Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER.
Social- og IntegrationsministerietTalepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål AB-AD fra Folketingets Udvalgfor Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. januar 2012.
Samrådsspørgsmål AB
”Hvilke initiativer agter regeringen at iværksætte for atmindskedenenormeungdomsarbejdsløshedblandt
indvandrere og efterkommere, som er beskrevet i artiklen”Hver tredje inaktive ung er indvandrer” fra jp.dk den 16.januar 2012? http://jp.dk/indland/article2665947.ece”
Samrådsspørgsmål AC
”Hvorfor har regeringspartierne efter ti år i opposition ingenkonkrete løsninger på de problemer, der beskrives i artiklen”Hver tredje inaktive ung er indvandrer” fra jp.dk den 16.januar 2012? http://jp.dk/indland/article26-65947.ece”
Samrådsspørgsmål AD
”Vilministerenforklare,nårhvorforderregeringenfortsaterlempermassive
udlændingepolitikken,
integrationsproblemer og problemer med at integrere ungeindvandrere på arbejdsmarkedet. Spørgsmålet stilles påbaggrund af artikel fra JP af 16. januar 2012 "Hver tredjeinaktive ung er indvandrer".http://jp.dk/indland/article2665947.ece
2
Jeg har tænkt mig at besvare de tre spørgsmålsamlet, da de vedrører samme problemstilling. Jegharidenforbindelseindhentetbidragfraogda
Beskæftigelsesministeriet,Undervisningsministerietog
Børne-Justitsministeriet,
spørgsmålene går på tværs af ressortområderne.
Men lad mig tage udlændingepolitikken først. Somjustitsministeren allerede har redegjort for talløsegange her i udvalget, så holder billedet af enudlændingepolitik, der ukritisk åbner op for en massivog ukontrolleret indvandring, ikke. Regeringen står foren robustog retfærdig udlændingepolitik,som
fremmer og understøtter integrationen.
Det
gælder
f.eks.,
nårHer
vivil
talerden
omenkeltefor
ægtefællesammenføring.udlændingsom
betingelse
ægtefællesammenføring mødes med krav om et godtgrundlag for egen integration, og hvor der samtidig erklare incitamenter til en fortsat indsats.
Her vil der fortsat blive stillet en række håndfaste kravtil såvel den enkelte udlænding som den herboende.
3
Der vil fortsat f.eks. stilles et tilknytningskrav, dersikrer et godt grundlag for integrationen. Der vil forsatblive stillet krav om økonomisk sikkerhed. Og der vilpå ny gælde en klar og enkel 24-årsregel.
For
yderligere
at
sikre
sammenhæng
mellemog
familiesammenføringsreglerneintegrationsindsatsenægtefællesammenførtelæggervioptil,
atskal
udlændinge
dokumentere danskkundskaber, når de kommer her tillandet. Der indføres to nye danskprøver. Den enkelteudlænding får således klare incitamenter til at gøre enindsats for egen integration.
Kort
og
godt:
Der
vil
stadig
være
styr
på
indvandringen og dermed også gode forudsætningerfor at styrke integrationsindsatsen
Med hensyn til ungdomsarbejdsløshed finder jeg detdybt alarmerende, at tusindvis af unge hverken er iarbejde eller under uddannelse i lange perioder, og atover halvdelen af de inaktive kun har grundskolensom højeste gennemførte uddannelse.
Men det virker lidt fattigt, at DF bebrejder os, at vi ikkehar nogen løsninger på det problem efter 10 år i
4
opposition, når DF selv efter 10 år som de factomedlem af den borgerlige regering ikke selv harværet i stand til at rette op på problemet.
For sandheden er jo, at der er nogle grupper, der erblevet tabt på gulvet de sidste 10 år. Når der ud afgruppenpå80.000inaktiveungeer26.000
nydanskere, selvom de kun udgør 10 procent afbefolkningen, viser det tydeligt, at integrationen erslået fejl.
Her står vi med en potentiel dobbeltkatastrofe. Enkatastrofe for den enkelte unge selv, som står udenfor samfundet uden mulighed for at forsørge sig selv.Og en katastrofe for samfundsøkonomien, hvis vitaber disse unge mennesker til langvarig passivforsørgelse.
