Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1076607_0001.png
1076607_0002.png
1076607_0003.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 6. februar 2012Enhed: AdministrationspolitikSagsbeh.: SWLESags nr.: 1201337Dok nr.: 802347
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 20. januar 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 64 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Hans ChristianSchmidt (V).Spørgsmål nr. 64:”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Tunø Beboerforening(ULØ alm. del - bilag 81) modtaget i forbindelse med foretræde 17/1-12 fsva.bemærkningerne om tilskuddet efter § 20 i lov om kommunal udligning.”Svar:Med hensyn til fordelingen af § 20 tilskuddet vil jeg henvise til besvarelserne afspørgsmålene 53,60,61,62 og 63.I henvendelsen fra Tunø Beboerforening anføres et ønske om, at kommuner-ne årligt skal offentliggøre regnskabet for § 20 tilskuddet, hvoraf udgifterne tiløerne fremgår.Selvom beregningen af § 20-tilskuddet bygger på den tidligere færgestøtte-ordning, er det vigtigt at bemærke, at det nuværende tilskud ikke er øremær-ket. Det vil ikke være i overensstemmelse med tilskuddet status som generelttilskud at stille krav om særskilt regnskabsaflæggelse ligesom det i givet faldville pålægge kommunerne en yderligere administrativ byrde.Det er dog samtidigt utvivlsomt, at ordningen primært - omend ikke udeluk-kende - skal ses som et tilskud til de udgifter kommuner med mindre øer harved såvel drift som investeringer i færgeruterne.Tilskuddet til kommuner med mindre øer blev omlagt i forbindelse med kom-munalreformen. Baggrunden for omlægningen var, at der med kommunalre-formen blev etableret større og mere bæredygtige kommuner, der kan sikre eneffektiv færgedrift. Desuden var det ønsket at minimere detailadministration,give kommunerne et effektiviseringsincitament samt rykke beslutningerne tæt-tere på borgerne.Det er kommunernes ansvar at sørge for et tilfredsstillende serviceniveau foralle borgere i kommunen. Som økonomi- og indenrigsminister er jeg en stortilhænger af det kommunale selvstyre, og jeg finder det vigtigt, at beslutningerkan træffes, hvor den lokale debat bedst kan gøre sig gældende.Jeg kan således ikke blande mig i de prioriteringer, der netop er lagt ud tilkommunerne.I henvendelsen fra Tunø beboerforening er lavet nogle beregninger af § 20 til-skuddet fordelt pr. øboer og pr. færgeafgang til hhv. Endelave og Tunø.
Side 2
Det anføres, at der er meget store forskelle i størrelsen af tilskuddene.Jeg skal her igen henvise til mine tidligere besvarelser af ULØ alm. del.Spørgsmålene 53,60,61 og 62, hvoraf det fremgår, at forskellen i tilskuddet erbegrundet i den historiske forskel i driftsstøtte i perioden 1998-2002.Herudover vil jeg også advare mod, at en retfærdig fordeling bør ses i forholdtil, hvad tilskuddet udgør pr. indbygger eller pr. færgeafgang. I forhold til allelandets færger til småøerne vil det naturligvis gælde, at det alt andet lige er dy-rere at varetage færgedriften jo færre indbyggere, der er bosiddende på en ø,ligesom sejlafstanden også er en væsentlig omkostningsfaktor. Men herudoverkan andre lokale forhold spille ind i forhold omkostningerne ved færgedriften.Ansvaret for færgeforbindelserne til småøerne ligger hos de kommuner, somøerne er en del af. Fastsættelsen af takster og takststruktur for færgeruterneer dermed alene en lokal kommunal opgave.Det tidligere Indenrigs- og Sundhedsministerium udarbejdede i 2010 en un-dersøgelse af organiseringen af færgedriften i samarbejde med KL, Sammen-slutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber, Transportministe-riet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Finansministeriet.Forud for undersøgelsen var der fra flere øsamfund udtrykt bekymring for ud-viklingen i serviceniveauet på ruterne efter kommunernes overtagelse af fær-geruterne. Der blev endvidere fremført eksempler på, at taksterne siden kom-munalreformen var steget mere end pris- og lønudviklingen.I forhold til serviceniveauet fremgår det af udvalgets rapport, som blev offent-liggjort i januar 2011, at trafiktallene viser en generel stabil udvikling i perioden2007-2009. Antallet af afgange er i perioden 2007-2009 således steget medca. 0,5 pct.Undersøgelsen viser, at kommunerne i de første år efter kommunalreformengenerelt har fastholdt serviceniveauet. Udvalget tog dog forbehold for, at derlokalt kan have været foretaget tilpasninger, som kan opleves som forringel-ser.Med hensyn til takstudviklingen viste undersøgelsen ikke en entydig tendenstil, at taksterne er steget mere end den generelle pris- og lønudvikling. Til gen-gæld fastslog udvalget, at stigningen i lønomkostningerne for et flertal af ruter-ne ligger markant over den generelle pris- og lønudvikling.Udvalget anbefalede, at der oprettes et fælles sekretariat for færgedriften til dedanske småøer med henblik på vidensdeling, stordrift og effektivisering. Un-dersøgelsen tyder på et klart potentiale for at opnå besparelser, der ville kunneanvendes til f.eks. takstnedsættelser på ruterne. Jeg støtter udvalgets anbefa-linger om nedsættelse af et fælles sekretariat.I henvendelsen fra Tunø nævnes også ønsket om gratis færgefart for er-hvervsdrivende.
Side 3
Jeg må her med henvisning til den nuværende stramme samfundsøkonomi si-ge, at det ikke aktuelt er muligt at prioritere midler til indførelse af en sådanordning.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager