Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1139733_0001.png
1139733_0002.png
1139733_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2012UdlændingekontoretJasmina Jankovic2012-0032-0184468069
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 318 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 12. april 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF)
Morten Bødskov/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 318 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for, hvordan han forholder sig til de udvisnin-ger af islamister, vi ser i Frankrig, og hvad kan ministeren oplyse omovervågningen af ekstreme islamistiske miljøer i Danmark, herunder bedesministeren i forbindelse med de franske udvisningsregler redegøre for dedanske udvisningsregler.”

Svar:

Jeg kan i sagens natur ikke forholde mig til konkrete franske sager om ud-visning.Jeg kan i forhold til spørgsmålet om overvågningen af ekstreme miljøer iDanmark henvise til, at Politiets Efterretningstjenestes (PET) indsats påkontraekstremismeområdet skal forebygge og forhindre, at grupper ellerpersoner gennem brug af f.eks. vold, hærværk eller trusler søger at nå poli-tiske mål. Desuden har indsatsen fokus på strafbare handlinger, der harekstremistisk baggrund, og som f.eks. er rettet mod personer og gruppersnationalitet, tro eller seksuelle orientering. Endvidere skal indsatsen fore-bygge og forhindre, at ekstremister udfører strafbare forhold eller truer denoffentlige orden og sikkerhed. PET arbejder som led i denne indsats tætsammen med det øvrige politi og har bl.a. en væsentlig opgave med at sik-re, at de relevante politimyndigheder kender trusselsbilledet og på denbaggrund er i stand til at afpasse indsatsen i forhold til den aktuelle trussel.Der kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse besvares kon-krete spørgsmål vedrørende PET’s nærmere efterforskning på det ekstre-mistiske områdeJeg kan i relation til de danske udvisningsregler henvise til udlændingelo-vens kapitel 4, hvoraf reglerne om udlændinges udvisning af Danmarkfremgår.For en række grove straffelovsovertrædelser kan udlændinge udvises uan-set frihedsstraffens længde, mens der for mindre grove former for krimina-litet stilles krav om straf af en vis længde set i forhold til varigheden af ud-lændingens ophold her i landet. Der er fastsat nærmere regler herom i ud-lændingelovens §§ 22-24 og 25 c.
2
En afgørelse om udvisning træffes i to led. Først vurderes det, om det kri-minelle forhold kan begrunde udvisning. Er dette tilfældet, vurderes detkonkret, om der er forhold, der taler imod udvisning. Dette spørgsmål re-guleres i udlændingelovens § 26Ud over muligheden for at blive udvist ved dom, kan en udlænding udvi-ses administrativt, bl.a. hvis udlændingen må anses for en fare for statenssikkerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed el-ler sundhed, jf. udlændingelovens § 25.For udlændinge, der ikke har haft lovligt ophold i Danmark i længere tidend de sidste 6 måneder, kan der tillige bl.a. ske administrativ udvisningved visse mindre alvorlige lovovertrædelser, eller hvis det vurderes at værenødvendigt af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Derhenvises til udlændingelovens § 25 a.Efter udlændingelovens § 25 b kan en udlænding desuden udvises admini-strativt, hvis udlændingen opholder sig her i landet uden fornøden tilladel-se. I sager om administrativ udvisning skal det ligeledes vurderes konkret,om der er forhold, der taler imod udvisning. Dette spørgsmål reguleres iudlændingelovens § 26En afgørelse om administrativ udvisning træffes af Udlændingestyrelsenmed klageadgang til Justitsministeriet.
3