Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del
Offentligt
1075361_0001.png
1075361_0002.png
1075361_0003.png
1075361_0004.png
Dato:Sagsnr.
10. januar 201111/113457
Sagsbeh.: LXH/SKMKontorInternationalt Kontor,Udlændingeafdelingen

Talepunkter til brug for samråd i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik

vedrørende oprettelsen af modtagecentre i Afghanistan for afviste uledsagede

mindreårige

Forslag til talepunkter

-Som det allerede er udvalgets medlemmer bekendt, deltager Danmark i udviklingen afet pilotprojekt, der har til formål at udarbejde en mulig model for omsorgs- ogmodtagelsesfaciliteter for unge uledsagede mindreårige i Afghanistan.Det gør vi sammen med Holland, Norge, Storbritannien og Sverige.Jeg vil gerne starte med at fremhæve nogle helt centrale og for regeringen meget vigtigeelementer, der ligger til grund for projektet.

For det første

omfatter projektet unge afghanere, som ikke opfylder betingelserne forat få asyl eller ophold på andet grundlag i Danmark. De står derfor over for at skulleudrejse lige som alle andre, der ikke opfylder betingelserne for ophold i Danmark.Sådan har det altid været – og sådan er det også for de mindreårige.Udsendelse af asylansøgere kommer først på tale, når der er taget endelig stilling tilasylspørgsmålet. Det er helt fundamentalt.Der er selvfølgelig ingen tvivl om, at uledsagede mindreårige er en særlig sårbargruppe. Derfor indeholder udlændingeloven også et særligt sæt regler møntet på dem,der vil blive stillet i en reel nødsituation, hvis de vender tilbage til deres hjemland.
--

-

--
-
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail:[email protected]¶ www.nyidanmark.dk
-
Men børn, der får mulighed for at tage ophold på et modtage- og omsorgscenter, vilikke blive stillet i en sådan reel nødsituation. Netop fordi de kan tage ophold på centretog dér vil have adgang til omsorg og reintegrationsstøtte.Det er jo oftest også i barnets interesse at tage ophold i hjemlandet, hvor barnet eropvokset, taler sproget og har sin kulturelle baggrund – og omsorgscentrene er med tilat sikre barnet en ramme om tilværelsen.

For det andet,

er der tale om et pilotprojekt, hvor der selvfølgelig løbende vil væreovervågning af, om projektet gennemføres efter hensigten.Der vil kun være mulighed for at sende et meget begrænset antal unge hjem underordningen. Jeg regner med, at hvert deltagende land vil kunne sende maksimalt 20 ungei aldersgruppen 15 til 17 år til centrene over en to års periode.

For det tredje,

er det vores forventning, at størstedelen af de unge, der vil blive sendthjem, vil blive afhentet af deres familier ved ankomsten til Afghanistan.Denne forventning bygger jeg på en UNHCR undersøgelse fra 2010 om uledsagedemindreårige afghanere og på en norsk rapport fra 2008. Disse undersøgelser viser, at detslet ikke er unormalt, at de unge har kontakt med deres familie i hjemlandet, og atmange rent faktisk er sendt af sted af deres familie alene med det formål at opnåopholdstilladelse i Europa.

For det fjerde,

er det naturligvis en forudsætning for regeringen, at projektet kangennemføres med respekt for Danmarks internationale forpligtelser.Og her er det vigtigt for mig at fremhæve, at det projektudkast, som vi arbejder med,vurderes at være i overensstemmelse med Børnekonventionen og UNHCR’s særligeretningslinjer for tilbagesendelse af uledsagede mindreårige til Afghanistan.De andre lande, der deltager i projektet, lægger lige som os vægt på, at projektet er ioverensstemmelse med internationale standarder.Vi vil derfor også trække på erfaringer fra UNHCR ved udviklingen af projektet.Projektet udvikles desuden i nært samarbejde med de relevante afghanske myndighederog International Organisation for Migration (IOM).
-
-
-
-
-

-

-

-

-

-

Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk

-

Som det sikkert er udvalgets medlemmer bekendt, er IOM den største globale aktør påudsendelsesområdet.

For det femte,

er projektet delvist finansieret af EU-midler, og det harmonerer medEU's handlingsplan om uledsagede mindreårige fra sidste år.I handlingsplanen sættes der for eksempel fokus på, at udsendelse skal ske under hensyntil den mindreåriges situation. Det fremgår også, at det skal sikres, at den mindreårigebliver modtaget under ordentlige vilkår i hjemlandet.Da der fortsat udestår forhandlinger om projektudkastet, kan jeg ikke i dag gå i detaljenom projektet.Jeg kan dog oplyse, at projektet har stort fokus på genforening af de unge med deresfamilie og på støtte til reintegration i hjemlandet.

Som et sjette

vigtigt element, skal pilotprojektet altså både sikre ordentligemodtagevilkår i hjemlandet, og det tilstræber genforening af de mindreårige med deresfamilier i Afghanistan.For det må jo være i den mindreåriges bedste interesse at blive genforenet med deresfamilie.Ved at tilbyde passende omsorg og støtte til reintegration i det afghanske samfund vil vitilstræbe, at der sker den bedst mulige tilbagevenden.Desuden indgår støtte til kapacitetsopbygning af de relevante afghanske myndigheder iprojektet.Regeringen er ikke principielt imod ordningen vedrørende modtage- og opholdscentre iAfghanistan.Desuden har vi ikke sat spørgsmålstegn ved pligten til at udrejse, når man har fåetafslag på ophold i Danmark – heller ikke for mindreårige, hvor denne forpligtelse ogsåer gældende.
-
-
-
-

-

-

-

-

-

-

Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk

-

Som det fremgik af debatten om lovforslaget i 2010, syntes vi dog ikke, at der var kastettilstrækkeligt lys over, om ordningen ville kunne gennemføres i overensstemmelse medvores internationale forpligtelser.Som den siddende regering kan vi nu grundigt udforske mulighederne for, hvordan vibedst muligt kan hjælpe unge afviste asylansøgere til at vende hjem på en ordentligmåde. Jeg synes, at udarbejdelsen af pilotprojektet er en god måde at gøre det på.Hertil kommer, at det projektudkast, der arbejdes med nu, i sagens natur er langt mereudviklet, end den ordning, der blev lagt op til på tidspunktet for lovforslagetsbehandling i 2010.

For det syvende,

skal projektet ikke ses isoleret. I forhold til uledsagede mindreårige erder tale om en flerstrenget indsats.For det er klart, at vi sideløbende skal arbejde for at bekæmpe menneskesmugling, damange af de uledsagede mindreårige er smuglet til Danmark under uacceptable forhold.Man skal også huske, at den store humanitære indsats i Afghanistan har en betydning iforhold til at forbedre leveforholdene og dermed mindske motivationen for, at ungeafghanske drenge sendes til Europa.Lad mig afslutningsvis slå fast, at vi vil tage stilling til det endelig projektudkast, nårdet foreligger. Når Danmark nu i et stykke tid har deltaget i udviklingen af detinternationale projekt, synes jeg, det er ganske fornuftigt at afvente afslutningen af dettearbejde, før vi tager stilling i sagen.Men det vil, som jeg allerede har nævnt, være en forudsætning for regeringen, at vi meddet endelige projekt overholder vores internationale forpligtelser.Tak for ordet.
-
-
-
-
-

-

-

-

Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk