Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1140570_0001.png
1140570_0002.png
1140570_0003.png
1140570_0004.png
1140570_0005.png
1140570_0006.png
1140570_0007.png
1140570_0008.png
1140570_0009.png
1140570_0010.png
1140570_0011.png
1140570_0012.png

Talepapir til brug ved samråd i Folketingets

udvalg for Landdistrikter og Øer den 29. maj

2012

Spørgsmål U

Ministeren bedes uddybende redegørefor Trafikstyrelsens afgørelse ombegrænsning af Post Danmarksbefordringspligt til Birkholm, jf. ULØ,alm. del – bilag 151.

Spørgsmål V

Hvilken rækkevidde får Trafikstyrelsensafgørelse i Birkholm postsagen i forholdtil Post Danmarks evt. ønsker om atforetage andre begrænsninger i PostDanmarks befordringspligt til andre småøer eller tyndtbefolkede yderområder,idet der henvises til, at Trafikstyrelsen iafgørelsen lægger vægt på antallet afhusstande med helårsstatus og PostDanmarks omkostninger vedpostomdelingen?

Spørgsmål W

Vil ministeren tage initiativ til at ændrepostloven, så Post Danmarks
befordringspligt bliver præciseret, så derikke er usikkerhed om, at beboere påsmå øer og i tyndt befolkedeyderområder i fremtiden kan få leveretpost?

Svar:

