Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1166843_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
København, den 15. oktober 2012Sagsnr.: 17313Dok.nr.: 445160
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 19. september 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 210 (Alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 210:

”Kan ministeren bekræfte, at ø-kvoternes havdage reelt er halveret, idet der regnes endag til at sejle ud samt en dag til at sejle hjem?”

Svar:

Jeg kan oplyse, at der eksisterer en særlig ordning for fartøjer, der er hjemmehørende påAgersø, Fejø, Sejerø, Omø og Årø. Ejerne af disse fartøjer kan få tildelt ekstra mængderaf brisling og torsk, hvis de lander størstedelen af deres fangster på den ø, hvor de erhjemmehørende. Jeg går ud fra, at det er denne ordning, der henvises til.Der eksisterer ikke en særlig havdageordning for fartøjer omfattet af ovenstående.Derimod er de omfattet af EU’s generelle indsatsregulering med havdage i Østersøen, oghvis de også fisker i Kattegat, Skagerrak eller Nordsøen, er de omfattet EU’sindsatsregulering med kW-dage for de vigtigste redskabskategorier.Mængden af tilgængelige havdage i Østersøen for Danmark har de seneste år væretuforandret, og for de to vigtigste redskabskategorier i Kattegat, Skagerrak og Nordsøener der siden 2009 ca. sket en halvering af de tilgængelige kW-dage for alle danskefartøjer. Dette skyldes dog ikke, at der er ændret ved opgørelsesmetoden, så der regnesen dag til at sejle ud, og en dag til at sejle hjem. Forbruget af kW-dage og havdage harværet opgjort på denne måde hele tiden. Halveringen af de tilgængelige kW-dage er engenerel reduktion, der er indført som en del af genopretningsplanen for torsk i Nordsøen,Skagerrak og Kattegat.Mette Gjerskov
/Stina Østergaard Gmür