Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution:NaturErhvervstyrelsenEnhed/initialer:Center for Fiskeri / JAMUNISagsnr./dok.nr.:2012-01557Dato:6. juni 2012
TALEPUNKTtil samråd i Udvalget for Landdistrikter og Øer omspørgsmål X vedr. landdistriktsområder der erhårdt ramt af lav tobiskvote(det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål X (til Fødevareministeren)”Ministeren har tidligere meldt ud, at ministeren er stærkt optaget af at skabe godeforhold for de områder, som er blevet ramt af de ekstraordinære lave tobiskvoter.Ministeren bedes derfor redegøre for, hvorledes ministeren vil hjælpe delanddistriktsområder, hvor fiskere, industrivirksomheder og fiskemelsfabrikker ervoldsomt hårdt ramt af den meget lave tobiskvote.”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Svar:
Indledning
-Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg anerkender, at vistår i en alvorlig situation for lokalsamfundene omkringsærligt Skagen, Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande,som er de områder, der i særlig grad påvirkes af situatio-nen i tobisfiskeriet. Jeg har netop også drøftet denne sagmed de relevante borgmester og regionsformænd i om-rådet.
-Når det er sagt, har vi også et ansvar for at forvalte voresfælles naturressourcer i havet og sikre, at der også er no-get at fiske efter næste år.1
- Bæredygtighed – også i fiskeriet – er den klare sigteliniefor denne regering.
Biologisk rådgivning
- Jeg har fra starten kæmpet for, at beslutningen om åretskvote skulle hvile på et solidt fagligt grundlag. Derforvalgte jeg, efter de første biologiske undersøgelser visteen lav bestand af tobis, at presse på i EU, for at vi kunnefå lov at lave en yderligere ekstraordinær biologisk over-vågning af fiskeriet.- Det gjorde jeg i tæt dialog med fiskerne. Det var fiskerneder fiskede, og biologerne som rådgav. Håbet var natur-ligvis, at en ny undersøgelse ville vise, at bestanden varstørre.- Jeg mødtes også med fiskerne i Skagen og så den tommefiskemelsfabrik. Det gør naturligvis indtryk. Ved den lej-lighed forsikrede jeg fiskerne om, at jeg havde gjort altfor at bane vejen for en hurtig beslutning i Bruxelles,hvis der skulle komme en bedre biologisk vurdering. Dethåbede vi jo alle på.- Alt i alt har vi nu bedt ICES om at vurdere tobisbestan-den i to omgange og med to forskellige metoder. Førstskrabetogt og dernæst moniteringsfiskeri.-
Resultaterne fra ICES og DTU Aqua er meget klare ogbekræfter ICES-rådgivningen fra marts. De sidste to år-gange er meget svage, og der er ikke grundlag for, atTAC for tobis kan forhøjes på Doggerbanke i år. Faktiskviser resultatet, at TAC’en burde reduceres til 0 tons påDoggerbanke.
- Der er flere 3-årige tobis end sædvanlig, men det ændrerikke ved rådgivningen fra ICES.
2
- Vi må glæde os over, at der fortsat er 3-årige tobis, somforhåbentlig kan medvirke til at skabe en god årgang tilnæste år.- Samlet set har jeg derfor ikke haft noget grundlag for atanmode Kommissionen om at forhøje tobiskvoten. Detorienterede jeg også ordførerkredsen i Folketinget omden 10. maj 2012, hvor DTU Aqua også var til stede.
Tobisafhængige fiskere og industri
- Men det er klart, at situationen har betydning for visseområder af Danmark.- I Fødevareministeriet har vi undersøgt sagen og kan kon-statere, at der er ca. 15 fartøjer, som er mere end 50 %afhængige af tobisfiskeriet, samt tre fiskemelsfabrikker,som vil mangle råvareforsyning til deres produktion.Dertil diverse følgeindustri.Jeg vil i denne sammenhæng gerne understrege, at man-ge mindre fartøjer, der fisker på såkaldt rationsfiskeri,kun marginalt er påvirket af den lave tobis kvote, da hø-jere gennemsnitspriser i 2012 har opvejet den beskednereduktion af kvoten afsat til rationsfiskeri.- Konklusionerne fra biologerne har – som tidligere nævnt– været klare: Der er ikke fisk og hvis der ingen tobis er,så kan vi heller ikke fiske mere og heller ikke skaffe fle-re fisk til fiskemelsfabrikkerne.- En forhøjelse af kvoten vil i øvrigt medføre en betydeligrisiko for, at bestanden vil falde yderligere og kommeuden for biologisk sikre grænser. Det vil sige at vi villegamble med næste års fisk og fiskere.