Jeg har fået lov til at besvare udvalgets 3spørgsmål under ét. Spørgsmålenevedrører Trafikstyrelsens afgørelse ompostbefordring til Birkholm, og hvilkekonsekvenser den evt. kan få forpostbefordring til beboere på andre småøer eller i tyndt befolkede områder.Der har i mange år - dvs. også før dennugældende postlov fra 2010 – væretmulighed for at indføre begrænsninger iPost Danmarks befordringspligt irelation til de små øsamfund.
Efter lov om postvirksomhed fra 1995kunne trafikministeren såledesbestemme, at postomdelingen til enkeltemodtagere eller grupper af modtagere ilanddistrikter begrænses.Ved lov om postbefordring fra 2004 blevmuligheden for at begrænsepostomdelingen overladt tilFærdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen)som et led i styrelsens fastsættelse af denærmere vilkår i Post Danmarkskoncession. Dette er videreført i dennuværende postlov, hvor det af § 15fremgår, at Trafikstyrelsen kan fastsætteregler om bl.a. begrænsninger ipostomdelingen.Jeg kan oplyse, at Post Danmark ogTrafikstyrelsen i juni 2007 har aftalt
nærmere retningslinjer med principperfor postbefordringen til øsamfund.Formålet med det har været at sikre enensartet og sammenlignelig betjening aføer uden fast broforbindelse.Siden 2007 har Post Danmarkspostbetjening af disse øer således somudgangspunkt skullet foregå efterfølgende principper:A. Ved øer uden helårsbeboelse hentespost på fastlandet, og der ydes ikkenogen betaling.B. Ved øer med 1-10 fastboende(helårs) husstande leveres posten påfastlandet og hentes af beboerneselv. Der ydes betaling fra PostDanmark til beboerne på 3.000 kr.(baseret på 2007-niveau, derpristalsreguleres). Beboerne skal
være tilmeldt folkeregisteret på denpågældende adresse.C. For øer med 11-1.000 fastboendehusstande befordres posten til øen –forudsat, at der er offentlig sejladstil den pågældende ø – og deretableres en konkretomdelingsordning enten ved PostDanmark selv, ved hjælp af en ellerflere kontraktansatte beboere, ellerder opsættes et brevkasseanlæg vedfærgelejet på øen.Hvis der på en ø er flere end 1.000fastboende - og offentlig sejlads -befordres posten til øen, hvor denomdeles af Post Danmark selv på sammemåde som den postbefordring, dergælder for resten af landet.Lad mig så vende mig til den konkreteafgørelse vedrørende Birkholm.
Post Danmarks beslutning i fjor om atvarsle ophør med postbefordringen tilBirkholm var udtryk for et ønske om atsikre en ensartet og sammenligneligbetjening af øer uden fastbroforbindelse.Ifølge de oprindelige forudsætninger varantallet af fastboende husstande påBirkholm ifølge Post Danmarksregistreringer nede på 5, men daTrafikstyrelsen skulle træffe afgørelse isagen, blev antallet præciseret til 7.Begge tal ligger dog under grænsen på 1ohusstande, som ifølge de aftalteprincipper er afgørende for spørgsmåletom, hvorvidt beboerne somudgangspunkt selv skal hente posten påfastlandet.
Som jeg tidligere i år tilkendegav i mitsvar på udvalgets spørgsmål nr. 94 ompostbefordringen til Birkholm, fandt jeg– og finder jeg fortsat – atTrafikstyrelsens afgørelse om, at PostDanmark skal vedblive med at befordrepost til beboerne på Birkholm på allehverdage, men at forsendelserne skalafleveres i et brevkasseanlæg på havnen,er udtryk for et fornuftigt og rimeligtkompromis mellem hensynet tilbeboerne og Post Danmarksomkostninger ved postbefordringen tiløen.Jeg har forstået på Trafikstyrelsen, atstyrelsen ved sin afgørelse har lagt vægtpå, at der fortsat er daglig besejling tilBirkholm.
Trafikstyrelsen har i øvrigt oplyst, atPost Danmark i februar måned 2012foretog en registrering af antallet afpostforsendelser til og fra Birkholm iløbet af en uge, helt konkret fra den 17. –23. februar. Registreringen viste, at der iden pågældende uge for de 7helårsbeboelsers vedkommende i altblev modtaget 18 breve, 12 aviser, 7ugeaviser og 10 adresseløse forsendelser.I samme uge blev der sendt færre end 10forsendelser fra Birkholm.Jeg synes disse tal er vigtige og bør giveanledning til at sætte tingene lidt iperspektiv. Økonomien vedpostbefordringen bør trods alt være etelement i overvejelserne, og bør ses iforhold til hvor mange forsendelser, detdrejer sig om. Ikke mindst da der jo ikkepå nogen måde er tale om, at det ikke
længere er muligt at modtage og sendebreve, når man bor på en af de helt småøer, som f.eks. Birkholm.Jeg synes også, at det i denne sag er engod ting, at der med udarbejdelsen af deretningslinjer jeg gennemgik før,foreligger nogle principper, der sikrer enforholdsvis ensartet betjening af de småøsamfund.Alle danske småøer har herefterpostbefordring efter stort set ensartedeprincipper, og Post Danmark vurdererpå den baggrund ikke, at derumiddelbart er behov for at begrænsepostbefordringen til andre danske øer.Med hensyn til de tyndtbefolkedeområder i det såkaldte ”Udkants-Danmark” kan jeg nævne, at der ikke er
indført nogen begrænsninger i PostDanmarks befordringspligt i disseområder. Og det vurderes der heller ikkeat være behov for.Jeg vil nu – for at der ikke skal herskenogen usikkerhed med hensyn tilspørgsmålet om omfanget af PostDanmarks befordringspligt - bedeTrafikstyrelsen om at sørge for, at deomtalte principper for postbetjeningenaf de danske småøer bliver indføjet iPost Danmarks individuelle tilladelse tilat udøve postbefordring. Det vil gørebetingelserne klare og fjerneusikkerheden.På baggrund af de klare retningslinjer,der foreligger, og på baggrund af PostDanmarks udmeldinger, finder jeg ikkenoget behov for at foretage ændringer i
postloven og befordringspligten i forholdtil beboerne på de små øer eller i detyndt befolkede yderområder.Afslutningsvis kan jeg nævne, at derligger en politisk aftale fra maj 2010 omsikring af befordringspligten på etliberaliseret postmarked. Det er etelement i denne aftale, at rammerne forden fremtidige varetagelse afbefordringspligten efter 2013 skal tagesop til drøftelse senest næste år blandtforligspartierne – med det sigte, at viskal vedblive at have en økonomiskbæredygtig befordringspligt.Jeg kan naturligvis ikke tage forskud på,hvad der måtte komme ud af dissedrøftelser, men jeg har ikke pånuværende tidspunkt indikationer om,at der er ønske om at ændre i
postbefordringen til bl.a. de små øer ogandre tyndt befolkede områder.Tak.