Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-318-0541Dato:24. februar 2012
TilFolketinget – Udvalget for Udlændinge- og Inte-grationspolitik
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 223 af 3. februar2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henrik-sen (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål 223:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Udlændinge får børnecheck selv om de ikke harbørn i Danmark”, som blev bragt af dr.dk/Nyheder den 30. januar 2012 samt tilkendegive,hvad regeringens holdning er til, at der ifølge artiklen udbetales børnecheck til udlændinge,der arbejder i Danmark, men som ikke har børn bosiddende i Danmark. Ministeren bedesendvidere redegøre for regelsættet på området.
Svar:
I mit svar af 13. februar 2012 på spørgsmål S 1979 har jeg redegjort nærmere forreglerne om udbetaling af børne- og ungeydelse til udlændinge, som arbejder i Danmark,og hvor familien befinder sig i hjemlandet.I svaret oplyses det, at børne- og ungeydelsen er en social sikringsydelse, som er omfattetaf EF-forordning 883/04 om social sikring. Det indebærer, at EU-borgere er berettigede tilat modtage børne- og ungeydelse fra Danmark, når de er omfattet af dansk arbejdsmarkeds-lovgivning, hvilket vil sige, når de er fysiske arbejdstagere her i landet.For familieydelser, såsom børne- og ungeydelsen, gælder endvidere, at når ét af familiensmedlemmer er omfattet af dansk lovgivning, skal familien stilles mindst lige så gunstigt,som hvis hele familien var bosat i Danmark. Det betyder, at hvis det pågældende barn op-holder sig i hjemlandet, skal dette ophold ligestilles med ophold i Danmark. Danmark kansåledes ikke fastsætte regler, der kræver, at familien til en EU-borger, der arbejder her ilandet, og som er omfattet af dansk arbejdsmarkedslovgivning, skal opholde sig i Danmarkfor at få udbetalt børne- og ungeydelse.Hvis en EU-borger, som er arbejdstager i Danmark, har en beskæftiget ægtefælle i sit hjem-land inden for EU/EØS-området, skal Danmark alene udbetale forskellen mellem det beløb,ægtefællen har krav på fra sit hjemland, og den danske ydelse.Udbetalingen af ydelsen ophører den dag, EU-borgeren ikke længere arbejder i Danmark.Med virkning fra 1. januar i år er der indført et såkaldt optjeningsprincip, som skal sikre atmodtagere af børne- og ungeydelse har en reel tilknytning til det danske samfund for atkunne opnå den fulde ydelse. Det er således en betingelse, at ydelsesmodtageren har haftbopæl eller beskæftigelse i Danmark i to år inden for de seneste 10 år for at få fuld ydelse.Efter et halvt år er der optjent ret til 25 pct. af den fulde ydelse, 50 pct. efter et år og 75 pct.efter halvandet års bopæl eller beskæftigelse i Danmark.For så vidt angår udlændinge, der kommer fra et tredjeland uden for EU/EØS-området, erkravet for at få udbetalt børne- og ungeydelse, at de skal have forældremyndigheden overbarnet, være fuldt skattepligtige til Danmark, og barnet skal rent faktisk opholde sig her ilandet. Desuden gælder optjeningsprincippet også for denne gruppe af udlændinge.Udbetaling af børne- og ungeydelse til EU-borgere, der kommer her og arbejder, er et ud-tryk for anerkendelse af EU-reglerne og arbejdskraftens frie bevægelighed. Danskere, derrejser til et andet EU-land og tager beskæftigelse der, bliver også omfattet af det pågælden-de lands arbejdsmarkedslovgivning og får ret til ydelser der.Side 2
På den baggrund er det min opfattelse, at der ikke er behov for yderligere justeringer af reg-lerne vedrørende udbetaling af børne- og ungeydelse til udenlandske borgere, der arbejder iDanmark.
Side 3