Tilskudsmuligheder til fiskere og fabrikker
- Når det er sagt, har vi selvfølgelig været inde og vurderemålrettede støttemuligheder i denne situation.3
- Statsstøtte, som i fiskerisektoren ikke må overstige30.000 EURO pr. fartøj eller virksomhed over en periodepå tre skatteår, ville være en mulighed.- Fødevareministeriet vurderer dog ikke, at alene be-standsudviklingen for tobis kan begrunde at yde stats-støtte til en meget begrænset del af fiskeri-sektoren.- Statsstøtte vurderes desuden ikke at ville kunne hjælpefabrikkerne.- Derimod vil allerede kendte tilskudsordninger i Fødeva-reministeriet køre videre som planlagt. Disse ordningervil også kunne komme de pågældende områder til gavn.- Det drejer sig fx om tilskudsordningen for fiskerihavneeller tilskudsordningen for forarbejdningsindustrien.- På tilskudsordningen for fiskerihavne er afsat 60 mio. kr.Ansøgningsfristen udløb 15. maj. Der er modtaget 35 an-søgninger for et tilskudsbeløb på 168 mio. kr. – herunder5 projekter i Thyborøn (26,6 mio. kr.); 3 i Skagen (20,6mio. kr.) og 5 i Hanstholm (26,1 mio. kr.)- På tilskudsordningen for Innovativ forarbejdning er derafsat 14,4 mio. kr. Der er modtaget 19 ansøgninger om etsamlet tilskudsbeløb på ca. 35 mio. kr. Ansøgningerneomfatter investering i nye produktionsteknologier og me-toder indenfor de vigtigste arter af fisk, skaldyr og op-drætsfisk fordelt over fiskeriområderne i Nord- og Vest-jylland samt Bornholm.- Det løser ikke problemerne direkte som følge af tobis,men vi må så hjælpe på andre, indirekte måder.
Forvaltningsmodellen og arbejdsgruppe om industrifiskeri
4
- Den situation, som vi har oplevet i tobisfiskeriet, giverselvfølgelig stof til eftertanke.- Den løsningsmulighed, som jeg vil forfølge, er at frem-me en bæredygtig forvaltning, der sikrer en langsigtetbæredygtighed for både fiskere og industri.- Jeg har tidligere tilkendegivet, at det må overvejes, omder er andre forvaltningsmodeller, der kan sikre merestabile rammer for tobisfiskeriet, men det er også en van-skelig sag, da arten er kortlivet.- Og i en situation som den nuværende med to meget sva-ge årgange vil det uvægerligt betyde en lav kvote.- Metoden for fastsættelse af kvoten for tobis blev indførtforrige år i samarbejde med Danmarks Fiskeriforeningom en mere stabil kvotefastsættelse. Foreningen ønskedeen kvote fastsat i god tid inden sæsonen blev påbegyndt.- Modellen er baseret på gennemførelse af skrabe-togter idecember måned og data fra det kommercielle fiskeriårene forinden. ICES kan dermed rådgive om endeligekvoter i Nordsøen og Skagerrak allerede i starten af året.- Rådgivningen er baseret på, at man fisker på overskuds-mængder over et bestemt niveau. Det kan give en storvariation i TAC’en fra år til år.- Jeg vil derfor gøre hvad jeg kan og undersøge om derkan indarbejdes en større stabilitet i den eksisterendeforvaltningsmodel. Erhvervet, forskere og forvaltere måmødes og drøfte dette efter tobis-sæsonens afslutning.- Jeg har noteret mig ønsket om en strategi for dansk indu-strifiskeri. Ønsket er fremført af Danmarks Fiskerifor-ening, Pelagisk Producentorganisation og Fiskemelsfor-eningen i et brev til mig.5
- Jeg mener, at brevet fra foreningerne opregner en rele-vant række af udfordringer, som fiskeriet står over for.- Jeg er positivt indstillet over for på længere sigt at se pådisse udfordringer i en bredere sammenhæng. Men fokusbør på kort sigt og i første omgang være på tobisfiskeriet.
Afslutning
- Lad mig afslutningsvist slå det helt fast: Jeg er klar overtobisfiskeriets store betydning for dansk fiskeri og demeget alvorlige konsekvenser den lavere kvote har for fi-skere og de ansatte på fabrikkerne.- Alvoren er ikke til at tage fejl af. Og jeg er dybt bekym-ret for såvel bestanden som for erhvervet, men jeg ønskerikke at gamble med hverken bestanden eller næste års fi-skere.- Situationen er meget beklagelig, men fiskeriet efter tobisskal være i overensstemmelse med videnskabelig rådgiv-ning.- Men det er også vigtigt for mig, at forvaltningen så vidtmuligt har en karakter, der giver erhvervet et mere stabiltgrundlag at leve på.- Jeg vil derfor nu bede mine embedsmænd om at indkaldetil et møde, hvor vi samler op på alle de erfaringer, somvi har gjort os med tobisforvaltningen de senestemåneder.- Alle relevante kræfter må bidrage med gode ideer ogderefter bør vi i fællesskab få udstukket nogle sigtelinierfor fremtiden. Det tror jeg kan blive en god proces!- Jeg vil efterfølgende drøfte dette med ordførerkredsen.
6
- Tak for ordet!/ ca. 1.250 ord (12 minutter)
7