Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1114066_0001.png
1114066_0002.png
1114066_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. maj 2012UdlændingekontoretLiv Ann Uggerhøj2012-0032-0199414059
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 323 (alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 18. april 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJohanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov
/ Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

UUI alm. del. Spørgsmål nr. 323 fra medlem af Folketinget Johanne

Schmidt-Nielsen (EL):

”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at personer på tålt opholdsom fast standard pålægges meldepligt i Sandholmlejren klokken 10.00,hvorved de afskæres fra at deltage i undervisning eller praktik på dettetidspunkt, og er der mulighed for at flytte meldepligten til et tidligeretidspunkt - f.eks. klokken 8.00?”

Svar:

Det følger af udlændingelovens § 34, stk. 3, at det er politiet, der træfferafgørelse om, at udlændinge på tålt ophold – medmindre særlige grundetaler derimod – skal give møde hos politiet på nærmere angivnetidspunkter med henblik på løbende at sikre, at politiet har kendskab tiludlændingens opholdssted.Der er ved tilrettelæggelsen af meldepligten i sager af denne karakter altidtale om en konkret og individuel vurdering af forholdene ogomstændighederne i hver enkelt sag, og reglerne skal administreresproportionalt og under hensyntagen til Danmarks internationaleforpligtelser.Dette betyder, at der eksempelvis skal tages hensyn til den pågældendeudlændings eventuelle sygdom samt den pågældendes mulighed forjævnlig kontakt med eventuel herboende familie.Udlændingen skal således ikke hele tiden opholde sig på Center Sandholmeller i umiddelbar nærhed heraf, og meldepligten skal planlægges på ensådan måde, at den pågældende har en reel mulighed for at færdes uden forcentret.Der kan i den forbindelse henvises til det af Justitsministeriet oplyste tilbesvarelsen den 5. december 2008 af spørgsmål nr. 31 ad lovforslag L 69af 13. november 2008 stillet af Folketingets Integrationsudvalg:”… proportionalitetsbetragtninger indebærer, at de pågældende – uanset påbudom opholds- og meldepligt – i det daglige vil skulle have en bevægelsesfrihed i etsådant omfang, at der ikke pålægges uproportionale restriktioner med hensyn tilde pågældendes ret til at færdes uden for Center Sandholm. F.eks. vil meldepligt2
ikke kunne pålægges kl. 12 midt på dagen eller på skiftende tidspunkter alleugens dage. Derimod vil meldepligten f.eks. kunne pålægges hver morgen,eksempelvis kl. 9.Endvidere indebærer de nævnte proportionalitetsbetragtninger og artikel 8 omrettentilrespektforfamilielivetiDenEuropæiskeMenneskerettighedskonvention, at der skal være mulighed for jævnlig kontakt tilen eventuel herværende familie. I den forbindelse skal de foreslåede regleradministreres således, at hvis f.eks. familien bor i Jylland, skal der være mulighedfor i rimeligt omfang at tage på weekendophold hos familien. Derudover skal deforeslåede regler administreres således, at der – hvis der herudover er rimeliganledning til yderligere besøg hos familien, f.eks. i forbindelse med vigtigefamiliebegivenheder – gives tilladelse hertil. I den forbindelse pålægges dermeldepligt hos det lokale politi.Lovforslaget vil således ikke indebære, at den pågældende udlænding hele tidenskal opholde sig på Center Sandholm eller i umiddelbar nærhed heraf, ogmeldepligt skal pålægges på en sådan måde, at den pågældende også reelt harmulighed for at færdes uden for centret. Lovforslaget er heller ikke til hinder for,at den pågældende kan opretholde kontakt med det omgivende samfund.”
3