Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del
Offentligt
1065849_0001.png
UDENRIGSMINISTERIETDen 12. januar 2012Spørgsmål fra Udenrigsudval-get (ønske fra Christian Juhl,EL) til udviklingsministeren af16. december 2011. URU alm.del - spørgsmål 73

Spørgsmål 73

Vil ministeren arbejde for, at Danmark bliver fuldgyldigt medlem af EITI-initiativet,og er det muligt at opnå medlemskab i løbet af 2012?

Svar

EITI-initiativet er en privat organisation med sekretariat i Norge. Lande kan grundlæggendetilslutte sig EITI på to måder, enten som implementerende lande eller som støttende lande.Danmark har siden 2009 været medlem af EITI som støttende land. Dette har været baseret påinitiativets udviklingspolitiske potentiale, der først og fremmest retter sig mod at bistå udvik-lingslande med betydelig udvindingsindustri, ringe administrativ kapacitet, svag regeringsførelse,og dermed forbundne muligheder for at omgå regler, i bestræbelserne på at gøre det muligt atbeskatte de indtægter fra udvindingsindustri, som bør beskattes nationalt. Indsatsen skal hjælpedisse lande til at sikre finansiering af landenes egen udvikling, og EITI er derfor et nyttigt in-strument i regeringens udviklingspolitiske engagement.Et dansk skifte fra at være støttende til implementerende land har primært indenrigspolitiskeimplikationer. Ifølge Erhvervs- og Vækstministeren ville der skulle oprettes et uafhængigt se-kretariat, som eksempelvis kunne være en revisionsvirksomhed. Myndighederne ville skulleindberette til sekretariatet, hvad de har modtaget af betalinger, og virksomhederne, hvad de harbetalt. Det bemærkes, at et sådan dansk medlemskab af EITI vil medføre, at de omfattede dan-ske virksomheder ville skulle indberette deres indbetalinger til de danske myndigheder.Erhvervs- og Vækstministeren har endvidere oplyst, at Europa-Kommissionen har fremsat for-slag til revision af regnskabsdirektiverne indeholdende et forslag om land-for-land-rapportering.Såfremt forslaget vedtages, vil danske udvindingsvirksomheder skulle oplyse om deres betalin-ger til såvel danske myndigheder som til myndighederne i de øvrige lande, hvor de har udvin-dingsaktiviteter. Hvis Kommissionens revision af regnskabsdirektiverne vedtages, vil en æn-dring i Danmarks status til implementerende land kunne medføre dobbeltregulering, med øgedeomkostninger for statskassen og administrative byrder for virksomhederne til følge. I lyset afdenne udvikling bliver implikationerne af en ændring i status undersøgt nærmere inden endeligstillingtagen. Dette omfatter også en analyse af de administrative konsekvenser for virksomhe-derne, samt hvilke administrative og organisatoriske foranstaltninger der er brug for, hvisDanmark skulle blive implementerende medlem af EITI.