Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1123956_0001.png
1123956_0002.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 23. maj 2012
E-mail [email protected]MBK/ J.nr.2012-3613
Under henvisning til brev af 30. marts 2012 fra Folketingets Udlændin-ge- og Integrationsudvalg følger hermed social- og integrationsministe-rens svar på spørgsmål nr. 300 (UUI Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 300:”Ministeren bedes kommentere dokumentarudsendelsen "Vold og had påskemaet", vist på DR2 kl. 23.00-23.45 den 28. marts 2012, der omhandlersituationen i britiske koranskoler og afslører ekstrem intolerance, hadtalemod ikkemuslimer samt fordømmelse af muslimer, som lever "forkert" eller"urent". I forlængelse heraf bedes ministeren kommentere problemet vedr.radikalisering i koranskoler i Storbritannien samt oplyse, om lignende tilstan-de eksisterer i Danmark eller risikerer at opstå i fremtiden. Endelig bedesministeren oplyse, om de koranskoler, hvis undervisning beskrives i doku-mentarudsendelsen, har tilknytning til eller samarbejder med organisationer,foreninger, trossamfund, koranskoler og/eller privatskoler i Danmark.”Svar:Som dansk minister vil jeg overlade de konkrete udfordringer i Storbritannientil de britiske politikere.Jeg kan endvidere oplyse, at jeg ikke har kendskab til eventuelle forbindel-ser mellem på den ene side de britiske skoler, som indgår i den i spørgsmå-let nævnte dokumentarudsendelse, og på den anden side danske skoler,organisationer m.v.Hvad angår privat religiøs fritidsundervisning i Danmark, kan jeg oplyse, atsådan undervisning ikke er genstand for særlig regulering i Danmark ogheller ikke modtager økonomisk støtte fra Staten.
2Som bekendt offentliggjorde den tidligere regering i 2011 to undersøgelserom religiøs fritidsundervisning i Danmark. Undersøgelserne blev iværksatblandt andet på foranledning af Dansk Folkeparti og havde til formål at bely-se udbredelsen og indholdet af religiøs fritidsundervisning for børn og ungeblandt muslimske trossamfund i Danmark. Undersøgelserne var udarbejdetaf henholdsvis Center for Samtidsreligion ved Aarhus Universitet og ph.d.Tina Magaard.Undersøgelserne viste blandt andet, at der i fritidsundervisningen – udoverundervisning om islam – også lægges vægt på emner, som uddannelse,beskæftigelse og integration.Men det fremgik også, at der rundt om på skolerne gives udtryk for holdnin-ger, som strider mod de normer og værdier, der anses for grundlæggende iet demokratisk samfund.Der er trosfrihed i Danmark, og der er derfor også frihed til, at forældre ogandre giver religionsundervisning til børn. Men denne frihed skal ikke for-veksles med, at vi som samfund ser gennem fingrene med, hvis børn udsæt-tes for overgreb, eller hvis man forsøger at præge dem med hadske, eks-treme eller antidemokratiske budskaber.Først og fremmest hviler der et stort ansvar på både trossamfund og foræl-dre for at sørge for, at børnene undervises på en forsvarlig måde. Hvis børnog unge udsættes for overgreb eller ulovligheder, gælder naturligvis de al-mindelige regler om underretning af kommunen eller anmeldelse til politiet.Men denne regering vil gerne gå videre og være et skridt foran antidemokra-tiske og ekstreme kræfter, hvor end de findes i det danske samfund. Derforigangsætter regeringen hen over sommeren en kortlægning af antidemokra-tiske og ekstremistiske miljøer i Danmark. Kortlægningen skal danne grund-lag for en justering og styrkelse af den allerede solide forebyggende indsats,der udføres rundt omkring i landet.I forhold til spørgsmål om undervisningen i de frie grundskoler skal der hen-vises til Ministeriet for Børn og Undervisning.
Karen Hækkerup/ Hanne Stig Andersen