Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1074696_0001.png
1074696_0002.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-101-00584Den 1. februar 2012
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 17. januar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 58 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra formanden Hans Christian Schmidt (V).

Spørgsmål nr. 58 (alm. del)

Vil ministeren i fortsættelse af samrådet 10/1-12 redegøre for reglerne om nyspredt bebyggelse i det åbne land?

Svar

Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for anden bebyggelseend den, der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.Udover at værne om natur og landskab er varetagelsen af de primæreerhvervs interesser således blandt de hensyn, der ligger baglandzonebestemmelserne. Disse hensyn varetages gennemlandzoneadministrationen.Hovedreglen er, at der i landzone ikke må foretages udstykning, opføres nybebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelser ogubyggede arealer uden landzonetilladelse fra kommunalbestyrelsen, jf.planlovens § 35, stk.1. Planlovens §§ 36 og 37 indeholder dog enkelteundtagelser for etablering af boliger og erhverv på landbrugsejendomme og ioverflødiggjorte landbrugsbygninger.I kommuner uden for de i lov nr. 424 om ændring af lov om planlægning,definerede yderområder gælder som hovedregel, at enligt beliggendehelårsboliger ikke kan tillades opført i det åbne land. Nye helårsboliger kanopføres i eksisterende landsbyer, og udvidelse af landsbyer kan ske ved enændret afgrænsning af den pågældende landsby ved kommuneplanlægning.For kommuner i yderområderne er der med planlovens § 5 u sket enlempelse, således at helårsboliger kan opføres i umiddelbar tilknytning tileksisterende landsbyer eller tilsvarende bebyggelse. Udgangspunktet er, atansøgning om opførelsen af helårsboliger vil skulle imødekommes med enlandzonetilladelse, medmindre væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø,
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
planlægning eller naboer, herunder virksomheder, talerafgørendeimod. Derer dermed tale om en lempelse i forhold til mulighederne for at opførehelårsboliger uden for eksisterende bebyggelser, hvilket medfører enudvidelse af det bebyggede areal på bekostning af det åbne land. Samtidigforudsættes det dog, at opførelsen sker inden for rammerne af de hensyn,som landzonebestemmelserne i planloven generelt varetager - nemlig athindre spredt og uplanlagt bebyggelse – hvorfor opførelse af nye boliger skalske i tilknytning til eksisterende bebyggelse.For udvidelse af erhverv i landzone er der i lovens § 35 a sket en lempelse afreglerne om landzonetilladelse for kommuner i yderområderne og øvrigekommuner uden for hovedstadsområdet. Bestemmelsen tager alene sigte påat lempe vilkårene for udvidelse af eksisterende erhvervsvirksomheder, somer lovligt etableret i en overflødiggjort landbrugsbygning, ud over de 500m2, som mindre erhvervsvirksomheder til og med 5 ansatte har mulighed forat udvide med uden landzonetilladelse.Kommunalbestyrelsen skal således meddele landzonetilladelse til udvidelsensåfremt, der ikke er væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø, planlægningeller naboer, herunder virksomheder, som talerafgørendeimod. Medbestemmelsen gives der mulighed for udvidelse af erhvervsvirksomhederbeliggende i tidligere landbrugsbygninger, som meget vel kan ligge midt idet åbne landskab. Kommunalbestyrelsen skal dog i forbindelse medansøgninger om landzonetilladelse vurdere, om udvidelsen sker inden forrammerne af det hensyn, som landzonereglerne i planloven varetager,nemlig at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse. Derfor er en tilladelse ogsåbetinget af, at udvidelsen sker i umiddelbar tilknytning til den eksisterendebygningsmasse.
Ida Auken
/
Sven Koefoed-Hansen
2