Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
UUF Alm.del
Offentligt
1153284_0001.png
1153284_0002.png
FolketingetUdvalget for ForretningsordenenChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. september 2012StatsretskontoretNicolai Winther2012-0032-0299475661
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (alm. del), som Underudval-get under Folketingets Udvalg for Forretningsordenen har stillet til ju-stitsministeren den 27. juni 2012.
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 (alm. del) fra Underudvalget under Folketingets Ud-

valg for Forretningsordenen:

”Ministeren bedes kommentere Farum-kommissionens udtalel-ser om, at den ikke finder anledning til at anfægte (flertallets)konklusioner i betænkningen fra udvalget om offentligt ansat-tes ytringsfrihed og meddeleret, men at forløbet i Farum-sagenkan give anledning til at genoverveje behovet for lovgivningom meddeleret og navnlig et ansættelsesretligt værn for de of-fentligt ansatte, der bruger deres ytringsfrihed.”

Svar:

1.

Farum-kommissionen anfører bl.a. følgende i forbindelse med gennem-gangen af en række forhold på personaleområdet (beretningens bind 5,side 221):”Det må efter kommissionens opfattelse anses for en systemfejl, hvisde, der har haft informationerne og mulighederne, typisk vælger ikkeat reagere. I tilfælde af grove overtrædelser og i mangel af reaktionved henvendelse til byrådsmedlemmer må en henvendelse til revisi-onen og tilsynsmyndighederne være det næste og rigtige skridt. Detansættelsesretlige værn for en sådan embedsmand bør være indrettet,så det giver et sikkerhedsnet også økonomisk set. Synspunktet børveje tungt ved udmåling af godtgørelse eller erstatning.Kommissionen finder ikke grundlag for at anfægte (flertallets) kon-klusioner i betænkningen fra udvalget om offentligt ansattes ytrings-frihed og meddeleret [betænkning nr. 1472/2006], men forløbet i Fa-rum-sagen kan give anledning til genovervejelse af behovet for lov-givning om meddeleret og - navnlig - ansættelsesretligt værn og iden sammenhæng om vejledninger og etiske regler rækker.Det skal understreges, at det for enhver embedsmand er i gråzonen,problemerne ligger. Her gælder der fortsat en margin, hvor udgangs-punktet er, at embedsmanden med god grund kan forventes loyalt atudføre borgmesterens og byrådets lovlige beslutninger. Det er ene-stående i dansk kommunalpolitik, at en borgmester og en ordførendedirektør/kommunaldirektør i forening gør sig skyldige i alvorligestrafbare forhold.”

2.

Som det fremgår af regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen”fra oktober 2011, vil regeringen sikre, at offentligt ansatte oplever, at dehar mulighed for at ytre sig, hvis forholdene ikke er i orden – uden konse-kvens for den enkeltes fremadrettede karrieremuligheder.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at Farum-kommissionensovennævnte betragtninger vil blive inddraget i det videre arbejde på områ-det.2