Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1117721_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 10. maj 2012Enhed: KOMOKSagsbeh.: DEPCBCSags nr.: 1205017Dok nr.: 907780
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 9. april 2012 stillet føl-gende spørgsmål nr. 153 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, somhermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming DamgaardLarsen (V).Spørgsmål nr. 153:Ministeren bedes oplyse, hvilke initiativer ministeren påtænker at tage for athjælpe de mange kommunalt ejede ø-færger, der står til at få store økonomi-ske driftsudfordringer, når reglerne om maksimal udledning af svovl på 0,1 %fra skibes udstødning i SECA-områderne (Sulphur Emission Control Areas)træder i kraft i 2015?Svar:Jeg har med henblik på besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Miljø-styrelsen, der har oplyst følgende:”Kravet om 0,1 % svovl i skibsbrændstof i SECA-områder blev vedtaget i FN'sSøfartsorganisation IMO i 2008. Allerede i forbindelse med forhandlingernevurderede Miljøstyrelsen, at langt størstedelen af de kommunale færger alle-rede anvendte gasolie med et svovlindhold på maks. 0,1 %, og at der næppeville være behov for større investeringer for at sikre, at færgerne lever op til denye krav. Det kan endvidere oplyses, at spørgsmål om økonomisk kompensa-tion til kommunerne ikke blev bragt på bane i forbindelse med høring af denbekendtgørelse, der indførte IMO-reglerne i dansk lovgivning i 2009”.På denne baggrund finder jeg ikke, at der er behov for at iværksætte særligeinitiativer i forbindelse med ikrafttrædelsen af IMO-reglerne om svovlemission.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager