Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del
Offentligt
1113112_0001.png
1113112_0002.png
1113112_0003.png
1113112_0004.png
1113112_0005.png
1113112_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
23. marts 2012
TALEPUNKT
Tale til åbent samråd ULØ alm. del - spørgsmål Q iFolketingets Udvalg for Landdistrikter og Øerden 29. marts 2012

(Det talte ord gælder)

Samrådsspørgsmål Q"Ministeren bedes redegøre for sine overvejelser om en sammenlægning afjordbrugskommissionerne og om muligheden for at placere denne enhed iprovinsen."
Svar:Indledning- Indledningsvis vil jeg gerne præcisere, at der ikke ertale om en sammenlægning af jordbrugs-kommissionerne, således som det anføres ispørgsmålet. Der er i stedet tale om, at1
jordbrugskommissionerne nedlægges, og atadministrationen af landbrugsloven samles iNaturErhvervstyrelsen.- Det fremgår af Fødevareministeriets handlingsplan foren ”Effektiv administration i staten”, at der skal ske enreduktion af ministeriets bevillinger med 5 pct. Dennebesparelse var som bekendt også en del af dentidligere regerings finanslovsforslag for 2012 og ervidereført i den nuværende regerings finanslov. Der ersåledes meget bred politisk enighed om behovet for enmere fokuseret statslig opgavevaretagelse i en tid medstore udfordringer for statens finanser.- Fødevareministeriet skal i den forbindelse bidragemed 58 mio. kr. fra 2013 og frem. Ministeriet har påden baggrund foretaget en prioritering afopgavevaretagelsen med henblik på at udmønterammereduktionen, så ministeriets kerneopgaver ogvæsentlige målsætninger påvirkes mindst muligt.-6,0 mio. kr. af Fødevareministeriets bidrag til 5 pct.-besparelsen realiseres gennem en omlægning afopgaverne vedr. landbrugsloven. Dette vil bl.a. skegennem en nedlæggelse af de regionalejordbrugskommissioner og en samling iNaturErhvervstyrelsen af de regionalestatsforvaltningers administrationsopgaver vedr.landbrugsloven.2
Landbrugsloven- VK-regeringen gennemførte som bekendt en kraftigliberalisering af Landbrugsloven i 2010. Detmedførte en betydelig reduktion i den del afadministrationen, som bliver varetaget afjordbrugskommissionerne med sekretariatsbetjeningfra statsforvaltningerne.- Følgende overvejelser ligger bag beslutningen:- For det første kan vi opnå stordriftsfordele isagsbehandlingen. Dette sker ved at samleadministrationen ét sted, så vi derved får etableret enmere rationel sagsbehandling. Sagsbehandlingen vilogså blive mere effektiv, når alle sager kan behandlespå samme måde. Og samtidig vil vi få en mereensartet administration for hele landet. Efterliberaliseringen er behovet for besigtigtigelserendvidere faldet og disse kan med fordel koordineresmed styrelsens øvrige kontrolaktiviteter. Der har hidtilværet en nøje sammenhæng med kommunernesplanlægning, som jo i høj grad bortfalder.- For det andet vil vi kunne opnå en mere målrettet,enkel og ensartet sagsbehandling, når sagerne ikkelængere skal forelægges jordbrugskommissionerne.- For det tredje vil der være synergier i forhold tilNaturErhvervstyrelsens øvrige opgaver. Vi vil kunne3
etablere et samlet fagligt miljø, der under ét varetageralle de opgaver, der hidtil har ligget både iNaturErhvervstyrelsen og hosjordbrugskommissionernes sekretariater. På den mådevil vi fremadrettet kunne sikre den fagligebæredygtighed og kvalitet på et område, hvis volumenhar været stærkt faldende.Overvejelser om geografisk placering- Jeg er naturligvis opmærksom på, at der har væretrøster fremme om, at man burde placere hele opgavenvedr. administrationen af landbrugsloven i provinsen.Nogle har nævnt Tønder, andre Ålborg. Men nu er detaltså sådan, at de største økonomiske og fagligegevinster opnås vedat samle opgaverne underNaturErhvervstyrelseni København, således at alleopgaver vedr. landbrugsloven er forankret her. Og deter der flere grunde til.- NaturErhvervstyrelsen i Københavnvaretagerallerede i dag allestyringsopgaver vedr.landbrugsloven, bl.a. regeludstedelse, politiskbetjening og faglig rådgivning. Der vil endvidere væreåbenbare synergier i forhold til opgaver vedr. kort- ogdatagrundlag om danske arealer, hvor langthovedparten af disse opgaver ligeledes varetagescentralt i styrelsen. Der er jo også en række4
samarbejdsopgaver med Naturstyrelsen, som jo ogsåligger i København.- Med en placering i København vil der derfor – somjeg tidligere har nævnt - kunne etableres et samletfagligt miljø, der under ét varetager alle de opgaver,der hidtil har været varetaget af hhv. NaturErhverv-styrelsen og af jordbrugskommissionernessekretariater.- Endelig har NaturErhvervstyrelsen regionalekontrolafdelinger, der fører kontrol med overholdelseaf en række andre opgaver, der alle har ophæng iNaturErhvervstyrelsens centrale enhed i København.Disse kontrolafdelinger vil fremover varetage depraktiske tilsynsopgaver vedrørende landbrugsloven.Med en placering af administrationen aflandbrugsloven i København vil der således være enentydig forbindelse til kontrolkoordineringen ogdermed til de regionale kontrolafdelinger.- De samme økonomiske og faglige synergier vil ikkekunne opnås ved en placering i Tønder. Når det ersagt, vil jeg gerne understrege, at Fødevareministeriethar lagt vægt på, at de netop gennemførtepersonaletilpasninger har været regionaltafbalancerede. Det samlede billede på heleministerområdet er således, at der netto nedlægges ca.5
130 arbejdspladser i Københavnsområdet, mens dernetto etableres ca. 17 nye arbejdspladser i provinsen.
Afslutning- Staten står over for massive økonomiske udfordringeri de kommende år. Det er derfor nødvendigt, at derforetages en skarp prioritering og effektivisering afstatens opgaver, uanset hvor i landet de varetages.- Det har været regeringens samlede vurdering, at derved en nedlæggelse af jordbrugskommissionerne ogsamling af administrationsopgaven iNaturErhvervstyrelsen i København vil kunnerealiseres en økonomisk gevinst, uden at det harnegative konsekvenser for kvaliteten afopgavevaretagelsen. Og at gevinsten vil være størreend ved en placering af opgaven i provinsen. Ogendelig at der samlet set på Fødevareministerietsområde er nedlagt en lang række opgaver og jobs iKøbenhavn, men rent faktisk netto er tilført jobs iprovinsen.
6