Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1076615_0001.png
1076615_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 6. februar 2012Enhed: KOMOKSagsbeh.: DEPCBCSags nr.: 1201432Dok nr.: 804452
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og øer har den 27. januar 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 70 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Hans ChristianSchmidt (V).
Spørgsmål nr. 70:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18/1-12 fra Odder Kommune,vedr. tilskud til kommuner med småøer m.v., jf. ULØ alm. del - bilag 85.”
Svar:Jeg vil indledningsvist henvise til besvarelserne af ULØ (alm. del) spørgsmål53, 60, 61 og 64, hvor sammensætningen af § 20 tilskuddet og baggrundenherfor er beskrevet.Jeg skal endvidere henlede opmærksomheden på, at ansvaret for færgefor-bindelserne til småøerne ligger hos de kommuner, som øerne er en del af.Fastsættelsen af afgange, takster og takststruktur for færgeruterne er dermedalene en lokal kommunal opgave.Det tidligere Indenrigs- og Sundhedsministerium udarbejdede i 2010 en un-dersøgelse af organiseringen af færgedriften i samarbejde med KL, Sammen-slutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber, Transportministe-riet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Finansministeriet.Udvalget anbefalede, at der oprettes et fælles sekretariat for færgedriften til dedanske småøer med henblik på vidensdeling, stordrift og effektivisering. Un-dersøgelsen tydede på et klart potentiale for at opnå besparelser, der villekunne anvendes til f.eks. takstnedsættelser på ruterne. Jeg støtter udvalgetsanbefalinger om nedsættelse af et fælles sekretariat.Odder Kommune anfører bl.a., at færgeruten til Tunø i perioden 2007 til 2010har givet underskud. Færgedriften til Tunø har ifølge kommunen i 2010 kostet2,6 mio. kr., mens Odder Kommune i 2012 har modtaget 2,1 mio. kr. i § 20 til-skud fra staten.Det skal her bemærkes, at det aldrig har været forudsat, at staten skal afholdeden fulde udgift for færgedriften til de små øer. Inden omlægningen af § 21 –tilskuddet i 2007 bestod ordningen af en refusionsordning, hvor staten ydedetilskud efter den såkaldte tredjedelsregel. Statens støtte var således betinget
Side 2
af, at en kommune eller en amtskommune hver for sig ydede støtte, dermindst svarede til statens støtte.Ved omlægningen i 2007 til et generelt tilskud, blev de tidligere amters andellagt sammen med den statslige andel. Det er således fortsat en forudsætning,at kommunerne selv betaler en del af de omkostninger, der er forbundet ved,at der ligger en ø i kommunen.Den enkelte kommunes andel af tilskuddet, som vedrører den tidligere drifts-støtte, er fastlagt på baggrund af, hvor stor en andel den pågældende kom-munes rute(r) udgjorde af den samlede driftsstøtte til færger fra stat og amter iårene 1998-2002 samt omfanget af statens uddannelsesstøtte for unge på demindre øer. Disse beløb er anvendt som udtryk for færgeruternes tilskudsbe-hov. Beløbene i den femårige periode var stabile.Jeg finder, at det var et velbegrundet hensyn ved tilskudsomlægningen i 2007,at ingen kommuner skulle stilles ringere som følge af omlægningen til et gene-relt tilskud. På den anden side kan der naturligvis være behov for med mellem-rum at overveje, om der er sket ændringer i behovene, som kan begrunde enjustering af tilskuddets fordeling.Jeg har tidligere i svar til Odder Kommune og i besvarelse af ULØ spørgsmål53 (alm. del) opfordret til, at de berørte kommuner tager en drøftelse af til-skuddet, idet det vil være vigtigt for sagen, om der er en bredere opbakningbag ønsket om en revision af fordelingsnøglen for det pågældende ø-tilskud.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager