Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1049330_0001.png
1049330_0002.png
1049330_0003.png
1049330_0004.png
Udvalget for Landdistrikter og ØerFolketingetChristiansborg1240 København K
1. december 2011
Svar på spørgsmål 27 (alm. del):Ministeriet for Forskning,
I brev af 29. november 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 27:Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir til samrådet den 29. november2011 om initiativer, som vedrører vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne.Svar:DET TALTE ORD GÆLDERTak for indbydelsen. Jeg synes, det er fornuftigt at drøfte disse spørgsmål i ud-valget.Det er omdrejningspunktet for regeringens politik, at vi arbejder for et Danmark iudvikling.Målet er at skabe udvikling, dynamik og vækst i hele Danmark.Det skal ske via et omfattende reformarbejde på mange områder – områder somikke kan ses isoleret fra hinanden.Men ét af de afgørende midler til at sikre vækst og velstand i fremtiden er bedreog mere uddannelse og forskning.Regeringen har en målsætning om, at 60 pct. af en ungdomsårgang skal have envideregående uddannelse. Dette ambitiøse mål når vi kun, hvis vi også har et kva-lificeret og mangfoldigt uddannelsesudbud.Inden for de videregående uddannelser er der således i dag både stor faglig oggeografisk mangfoldighed.De videregående uddannelser spænder fagligt overpraksisnære uddannelser, som f.eks. erhvervsakademiuddannelser og sø-fartsuddannelser, tilde professionsrettede uddannelser som f.eks. lærere og sygeplejersker, ogtilde mere teoretisk forskningsbaserede uddannelser, som udbydes af uni-versiteterne.
Innovation og VideregåendeUddannelserBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
11-10100221349131/1
Geografisk dækker uddannelserne også bredt – fra skipperskolen i Skagen tilKunstakademiets keramiklinje på Bornholm.Jeg kan nævne, at regeringen på FL 2012 har hævet loftet på adgangsbegræns-ninger på maskinmesteruddannelsen svarende til, at loftet over optaget løftes tildet samlede antal ansøgere i 2011.Det betyder helt konkret 170 nye pladser på maskinmesteruddannelsen.Det er pladser, som også vil komme ydreområderne til gode. Konkret kommerder flere maskinmestre i Frederikshavn.Der er altså fokus på udvikling i yderområder og på at skabe og sikre arbejds-pladser.Det regionale aspekt spiller særligt en rolle for professionshøjskolerne og er-hvervsakademierne, som ifølge lovgivningen er forpligtet til at dække uddannel-sesbehovet i den region, hvor den pågældende uddannelsesinstitution hørerhjemme.Professionshøjskolerne og erhvervsakademier er store institutioner med kvalitati-ve og kvantitative ressourcer, der kan tilgodese de regionale behov for profes-sionsrettet videregående uddannelse.Det er med til at skabe og fastholde attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet,bl.a. ved at stærkere miljøer understøtter svagere udkantsmiljøer.Jeg er meget opmærksom på, at professionshøjskoler og erhvervsakademier leverop til deres regionale forpligtelse.Professionshøjskolerne har et stort spillerum. Til gengæld har de også et stort an-svar for at sikre relevante uddannelsesudbud af høj kvalitet i deres region. Rege-ringen vil holde dem op på, at de lever op til dette ansvar.Den regionale forpligtelse blev fremhævet i globaliseringsaftalen fra 2009, hvordet blev aftalt, at professionshøjskolerne hver især skulle fremlægge en strategifor, hvordan de lever op til deres regionale forpligtelse.Uddannelsesinstitutionerne har i 2010 udarbejdet en strategi for, hvorledes denenkelte uddannelsesinstitution vil leve op til forpligtelsen om regional uddannel-sesdækning.Jeg noterer mig, at en af professionshøjskolernes erklærede mærkesager er at ud-danne dimittender til alle dele af landet. Således ses det som et fællestræk vedprofessionshøjskolernes regionale strategier, at der uden for de største byer etab-leres et antal campusbyer for professionsrettet, videregående uddannelse, somskal medvirke til at sikre uddannelsesforsyningen i den pågældende region, her-under i landdistrikterne.
