Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1104430_0001.png
1104430_0002.png
1104430_0003.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K.
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. april 2012UdlændingelovkontoretAnne Marie W. Hansen2012-0032-0174
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 259 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 12. marts 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Morten Bødskov/Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 259 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Vil ministeren venligst beskrive, hvordan internationale kon-ventioner er skrevet ind i de danske udvisningsregler, samt be-skrive hvilken konkret betydning det har, når domstolen vurde-rer en sag og muligheden for at kunne udvise en kriminel ud-lænding?”

Svar:

Jeg kan indledningsvis oplyse, at udlændingelovens §§ 22-24 indeholderregler om udvisning af udlændinge, der idømmes frihedsstraf for krimina-litet, ligesom en udlænding efter udlændingelovens § 25 kan udvises, hvisudlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed m.v.Udvisningsadgangen efter udlændingelovens §§ 22-24 knyttes til den kon-kret idømte straf for den begåede kriminalitet.En afgørelse om udvisning træffes i to led. Først vurderes det, om det kri-minelle forhold kan begrunde udvisning efter reglerne nævnt ovenfor. Erdette tilfældet, vurderes det konkret, om der er forhold, der taler imod ud-visning. Denne vurdering tager udgangspunkt i udlændingelovens § 26.Det fremgår af udlændingelovens § 26, stk. 2, at en udlænding skal udvisesefter §§ 22-24 og § 25, medmindre dette med sikkerhed vil være i stridmed Danmarks internationale forpligtelser.Udlændingelovens § 26, stk. 2, fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 758 af29. juni 2011.Bestemmelsen indebærer, at vurderingen af, om der skal ske udvisning,alene skal tage udgangspunkt i, om udvisning i det konkrete tilfælde medsikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, her-under EU-retten. Er dette ikke tilfældet, skal der ske udvisning.I den forbindelse er Den Europæiske Menneskerettighedskonvention medtilhørende tillægsprotokoller særlig relevant. FN’s Torturkonvention, FN’sFlygtningekonvention, FN’s Konvention om borgerlige og politiske rettig-heder og FN’s Konvention om barnets rettigheder indeholder ligeledes re-levante bestemmelser på dette område. Endvidere gælder der særlige reglerfor EU-borgere som følge af retten til fri bevægelighed inden for EU.2
Det er op til domstolene at foretage en konkret vurdering af, om udvisningvil være mulig inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtel-ser.Jeg kan i øvrigt oplyse, at regeringen agter at fremsætte et lovforslag,hvorved det foreslås, at ordene ”med sikkerhed” udgår af udlændingelo-vens § 26, stk. 2.
3