Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:Dok.:
20. marts 2012377657
UDKAST TIL TALE
til brug for ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål AL og AMfra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik (Alm.del) den 22. marts 2012 kl. 10.45
Samrådsspørgsmål AL:”Med henvisning til Rigspolitiets rapport ”Status efter 2. halvår 2011 ved-rørende arbejdet med udsendelse af afviste asylansøgere” bedes ministerenredegøre for, hvordan regeringen konkret vil arbejde for, at flere afvisteasylansøgere hjemsendes?”
Samrådsspørgsmål AM:”Med henvisning til Rigspolitiets rapport ”Status efter 2. halvår 2011 ved-rørende arbejdet med udsendelse af afviste asylansøgere” bedes ministerenredegøre for, hvordan regeringens bestræbelser for at sikre udsendelse afafviste asylansøgere harmonerer med, at regeringspartiet De RadikaleVentre sammen med støttepartiet Enhedslisten ønsker at lempe reglerne, sådet bliver nemmere for afviste asylansøgere at få opholdstilladelse i Dan-mark ”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
1
1.Da spørgsmålene har en tæt sammenhæng, går jeg ud fra, at udvalget erindforstået med, at jeg besvarer de to spørgsmål samlet. Jeg besvarede tospørgsmål om samme emne i udvalget i sidste uge.
Jeg vil igen fremhæve, at denne regering har overtaget en stor opgave medudsendelse af personer uden lovligt ophold fra den tidligere regering.
Det fremgår jo af Rigspolitiets statusrapport efter 2. halvår 2011 vedrøren-de arbejdet med udsendelse af afviste asylansøgere side 4, at antallet af af-viste asylansøgere i udsendelsesposition i den senere tid (siden 2009) op tildenne regerings tiltræden har været støt stigende.
Der skal ikke herske tvivl om, at regeringen er af den opfattelse, at nårasylansøgere har fået endeligt afslag på asyl og eventuelt afslag på huma-nitær opholdstilladelse, så skal de rejse hjem.
I modsætning til den tidligere regering vil denne regering gøre en proaktivindsats for, at antallet af afviste asylansøgere, der sidder og venter i cent-rene på at blive udsendt, ikke stiger.
Denne regering har en nuanceret tilgang til opgaven.
2.Regeringen vil fokusere på både afviste asylansøgeres vilje til at udrejseog på samarbejdet med de berørte hjemlande om udsendelse. Det skal dertil for at nedbringe antallet af afviste asylansøgere i udsendelsesposition.
Som jeg også nævnte sidst, vil regeringen gerne se på, hvad der reelt kanmotivere de afviste asylansøgere til at rejse frivilligt hjem. Det er helt klartat foretrække, at så mange som muligt udrejser frivilligt frem for at bliveudsendt ved politiets foranstaltning.
Jeg tror, at det er vigtigt at huske, at mange asylansøgere har realiseret alt,hvad de ejede i hjemlandet, for at søge lykken for dem og deres familie iEuropa. Når de får endeligt afslag på asyl og besked om, at de skal udrejse,2
synes jeg godt, at man kan forestille sig, at de kan have svært ved at se,hvordan de skal klare sig ved en hjemvenden. Og jo længere opholdet iDanmark bliver, jo sværere bliver det at se, hvordan man skal klare sig ihjemlandet.
Derfor vil jeg gerne se på, om vejledningen af afviste asylansøgere kan gø-res bedre og mere målrettet en frivillig hjemvenden, således at de bliverparate til at vende tilbage til hjemlandet. Jeg vil yderligere vurdere mulig-hederne for at yde støtte til de afviste asylansøgere, der vender hjem frivil-ligt, så de kan begynde tilværelsen i hjemlandet på en rimelig måde.
Frivillig hjemrejse er den bedste løsning for alle parter. Det foregår skån-somt og på en ordentlig måde for asylansøgerne, og det er lettere for poli-tiet, fordi det er muligt at udrejse frivilligt til alle lande i næsten alle situa-tioner.
3.Men vi vil ikke tabe fokus på, at afviste asylansøgere, der ikke vil rejsefrivilligt hjem, skal sendes hjem – om nødvendigt tvangsmæssigt. Der vilvære visse grupper af afviste asylansøgere, som ikke vil medvirke til deresudrejse på nogen måde. De skal mødes med en håndfast tilgang til, at ud-lændinge uden lovligt ophold skal udrejse. Det er ikke regeringens intenti-on at belønne dem, der ikke medvirker til deres udrejse.
Regeringen vil – som jeg nævnte sidst – styrke fokus på koordinationen iudsendelsesarbejdet. Der er mange myndigheder involveret i sagerne omudsendelse af afviste asylansøgere. Den task force, som jeg oplyste om påsamrådet i sidste uge, vil have fokus på, at der ikke opstår flaskehalse isagsflowet mellem Udlændingestyrelsen, Flygtningenævnet, ministerietog politiet.
