi nu vilunderstøtte videreudviklingen af.
Udover dette gør vi allerede en stor indsats i forhold til at styrke integration ogstyrke den forebyggende indsats overfor ekstremisme.
Lige nu arbejder vi intenst på en integrationsreform.
Integrationsreformen skal blandt andet understøtte indvandrere ogefterkommere i at etablere nye sociale netværk og i at blive integreret i detalmindelige samfundsliv.
Reformen skal samtidig sikre særlige indsatser i forhold til udsatte børn. Detkan udover sprogstimulering være særlige indsatser i forhold tilholdningsbearbejdning og kriminalpræventivt arbejde i boligområder.
Endeligt skal reformen bidrage til at modvirke udvikling af parallelleretssamfund og sikre en bedre beboersammensætning og øget tryghed iudsatte boligområder.
I relation til forebyggelse af ekstremisme arbejdes der løbende på atopkvalificere lokale aktører til at kunne håndtere udfordringer medekstremisme og antidemokratiske grupper. Ofte hænger ekstremisme oghadforbrydelser tæt sammen, og derfor vil vi også inddrage dette aspekt isamarbejdet med de lokale aktører.
Derudover har jeg igangsat en kortlægning af udfordringer med ekstremismeog antidemokratiske grupperinger lokalt. Målet med kortlægningen er, at viskal have et solidt vidensgrundlag, der kan danne afsæt for en effektiv ogmålrettet lokal indsats.
Et konkret eksempel på en vellykket indsats er et projekt om mentorer, somhar kørt i Aarhus i 2½ år. Formålet med dette projekt er at sætte ind medmentorer, der kan arbejde med den enkelte unge, som viser modstand moddet almindelige samfund, og som er begyndt at interesserer sig forekstremistiske miljøer.
Som et supplement til mentorer etableres der nu 3-4 korps af rollemodeller,som skal i debat med grupper af unge i folkeskoler og påungdomsuddannelser med det formål at udfordre både deres retorik, deresholdninger og deres adfærd. Der vil også her være fokus på at modvirkeholdninger, som på sigt kan skabe grundlag for både ekstremisme oghadforbrydelser.
Til sidst vil jeg gerne fremhæve, at flere kommuner allerede gør et stort stykkearbejde lokalt i forhold til udsatte børn og unge i udsatte boligområder. Somdet også fremgår af besvarelsen af UUI 227, og som justitsministeren nævnte,så gøres der allerede en stor indsats i Odense og i Vollsmose i særdeleshed.Det betyder naturligvis ikke, at det ikke kan gøres mere. Og som jeg netop harredegjort for, så har jeg klare mål for, hvordan jeg ønsker at styrke indsatsenbåde lokalt og nationalt.