Et eksempel er University College Sjælland, som blandt andet styrker uddannel-sesudbuddene i Campus Roskilde (Roskilde og Holbæk), Slagelse (Slagelse ogSorø), Næstved samt Storstrøm (Vordingborg og Nykøbing Falster).Jeg kan oplyse, at professionshøjskolernes regionale strategier – udover campus-initiativer – også indeholder initiativer i forhold tilfleksible undervisningsformer og netbaserede udbud af uddannelser,flere drenge i videregående uddannelse,brobygning mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelse.Den regionale forpligtelse indgår endvidere som et indsatsområde i professions-højskolernes og erhvervsakademiernes udviklingskontrakter for 2010-2012.Uddannelsesministeriet har haft en dialog med professionshøjskolerne om mål-sætningerne i deres strategier for regional uddannelsesdækning, og ministeriet vilsom led i forberedelsen af de kommende udviklingskontrakter for 2013 drøfteeventuelle understøttende målsætninger for institutionernes videre implemente-ring af strategierne.Det er dog vigtigt for mig at understrege, at den regionale uddannelsesdækningskal være faglig og økonomisk bæredygtig.Når det kommer til det faglige niveau i den enkelte uddannelse og dermed denenkelte studerendes kompetencer i forhold til arbejdsmarkedet, må, skal og vil viikke gå på kompromis.I forhold til konkrete økonomiske initiativer blev der i forbindelse med udspillet"Danmark i balance" udmøntet et initiativ på Finansloven 2011 om omfordelingaf institutionstilskud således, at de professionshøjskoler, der dækker store arealer,blev tilgodeset med i alt 15 mio. kr. Det skete ved, at andre dele af tilskuddetblev nedjusteret.Regeringen agter at videreføre dette initiativ, idet det medvirker til at sikre, atprofessionshøjskoler med store regionale forpligtelser, kan leve op til disse.Jeg vil gerne fremhæve, at den regionale forpligtelse senest blev fremhævet i for-bindelse i tillægsaftalen til aftalen om professionshøjskoler fra maj 2011, somblev lavet i forbindelse med fusionsansøgningen fra Ingeniørhøjskolen i Århus ogAarhus Universitet. Det fremgår af tillægsaftalen, at der skal sikres regional ud-dannelsesdækning samt skabes og fastholdes attraktive uddannelsesmiljøer over-alt i landet.Jeg opfatter det sådan, at et bredt, samarbejdende Folketing står bag denne poli-tik.På universitetsområdet har vi nu otte universiteter med campusser, der spænderså vidt som Sønderborg, Kolding, Ålborg, Herning, Aarhus, Roskilde og Køben-havn.Hvad angår forsknings- og innovationspolitikken, så er den nationalt dækkendeog dermed åben for søgning fra hele landet.
En række innovationspolitiske virkemidler har særligt fokus på små og mellem-store virksomheder og er dermed særligt interessante i sammenhæng med udvik-ling af landdistrikterne. Det gælder bl.a. virkemidlerne Videnkupon og Videnpi-lot.Endvidere har Uddannelsesministeriet gennem en årrække understøttet etableringog drift af en række innovationsnetværk. Sekretariaterne for disse netværk er for-delt over hele Danmark.De seneste år har Styrelsen for Forskning og Innovation gjort meget for at gøreregionale parter opmærksomme på tilbuddene. Styrelsen arbejder f.eks. sammenmed regionerne og giver regionsmedarbejdere kurser, så alle aktører i hele Dan-mark kender de eksisterende muligheder.Dertil kommer, at Rådet for Teknologi og Innovation har indgået et partnerskabmed alle regioner med henblik på at drøfte løsninger på fælles problemer.Det har den effekt, at den regionale spredning af videnpiloter f. eks. er markantanderledes, end man skulle forvente i forhold til antallet af arbejdssteder:Hovedstaden aftager kun godt 20 procent af videnpiloterne, hvor manskulle forvente omkring 33 procent.Hvis man ser på fordelingen i region Midtjylland, aftager denne region28 procent af videnpiloterne mod forventet 23 procent.Videnpilot er som nævnt en ordning, der er særligt egnet til at styrke innovations-indsatsen i små- og mellemstore virksomheder ved, at der kan ansættes en højt-uddannet medarbejder, en "videnpilot", til et udviklingsprojekt.Det kan give virksomheder i yderområderne mulighed for at udvikle sig samtidigmed, at akademikere hurtigt får mulighed for at anvende deres kompetencer.Jeg kan nævne, at vi som led i den brede aftale om udmøntning af forskningsre-serven for 2012 har tilført yderligere 15 mio. kr. til bl.a. videnpiloter.Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at regeringen ikke har planer om cen-tralisering. Tværtimod er vi optaget af mangfoldighed i uddannelserne og af atsikre en regional uddannelsesdækning. Det, som jeg hører fra institutionerne, er,at et bredt og mangfoldigt udbud af udannelser er med til at sikre, at flere ungefår en videregående uddannelse. Hvis vi centraliserer, risikerer vi at miste nogleunge.Med FL 2012 har vi taget en række skridt, som vil understøtte den regionale ud-vikling.For regeringen handler det om at skabe udvikling og vækst i hele Danmark. Bådeforholdet mellem by og land og den regionale udvikling i Danmark vil derfor bli-ve tænkt ind i regeringens samlede politik – også på uddannelsesområdet.Med venlig hilsen
Morten Østergaard