Vi befinder os i dag i en situation, hvor 38 % af denydanske unge har så dårlige læsefærdigheder, at deharsværtvedatgennemføreen
ungdomsuddannelse. Hvor især mange unge mændmed indvandrerbaggrund ikke kommer videre endgrundskolen, og hvor dem, der kommer videre, har etmarkanthøjerefrafaldpådeerhvervsfaglige
uddannelser end etnisk danske unge.
5
Det er simpelthen ikke godt nok. Vi skylder de unge,og vi skylder samfundet, at gøre en aktiv indsats forat få vendt den udvikling, så vi får flere unge, bådedanske og nydanske, i uddannelse og i arbejde.
Det er en indsats, der starter i folkeskolen, ogfortsætter på ungdomsuddannelserne og slutter påarbejdsmarkedet. Regeringen vil sætte ind på alleniveauer.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ønskerregeringenatløftekvalitetenafdetdanske
uddannelsessystem.Vi skal først og fremmest sørge for, at vi får en fagligtstærk folkeskole for alle, så de unge får defærdigheder, som en ungdomsuddannelse kræver.Målsætningenforregeringensudspiltil
folkeskolereform vil være at forbedre alle eleversfaglige niveau med særligt fokus på dansk ogmatematik. Vi véd, at netop de to fag har storbetydning for unges muligheder for at gennemføre enungdomsuddannelse.
6
På ungdomsuddannelserne vil regeringen skabebedre kvalitet i uddannelserne og uddannelsesgarantitil alle unge med de praktikpladser, der er brug for, såalle får gode muligheder for at afslutte deresuddannelse. Det gælder selvfølgelig også for etniskeminoritetsunge.
Der vil være behov for i en årrække at fortsætte denmålrettede indsats i forhold til de udfordringer, sometniske minoritetsunge, der allerede har forladtfolkeskolen,oplever,nårdeereleverpå
ungdomsuddannelserne.
Og
endelig
i
forhold
til
indslusningen
på
arbejdsmarkedet, står vi med den kendsgerning, atmange unge nydanskere er på kontanthjælp, fordi dealdrig er kommet i gang med en uddannelse ellerfalder fra deres uddannelse i utide.
Regeringens
planlagte
reform
af
kontanthjælpssystemet skal derfor have særligt fokuspå at flere unge mennesker skal i uddannelse. Førstog fremmest skal vi arbejde på, at unge menneskerslet ikke kommer ind i kontanthjælpssystemet.
7
Og med reformen af førtidspensionen ønsker vi jonetop at investere i de unge, så flere får mulighed forat deltage i fællesskabet på arbejdsmarkedet i stedetfor at blive parkeret på offentlig forsørgelse.
Samtidig vil jeg understrege, at der skal være balancemellem pligter og rettigheder. Til de unge, der harevnerne, skal vi derfor være kontante og stille tydeligekrav om uddannelse, så de ikke bliver fastlåste i detsociale system. Til gengæld skal vi være parate til atgive en hjælpende hånd til de unge, der har behov forstøttetilatbliveuddannelsesklareller
arbejdsmarkedsparate.
Jeg har derfor stor tiltro til, at vi længere henne ifolketingsåret kan skabe bred opbakning til denødvendige reformer af kontanthjælpssystemet og påførtidspensionsområdet, så vi kan få løst det storesamfundsproblem, at så mange unge står udenarbejde eller uddannelse.
8
De
forhold,
jeg
har
nævnt
her,
er
også
omdrejningspunkter i arbejdet med den kommendeintegrationsreform,sombådebørne-og
undervisningsministeren,og
beskæftigelsesministerendeltageri.
uddannelsesministeren
Integrationsreformen vil på tværs af de mangeinitiativer og reformarbejder, som regeringen har sat igang, samle og gentænke integrationspolitikken, så viifremtidensikrerensammenhængendeog
koordineret indsats, der kan bringe unge nydanskere iuddannelse og arbejde.
Jeg går ud fra, at det er en fælles ambition, som allepartier i Folketinget ønsker at medvirke til.