Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den13. januar 2012Spørgsmål fra Folketingets UdenrigsudvalgStillet af Christian Juhl (EL)Nr. 42 af 15. december 2011
Spørgsmål 42:
Hvis der er ydet budgetstøtte til Afghanistan, hvilke analyser af betingelserne for at yde budget-støtte ligger så til grund herfor (jf. de 10 betingelser for budgetstøtte, der opstilles i ProgrammeManagement Guidelines)?Svar:
Danmark yder ikke generel budgetstøtte eller sektorbudgetstøtte, som defineret afOECD/DAC, til Afghanistan. Budgetstøtte,bådegenerel og sektorbudgetstøtte, defineres-som:“non-earmarked donor funds being channelled to the partner government’s national treas-ury, and thereafter managed in accordance with the partner’s own budgetary procedures”.Dele af den danske bistand kanaliseres gennem det afghanske finansministerium, således atmidlerne fremgår af det afghanske nationalbudget (såkaldt ”on-budget support”). Det gør siggældende i forhold til støtten til Verdensbankens genopbygningsfond, Afghanistan Reconstruc-tion Trust Fund (ARTF) samt Law and Order Trust Fund for Afghanistan (LOTFA), som ad-ministreres af UNDP.Den danske støtte til uddannelse i Afghanistan gives gennem det afghanske undervisningsmini-sterium til brug for gennemførelse af den nationale uddannelsesstrategi og har derved visse lig-heder med sektorbudgetstøtte. Den danske støtte holdes imidlertid på en separat bankkonto, ogder aflægges separat regnskab samt foretages separat eksternt revision af den danske støtte.Derved følges anvendelsen af støtten tæt.
1
De væsentligste aspekter i vurderingen af om der kan ydes sektorbudgetstøtte i et givent land er:i) policy- og planlægningsrammeværket i sektoren, ii) monitoreringssystemer samt iii) den of-fentlige finansforvaltning (jf. Danida’stechnical note on programme support preparation).På trods af at der ikke er tale om decideret sektorbudgetstøtte på uddannelsesområdet, er de treaspekter løbende blevet vurderet, siden Danmark igangsatte uddannelsesprogrammet i 2003,senest i forbindelse med reformuleringen af programmet i 2010. En ny vurdering vil blive fore-taget i 2012, blandt andet med henblik på en vurdering af, om man skal overgå til decideret sek-torbudgetstøtte.Siden opstart af uddannelsesprogrammet har Danmark ydet betragtelig teknisk assistance tilstyrkelse af alle aspekter af undervisningsministeriets økonomistyring. Generelt vurderes Af-ghanistan at klare sig bedre end andre sammenlignelige lande, hvad angår offentlig finansfor-valtning.At operere i en skrøbelig stat som Afghanistan kræver risikovillighed. Selvom korruption erudbredt i Afghanistan, viser erfaringer, at det giver bedre resultater at opbygge og styrke de af-ghanske systemer til at håndtere bistanden ansvarligt end at yde bistand gennem egne parallellesystemer.
2