Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Udlændinge-og IntegrationspolitikFolketingetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
30. april 2012UdlændingekontoretJIJ2012-0032-133382380
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 244 (alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet justitsmini-steren den 23. februar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov
/Niels Henrik Larsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
UUI alm. del. Spørgsmål nr. 244 efter ønske fra medlem af Folketinget
Johanne Schmidt-Nielsen (EL):
”Ministeren bedes oplyse, om regeringen finder det formålstjenligt, at reg-ler, der skulle ramme personer, der ”anses for en fare for statens sikker-hed” i lovforslaget L 69 (tålt ophold), der blev vedtaget i december 2008,også rammer en række andre personer på tålt ophold. Spørgsmålet stillespå baggrund af tillægsbetænkningen over L 69 af 17. december 2008, hvoret mindretal i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik beståendeaf S, SF, RV, EL og Simon Emil Ammitzbøll skriver: ”Man har altså gan-ske ubegrundet ladet kontrolforanstaltningerne gælde for personer på tåltophold uden at tage højde for, om disse personer udgør en fare for statenssikkerhed eller ej. Det er de færreste, der vil mene, at hashvagten fra Chri-stiania eller den 37-årige kinesiske abortlæge med småbørn i familien er tilfare for statens sikkerhed eller den offentlige orden.”Svar:
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget L 69 side 4, at ”hensynet tilden nationale sikkerhed og den offentlige orden tilsiger, at sådanne udlæn-dinge underlægges en skærpet meldepligt. Der skal således sikres politietmulighed for i langt højere grad, end tilfældet er i dag, at få en helt aktuelviden om de pågældendes opholdssted, herunder for at kunne udsende depågældende straks, når muligheden herfor måtte opstå.”Der kan i den forbindelse også henvises til den daværende integrationsmi-nisters besvarelse den 5. december 2008 af spørgsmål nr. 54 ad lovforslagnr. L 69 af 13. november 2008 til Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik, hvoraf det fremgår, at farlighed ikke indgår som krite-rium ved fastsættelse af meldepligt.Der er altid tale om en konkret og individuel vurdering af forholdene ogomstændighederne i hver enkelt sag, og reglerne skal administreres pro-portionalt og under hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser.Dette betyder, at der eksempelvis skal tages hensyn til den pågældende ud-lændings eventuelle sygdom samt den pågældendes mulighed for jævnligkontakt med eventuel herboende familie.Udlændingen skal således ikke hele tiden opholde sig på Center Sandholmeller i umiddelbar nærhed heraf, og meldepligten skal planlægges på en2
sådan måde, at den pågældende har en reel mulighed for at færdes uden forcentret.Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 242 fra Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik (alm. del).
3