Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
UUF Alm.del
Offentligt
Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
Sagsnr.1207439Doknr.1007328Dato16. august 201214. august 2012
Folketingets Underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen har den 27. juni2012 stillet følgende spørgsmål nr. 6 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren,som hermed besvares.Spørgsmål nr. 6:”Ministeren bedes redegøre for, hvilke lovgivningsmæssige initiativer, der er blevetgennemført som reaktion på hændelserne i Farum.”Svar:Der er sket følgende ændringer af lov om kommunernes styrelse, som helt eller delvisthar baggrund i den såkaldte Farum-sag:Forbedring af kommunalbestyrelsesmedlemmers muligheder for indsigt i denkommunale administration, herunder om økonomiske forhold og likviditet (vedtagetsom lov nr. 381 af 28. maj 2003, der trådte i kraft 1. januar 2004).Forslaget blev fremsat på baggrund af forslag fra Ekspertgruppen ledet af Jens Pe-ter Christensen og foranlediget af Farum-sagen og indeholdt følgende elementer:------øget adgang for kommunalbestyrelsens medlemmer til at gennemse sagsma-teriale i forvaltningen (§ 9)borgmesterens pligt til at orientere kommunalbestyrelsen om afgørelser truffetpå kommunalbestyrelsens vegne (§ 31, stk. 2)kommunalbestyrelsens godkendelse af særlige grupper af leje- og leasingafta-ler (§ 41, stk. 2)udsendelse af revisionens beretninger til kommunalbestyrelsen (§ 42 b)revisionens adgang til at forelægge beretninger for kommunalbestyrelsen (§ 42c)udarbejdelse af oplysninger til kommunalbestyrelsen om kommunens økono-miske forhold (§ 46, stk. 2)
Tilsynsreform (vedtaget som lov nr. 381 af 28. maj 2003, der trådte i kraft 1. januar2004).Reformen gjorde bl.a. op med politikerdeltagelsen i tilsynsrådet, så tilsynet nu ude-lukkende er juridisk funderet. Med reformen blev tilsynet desuden ændret, såledesat ministeriet ikke længere var primær tilsynsmyndighed over for Københavns ogFrederiksberg kommuner og de daværende amtskommuner. Herved understrege-des ministeriets rolle som overordnet tilsyns- og klagemyndighed. Dette indebærer,at der nu er mulighed for to behandlinger (i henholdsvis statsforvaltningen og Øko-nomi- og Indenrigsministeriet) af alle sager, som ministeriet vurderer som princi-pielle, generelle eller af alvorlig karakter.
Med reformen blev der endvidere tilvejebragt øgede værktøjer for tilsynet til at fåindsigt i den kommunale administration, herunder om økonomiske forhold. Lovfor-slaget indeholdt bl.a. følgende elementer:----tilsynets adgang til fristfastsættelse i forbindelse med anmodning om oplysnin-ger fra kommunalbestyrelsen (§ 49, stk. 3)adgang til i særlige tilfælde at pålægge kommunalbestyrelsen at tilvejebringeoplysninger fra revisionen (§ 49, stk. 2)pligt for revisionen til at orientere tilsynet om afgivelse af delberetninger (§ 57,stk. 3)adgang til at optage retsligt forhør i særlige tilfælde, når dette er påkrævet(§ 49, stk. 5)
Øgede krav til den kommunale og regionale revisions sagkundskab og uafhængig-hed (vedtaget som lov nr. 510 af 6. juni 2007, men først trådt i kraft 1. januar 2012)(§ 42).Loven indebærer, at den kommunale og regionale revision skal varetages af enstatsautoriseret eller registreret revisor, og at kommunalbestyrelsen/regionsrådetved valget af revisor er forpligtet til at sikre, at revisionen har det fornødne kend-skab til offentlig revision og til kommunale/regionale forhold. Bestemmelserne in-debærer endvidere, at kommunalbestyrelsen/regionsrådet som noget nyt er forplig-tet til at påse, at den revisor, som antages, opfylder revisorlovens krav til sagkund-skab og uafhængighed.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2