Som man kan se i Rigspolitiets beskrivelse af udsendelsessituationen tilforskellige lande, er det også i mange situationer nødvendigt med et tætsamarbejde med Udenrigsministeriet og de danske repræsentationer ude i
3
verden. Et godt samarbejde med de herværende repræsentationer er også afstor betydning.
Med så mange aktører kræves der overblik og koordination, så den enehånd ved, hvad den anden gør. Det er her, at task forcen skal sætte ind.
4.Jeg vil gerne knytte nogle bemærkninger til tvangsmæssig udsendelse afafviste asylansøgere. For som spørgeren ved som mangeårigt støtteparti tilden tidligere regering, kan det være forbundet med store udfordringer atudsende afviste asylansøgere tvangsmæssigt til flere lande.
Det er almindeligt antaget i folkeretten, at et land er forpligtet til at tilbage-tage sine egne statsborgere. Der er derfor som udgangspunkt ikke behovfor at indgå tilbagetagelsesaftaler som en forudsætning for at udsendeudenlandske borgere til deres hjemlande.
Nogle lande stiller imidlertid som betingelse for at modtage egne statsbor-gere, at der indgås en folkeretligt bindende aftale mellem Danmark og detpågældende andet land. Derfor har Danmark også indgået tilbagetagelses-aftaler med flere lande med henblik på at sikre, at vi kan udsende afvisteasylansøgere.
Nogle aftaler kræver, hvad man kan kalde ”diplomatisk vedligeholdelse”for at fungere.
Disse opgaver i forbindelse med tilbagetagelsesaftalerne vil blive koordi-neret af task forcen, således at der kan reageres på passende niveau, hvisen tilbagetagelsesaftale ikke fungerer.
5.En af de indgåede tilbagetagelsesaftaler, som kræver løbende fokus, er,som jeg nævnte sidst, trepartsaftalen mellem Afghanistan, Danmark ogUNHCR fra 2004. Trepartsaftalen fungerer fint, men de afghanske myn-digheders identifikation af de afviste asylansøgere tager meget lang tid –og når de afviste asylansøgere er identificeret som afghanske statsborgere,4
er der mange praktiske udfordringer ved tvangsmæssig udsendelse til Af-ghanistan.
Det kræver, at vi i et samarbejde med aftaleparterne i Afghanistan ogUNHCR søger at finde mere effektive løsninger. Jeg vil ikke udelukke, atder også kan være behov for at se på mulighederne for yderligere at støtteen frivillig hjemvenden til Afghanistan. Det arbejde vil være forankret iJustitsministeriet.
6.En anden udsendelsesdestination, der kræver særlig indsats i forhold tiltvangsmæssig udsendelse, er Irak. Der har været et velfungerende samar-bejde med de irakiske myndigheder.
Der er dog på det seneste opstået nogle problemer vedrørende udstedelseaf rejsedokumenter til tvangsmæssig udsendelse af afviste irakiske asylan-søgere. Der arbejdes på en løsning af diplomatisk vej.
7.Tilbagetagelseaftalen med Rusland, der først blev endeligt implemente-ret i april 2011, skal også gerne komme til at fungere mere effektivt, da af-viste asylansøgere fra Rusland udgør den 4. største nationalitet af asylan-søgere i udsendelsesposition.
8.De forskellige lande, jeg har nævnt nu, kræver sammen med flere andrehjemlande en nuanceret håndtering, der tager hensyn til de forskelligheder,der er i forhold til de enkelte hjemlande. I Justitsministeriet vil vi nøje vur-dere håndteringen af de konkrete udfordringer i forhold til udsendelsetil hvert enkelt hjemland.
Løsningerne er ikke nødvendigvis de samme i forhold til Afghanistan somi forhold til Rusland. Samarbejdspartnerne er heller ikke nødvendigvis desamme i forhold til de forskellige lande, det siger sig selv, men det er vig-tigt, at der er koordination mellem de relevante myndigheder og eventueltandre aktører.
5
9.Regeringen har taget opgaven med udsendelse af afviste asylansøgerepå sig efter den tidligere regering, og der er potentiale for forbedring, måjeg sige. Det er en prioriteret opgave for regeringen, hvis nogen skulle væ-re i tvivl.
Men jeg ser som sagt meget gerne, at de afviste asylansøgere vender hjemfrivilligt. Det er derfor, at jeg har bedt asyludvalget om at se på mulighe-derne for forbedring af vejledningen og eventuelle støttemuligheder for af-viste asylansøgere.
Udvalget skal derimod – som jeg også nævnte sidst – ikke overveje æn-dringer af betingelserne for at meddele asyl. Det fremgår udtrykkeligt afregeringsgrundlaget, at kriterierne for, hvem der kan få asyl i Danmark,ikke ændres.
Det er min forhåbning, at en kombination af reelt fremmende tiltag medhenblik på frivillig hjemrejse og en konstant fokus på og koordination afmulighederne for tvangsmæssig udsendelse, vil bidrage til at mindske an-tallet af afviste asylansøgere i udsendelsesposition og ikke mindst deresopholdstid i asylcentrene.
6