Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudval-get til handels- og investe-ringsministeren af 5. juli 2012.URU alm. del
Spørgsmål nr. 157:I forlængelse af det lukkede samråd i Udenrigsudvalget med handels- og investeringsministerenden 28. juni om alm. del – samrådsspm. I, bedes ministerenoplyse:•Hvor i beslutningsprocessen befinder handelsaftalen mellem EU og Colombia/Peru sig?•Hvornår og under hvilke betingelser har Folketinget / Europaudvalget givet kompetence tilministeren om at kunne tiltræde aftalen?•Hvad skal der ske nu, før aftalen træder i kraft?•Hvilken indflydelse har EU-parlamentets indsigelser mod aftalen for processen i Danmark og iEU?•Træder rettighederne og handelsdelen i kraft samtidig?•Hvilke organisationer i Colombia kommer til at sidde i den komite/det udvalg, der skal over-våge at menneskerettigheder m.m. overholdes?•Hvem kan suspendere aftalen, hvis rettighederne ikke overholdes?•På hvilke områder adskiller aftalen med Colombia/Peru sig med Honduras aftalen, som netoper indgået? Er det herunder korrekt, at i Honduras aftalen følges rettigheder og handel ikke ad?Svar:Aftalen mellem EU og Colombia/Peru blev undertegnet i Bruxelles den 26. juni 2012.Dagsordenspunktet om forhandlingsmandatet for flerpartshandelsaftalen mellem EU og An-din-landene samt åbning af forhandlinger om frihandelsaftaler med ASEAN-landene, Indien ogKorea blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 til orientering i overens-stemmelse med daværende praksis. På mødet blev spørgsmålet om tidspunktet for forelæggelseaf EU’s frihandelsaftaler rejst. Praksis er efterfølgende ændret, således at aftaler af større række-vidde forelægges Folketingets Europaudvalg inden Rådet giver Kommissionen mandat til for-handlingerne.Da der er tale om en aftale med delt kompetence, træder aftalen først i kraft for EU, når Euro-paparlamentet har givet sit samtykke, alle 27 EU medlemslande har tiltrådt aftalen, og Rådet harvedtaget en endelig beslutning om at indgå aftalen. Handelsdelen af aftalen kan dog anvendesprovisorisk, indtil aftalen træder i kraft.
Europa-Parlamentet har i henhold til Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde art218, stk. 6 kompetence til at godkende eller afvise aftalen, men har ikke mulighed for at stilleændringsforslag eller gøre indsigelser over for aftalen.Aftalen foreskriver, at der skal nedsættes et underudvalg med ansvar for handel og bæredygtigudvikling, som skal bestå af højtstående repræsentanter fra myndighederne i aftaleparternesadministrationer. Det er endnu ikke besluttet, hvem der vil repræsentere henholdsvis EU ogColombia samt Peru i dette udvalg. Aftalen foreskriver, at underudvalget for handel og bære-dygtig udvikling en gang årligt skal holde et møde med civilsamfundsorganisationer og offent-ligheden generelt for at drøfte gennemførelsen af aftalens afsnit om handel og bæredygtig ud-vikling Til støtte for arbejdet i underudvalget opererer aftalen endvidere med en ekspertgruppevedrørende arbejdstagerrettigheder, miljøspørgsmål og bæredygtig udvikling, som forudses at fåen stærk og uafhængig rolle i overvågningen af og vurderingen af tvister angående det pågæl-dende afsnit i aftalen.Det vil være Kommissionen, som kan komme med en indstilling til Rådet om suspension afaftalen. Beslutningen træffes af Rådet.Aftalen med de centralamerikanske lande, herunder Honduras, er en egentlig associeringsaftale,der omfatter såvel en handelsdel som en politisk del og en samarbejdsdel. Forbindelsen mellemmenneskerettigheder, arbejdsrettigheder og miljø på den ene side og handel på den anden sideer lige stærk i aftalen med Centralamerika og aftalen med Peru og Colombia.